Algemeen: kleppen stellen

Brandstof: Diesel

ik wil kleppen stellen en lees dat de zuiger EXACT op het bovenste dode punt moet staan en dat je dan beide kleppen van betreffende cilinder kan stellen.
.
nou is mijn vraag; komt dat nu erg nauw, die positie van de zuiger want m.i. heeft de nok op de nokkenas, of eigenlijk het gedeelte 180 tegen over de nok vrij lang dezelfde afmeting.
wat ik eigenlijk bedoel te zeggen (en denk) is dat het niet zo heel nauw komt, dat de zuiger niet precies op het bdp hoeft te staan want de kleppen blijven een vrij lange tijd dicht staan en dus is de klepspeling langere tijd hetzelfde ondanks als ik, bv, de zuiger 20 graden voor of na bdp draai.
.
klopt deze gedachtegang ?

kort gezegd/gedacht; zuiger op gevoel naar bdp draaien en voelen tot het moment dat beide klep-stooters speling hebben/krijgen en dan afstellen.
is dit juist gedacht ?

ben43

Geplaatst door ben43 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

voyager (0), 7 jaar geleden

NIX op gevoel.! Er zijn voorschriften hoe gehandeld moet worden om de kleppen juist te stellen. Iedere afwijking resulteert in onjuiste meet/afstel waarde. Gevolg: weer hetzelfde werk om de kleppen juist af te stellen, hogere brandstof verbruik, kans op afkeur APK ivm uitlaatgassen. emissie en bijbehorende onkosten.

ben43 (0), 7 jaar geleden

dat begrijp ik voyager :-)
het ging/gaat mij er enkel om of ik de mechaniek achter de nokkenas begreep of niet.

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

Niet iedere constructeur denkt daar hetzelfde over .

Er zijn ook motoren waarbij een bepaalde klep ingedrukt moet zijn, dan moet er een klep gesteld worden van een andere cilinder..

Het gaat er om dat de voetcirkel zo vrij mogelijk ligt.

Ook de motor warm of koud en draaiend of niet is belangrijk.

Dus kijk wat de fabrikant voorschrijft.

Vr .Groet.

voyager (0), 7 jaar geleden

Een nokkenas draait strak met de krukas mee. Twee omwentelingen krukas- één omwenteling nokkenas. Daar mag geen afwijking bestaan.( op de verstelbare nokkenassen na). De vorm van een nok bepaalt hoe lang een klep geopend blijft.Als je de door jou genoemde 20 graden afwijking maakt/neemt is de kans erg groot dat je op de begin/eind punt van een nok stelt, wat een verkeerde meting/afstelling tot gevolg heeft. Een klep blijft dan iets ruim afgesteld. Dus is al je werk om bij de kleppen te komen en af te stellen voor niets geweest.

kaleido 1 (980) PRO, 7 jaar geleden

Dus de fabriekvoorschriften volgen tav hoe het afstellen dient te geschieden.

ben43 (0), 7 jaar geleden

[quote=voyager]Een nokkenas draait strak met de krukas mee. Twee omwentelingen krukas- één omwenteling nokkenas. Daar mag geen afwijking bestaan.( op de verstelbare nokkenassen na). De vorm van een nok bepaalt hoe lang een klep geopend blijft.Als je de door jou genoemde 20 graden afwijking maakt/neemt is de kans erg groot dat je op de begin/eind punt van een nok stelt, wat een verkeerde meting/afstelling tot gevolg heeft. Een klep blijft dan iets ruim afgesteld. Dus is al je werk om bij de kleppen te komen en af te stellen voor niets geweest.[/quote]
ok, bedankt voor de uitleg.
nog klein vraagje, volgens kubota moeten zowel de in en uitlaatklep op dezelfde 0.15 speling gesteld worden.
ik zie bij andere motoren meestal dat de uitlaatklep meer speling toebedeeld krijgt als de inlaatklep, waarom bij kubota niet ?

voyager (0), 7 jaar geleden

Wat zegt een ander over de motor dat in JOUW wagen zit? Wat zegt Kubota? Dat is wat je kunt vergelijken.Allerbeste is dealer vragen naar de juiste klepspelling.De andere motoren hebben mogelijk andere klepspelling.
De reden dat een andere motor iets grotere klepspelling krijgt bij de uitlaat kleppen is de hogere temperatuur(daardoor ook uizetten van de klep/klepzitting)waarmee de uitlaatklep wordt belast.

kaleido 1 (980) PRO, 7 jaar geleden

Klepspeling kan gewoon hetzelfde zijn , dit is bij een kever motor bv ook het geval , als de materiaal soort aangepast wordt bv. kan de uitzetting hetzelfde zijn ondanks dat de 1 warmer wordt dan de ander.
Heel veel motoren hebben dezelfde waarde voor in en uitlaatklep is dus geen vreemd verschijnsel.
Nogmaals aanhouden wat de fabrikant voorschrijft.

ben43 (0), 7 jaar geleden

ok mensen, bedankt voor alle uitleg, ben weer een stukje wijzer geworden :-).
kleppen nu gesteld op fabrieksnorm en tevens een nieuw gloeibougietje erin.
de brommo start weer als een nieuwe met 1 tikje loopt ie en loopt netjes verder, geen rookwalmen oid.
hij kan er weer tegen.
.
nogmaals bedankt en tot het volgende probleem :-).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.