Alfa Romeo 159 2007: motorolie warm

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 110

Bedankt kaleido1
Ben nu al een beetje geruster.
Bedankt oldford
De persoon die de diagnose heeft vastgesteld is meer op de hoogte van benzine motoren.
Ik heb hem gecontacteerd voor de diagnose omdat ik hij een kennis is en een diagnose toestel heeft.
Dus heeft hij mij al een paar maal geholpen met de diagnose van deze wagen.
Dit is de eerste maal dat ik een diesel koop tweedehands particulier omdat ik normaal alles zelf doe aan mijn auto's.
Maar diesel en moderne tijd is toch niet zo simpel dan ik dacht.
Morgen naar Alfa specialist om te horen wat hij er kan uithalen van diagnose, en eventueel daar laten repareren.
Hoop in de toekomst toch zelf alles te doen aan de wagen.
Nogmaals bedankt voor de inlichtingen.
Ed

Ed1954

Geplaatst door Ed1954 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 159? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Hallo Alfa drivers
Heb een goede maand geleden een Alfa Romeo 159 diesel gekocht.
In het begin reed de wagen perfect van Antwerpen naar Amsterdam, maar terug naar huis begon de wagen in noodloop te komen tot 3000 toeren 110km/u. max. motorlampje begon te branden en zo terug naar Antwerpen.
Heb olie - oliefilter - luchtfilter - batterij vervangen.
Heb EGR klep nagekeken en was niet vuil van roetaanslag.
Ook luchtdebietmeter op inlaat proper gemaakt.
Heb de wagen aan de pc laten hangen daar vonden ze een paar mankementen die ze allemaal konden verwijderen.
Deze zijn weg gebleven tot ik een bus van 1,5 liter voor reiniging van roetgedeeltes voor katalysator bij de diesel gedaan heb.
Op de bus stond dat je na het toevoegen de wagen in elke versnelling naar hoge toeren moest brengen.
Nadat de wagen warm gereden was bus er in gedaan en goed door gereden in elke versnelling.
Er kwam geen rook uit de uitlaat, dus denk ik dat de wagen vrij van roet is en er geen verstoppingen zijn.
Plots terug in noodloop met lampje van de motor terug aan.
Langs de kant aan een tankstation en olievuldop van de motor af gedraaid.
Daar kwam rook uit, na een tijdje terug doorgereden dit zonder de motor verder te belasten.
Thuis gekomen wagen aan de kant gezet, de volgende dag terug gestart en doorgereden.
De wagen stottert nu soms en de motorolie rookt wanneer ik de motorolie vul stop er af draai.
Denk dat de motorolie te warm wordt, maar watertemperatuur is 90° dus niet te hoog.
Kan het zijn dat er aan de koeling gewerkt is en niet goed ontlucht, of motoroliekoeling(met koelwater) stuk is?
Wie kan mij helpen bij dit probleem?
Ed

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Wat zijn de foutcodes NU? Wat waren die oude foutcodes die verwijderd zijn (zonder te repareren)?
Exacte tekst en/of nummer van de foutcodes indien mogelijk.
Waarom die toevoeging bij de diesel gedaan?

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Oldford
Heb de wagen nu nog niet aan de kast laten hangen.
Wat de vorige foutcodes waren hebben ze niet gezegd, enkel dat ze verwijdert waren en wanneer ik last terug kreeg konden ze zien wat er dan terug gekomen was aan code.
De toevoeging van de diesel was ook op aanraden van de garage, zo konden ze verschillende mankementen uitschakelen.
Alsook dat hij terug van vuil zou gereinigd zijn.

1.1Peugeot206 (0), 7 jaar geleden

Het probleem wat je vermeld had ik gedeeltelijk met mijn 147 1.9 jtd 8v.

Tijdens vollast storing motormanagement. Geen koppel onder 3000 toeren en zo nu en dan ging de storing weer weg, was er weer vermogen, maar soms tijdens deellast weer storing en had ik alleen in hoge toeren vermogen.

Bleek na zoeken de aansturing van de turbo te zijn. Pierbrugventiel. Sinds die vervangen is rijd die weer normaal zoals het hoort.

Over de rook/damp uit je blok kan ik helaas niks vertellen, heb ik de mijne nog nooit op gecheckt.

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Beste 1.1Peugeot206
Mijn wagen komt niet boven de 3000 toeren als hij in een soort noodloop komt.
En wagen komt ook niet op zijn vermogen.
Maar zoals Oldford al vroeg, wat zijn de codes?
Heb vandaag de wagen aan de kast laten hangen en is er een code opgetreden P0237.
Iets met de turbo.
Maar dit zou kunnen komen omdat hij in noodloop zou zitten, dan zou de turbo niet goed geven of dergelijke.
Alsook geeft de roetfilter 72% aan gisteren was dit 50%
Maar wat is nu beter hoger of lager.
Ga deze week nog even testen wat hij doet van vermogen.
Al bedankt in elk geval voor jullie reactie

Ed
Hebben vandaag weer al de mankementen uit de diagnose gehaald

kaleido 1 (1385) PRO, 7 jaar geleden

Rook uit de kleppendeksel is vrij normaal .

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

P0237 Turbocharger/Supercharger Boost Sensor "A" Circuit Low
Dit is een foutmelding op de map-sensor die gebruikt wordt om de turbo-druk te meten - niet op de turbo.
De foutcode is geen gevolg van de noodloop, het is andersom. De code veroorzaakt de noodloop.
Ik weet niet waar dat rare idee vandaan komt dat de foutcode een gevolg is van de noodloop, maar als dat van de man is die uitlas dan gauw ergens anders heen gaan.

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Beste Oldford
Heb naar een alfa garage geweest en die heeft een diagnose vastgesteld van de roetfilter.
De roetfilter zou nog maar 30% gehad hebben.
De rest zou in orde geweest zijn.
Had wel het motortje laten verwijderen via diagnose van mijn kennis.
Dus terug een busje in de wagen, maar mag niet in het rood komen om de roetfilter te renegeren.
Dit had ik daarvoor wel gedaan +- 5000 toeren en toen ging hij in noodloop.
Is het dan mijn fout dat hij in noodloop komt?
Bij de benzine motoren heb je pas bij 6000 toeren het rode gedeelte, dat bij een diesel op 4.500 toeren ligt.
Kan daarom de foutmelding "P0237 Turbocharger/Supercharger Boost Sensor "A" Circuit Low " te voorschijn komen?
Ed

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Bedankt allen
Zal het verder uitzoeken, heb een diagnose kastje besteld.
Zoals gezegd heb ik nog nooit een diesel zelf gehad.
Dus weet er weinig van, maar het begint stilletjes aan.
Gewoon zoeken waar deze fout "P0237 Turbocharger/Supercharger Boost Sensor "A" Circuit Low " geplaatst is en roetfilter er onderuit draaien en eens door kuisen of open slijpen zou ook kunnen om deze goed te reinigen.
Moesten jullie nog willen helpen? alle hulp is welkom en elke raad is leerzaam.
Mvg
Ed

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Beste Alfa Drivers
Ik hoop dat ik het gevonden heb.
Een diesel wagen is tegenwoordig niet meer voor korte afstanden af te leggen, zo rijd men de wagen op een korte termijn aan diggelen
De wagen die ik gekocht heb, zou teveel korte afstanden gedaan hebben.
Daardoor gaat de roetfilter sneller verstoppen.
Doordat de motor de roetfilter zelf reinigt (regeneratie) geeft hij een impuls van mazout naar de roetfilter die dan op ..........veeeel graden de roetfilter van vuil reinigt.
Maar door dat men te korte afstanden doet, kan het zijn dat de motor de roetfilter wilt reinigen en dat de wagen wordt stilgelegd.
Wanneer dit gebeurt zou de mazout die voor de reiniging moet dienen voor de roetfilter, naar het motoroliecarter gaan.
Zo bekomt men teveel aan olie in de motor (raar maar waar).
En bij zo'n geval wordt de roetfilter niet gereinigd en komt er meer en meer roet bij.
Wanneer men niet overdrijft met gas geven zal deze niets laten merken van foutmeldingen, maar andersom bij overdreven gas geven komt hij in noodloop.
Bij mij gaf hij bij de diagnose de foutmelding "P0237 Turbocharger/Supercharger Boost Sensor "A" Circuit Low " natuurlijk is dit een sensor die op dat moment halt roept tegen de motor en in noodloop gaat dit omdat er teveel roet in de filter zit en teveel mazout bij de olie is gekomen.
Ik had mijn olie - oliefilter en luchtfilter een maand geleden vervangen en de olie was al terug zo zwart als die er uit gekomen was en ook al op die korte tijd vermeerdert.
Dus is het belangrijk dat men de olie blijft nakijken.
Dit heb ik vernomen op de pc (zit al een week te zoeken ) en hoop dat er een eind aan komt aan de mankementen van de wagen.
Dus ga ik er nu de uitlaat van de voorkant tot de achterkant verwijderen en nakijken.
Alsook de terug de olie en oliefilter vervangen.
Voor de rest vind ik het een pracht wagen om mee te rijden.
Kunnen jullie mee duimen voor mij??????????
Ps: Wanneer ik verkeerd ben laat mij dan ook iets weten aub!
Grts
Ed

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Heb andere roetfilter en temperatuurzender in de roetfilter gestoken.
Heb ook de cat gereinigd en ook deze temperatuurzender proper gemaakt.
Voor de rest alles terug gereinigd en hoop dat het gedaan is.

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Bedankt allen

1.1Peugeot206 (0), 7 jaar geleden

Beste Ed,

excuses voor de late reactie, heb geen melding gezien.
Ik maak op uit de gegeven reacties dat het probleem opgelost is ? Dat zou mooi zijn.

Na mijn reactie vroeg je om een foutcode. De fout die de auto had had te maken met een klep (pierbrugventiel, regelt elektronisch de druk van de turbo).

Foutcode P0236. P-0236.
Overboost valve, Below bottom limit. Intermittent.

Deze storing gaf hij aan.


Groet Thomas.

Ed1954 (0), 7 jaar geleden

Beste Thomas

Heb de wagen binnen geleverd en een nieuwe wagen gekocht.
Was een straatje zonder einde en veel geld.
Spijtig want was mooie wagen

Grt
Ed

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.