BMW 320i: Koude start, auto trilt bij stationair

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: n43

Voordat ik naar de dealer, graag eerst jullie expertise:

Laatste 3 keer dat ik mijn 320i lci 2010 - automaat heb gestart, voel ik na het starten (nog stationair) een trilling (de schokt zelfs een beetje en het toerental schommelt licht). Dit voel ik dus alleen de eerste 10 minuutjes steeds wanneer ik stationair sta (voor een stoplicht ofzo). Maar dat is niet zo fijn als je een kleintje achterin heb.

Na 10 minuten rijden is het weg.

Wat kan dit zijn?
Afgelopen 2500 km heb ik het volgende gedaan
- bougies vervangen
- olie + filter vervangen
- solenoids schoongemaakt
mijn bobines waren bij het vervangen van bougies nog goed
- 140.000km op de teller
- adaption reset gedaan volgens: http://i.imgur.com/LjH3Nvz.jpg

ik heb mijn auto nog even uitgelezen:
30ea denox catalytic converter sulphurized (maar dat heb ik al sinds december)

iemand tips?

gewoonj

Geplaatst door gewoonj (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Tja wegens miljeu eisen staan de motoren steeds schraler afgesteld. Als je foutmelding hebt is dat geen loze kreet. je auto voldoet niet meer aan de normen van de fabrikant, eerst dat (laten) oplossen.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Hoe heb je gecontroleerd dat je bobines nog goed zijn?.
Want voor hetzelfde geld zit er overslag in en heb je daardoor dat schokken en het toerental wat rommelt.
En door die misfires is nu ook je katalysator gesneuveld.
Dat gaat een bom duiten kosten.
Niet slim om met storingen door te rijden.

gewoonj (0), 9 jaar geleden

Ja die oude storing zag ik alleen met mn scanner, niet op het dashboard.

- trilling werd gisteren een stuk erger en het motormanagementlampje ging branden. Ik had het gevoel dat de motor op drie cilinders liep (bij een koude motor, stationair)

De volgende foutcode kwam in beeld:

29ce combustion cilinder 2 (hij liep dus op drie cilinders).

Vervolgens de dealer gebeld en gevraagd of mijn auto een paar jaar terug meedeed met de bobine terugroepactie en idd de bobines zijn toen vervangen. Echter gaf de monteur toe dat tijdens de terugroepactie niet de juiste zijn geplaatst, na de terugroep actie is BMW overgestapt van Bosch naar Delphi voor dit model, omdat er steeds problemen waren.

]
Mocht dit het probleem niet verhelpen vrees ik voor een injector die kapot (nummer 2)

gewoonj (0), 9 jaar geleden

Shit, loopt nog steeds op drie cilindertjes stationair bij een koude start. Na enkele minuten rijden loopt ie weer goed.

Ik koop nog ff een flesje injector reiniger en rij dan ff een grotere afstand nog.

En anders gaat ie dinsdag maar naar de garage waar die vandaan komt

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Waar lees je mee uit?
Want die waardes zijn wat ongeloofwaardig, zeker de Mult. fuel trim van 580%.
Dat zou betekenen dat er bij deellast bijna 6 maal zo veel brandstof ingaat als normaal.

gewoonj (0), 9 jaar geleden

Obd scanner/ reader

Ik kan straks wel opnieuw voor je uitlezen, dit was ff moment opname tijdens het schokken

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Obd scanner/ reader op zich zegt me niets. Merk en type bekend? Of een link naar de leverancier van het apparaat/software?

gewoonj (0), 9 jaar geleden

Net opnieuw uitgelezen, nog meer fouten:
[img]http://i.imgur.com/gAZLqzp.jpg[/img]
[img]http://i.imgur.com/jiDMCeW.jpg[/img]

Zeer onrustige motor, ook nu tijdens het rijden

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

Ook opletten met doorrijden met dit probleem.Het lijkt erop dat je misfires hebt, waardoor de kans groot is dat er onverbrande benzine in de katalysator terechtkomt. De katalysator wordt daardoor te heet en als dit te lang duurt, gaat de katalysator ook stuk.

gewoonj (0), 9 jaar geleden

Hoi Brum,

Goede tip:
30ea denox catalytic converter sulphurized - dit laat ik sowieso fixen: best een duur onderdeel overigens:
11787587130 - https://www.dparts.com/onderdelen/oem/11... (340 euro) - kan ik volgens mij niet zelf, aangezien de adaptiewaarden ook moeten worden gereset.

On-topic:
Net ff met een bevriende monteur gekeken
Toen hij op drie cilinders liep, even de tweede bobine stekker losgekoppeld, geen effect. Ook toen de injector stekker losgekoppeld geen effect.
Dit was dus een boosdoenertje.

De nieuwe bougie en bobine eruit gehaald, alles opnieuw in elkaar gezet. De auto liep weer op 4 cilinders. Het kan zijn dat de injectiestekker niet goed zat of een beetje loscontact maakte.

Het kan nog steeds dat injector 2 niet lekker is en onbetrouwbaar is, maar dat kan ik morgen weer testen.

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Onderdelen koop ik op ebay.de, veel goedkoper. Resetten kan met een usb-ODB kabeltje van de chinees op Ebay, daar zit een cdrom bij met geschikte software. Inpluggen op een laptop en adapties resetten. Voor de fun kan je ook afkijken op Youtube hoe ze het doen.

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

[b]Gewoonj

Reported by gewoonj : dit is toch geen hulp?
-----------------------------------------------

Via de button rapporten gaf je aan dat de hulp die je tot nu toe (kosteloos) kreeg onvoldoende (geen hulp was ?)
Dit komt naar diegene die getracht heeft te helpen wel erg bot / ondankbaar over....

Graag enig uitleg hierover.

Moderator Problemcar[/b]

gewoonj (0), 7 jaar geleden

Ben ik weer!

Ik wilde graag aan jullie laten weten hoe het is afgelopen.
Na mijn eigen bevindingen in april 2015 gaf de motor nog steeds problemen, hikken en vervolgens liep hij op drie cilinders.

De auto is vervolgens naar Advanced Engineering gebracht en het volgende is gedaan:
- Uitlezen storingen
- Systeemreset en software update
- Injector 2e en 3e cilinder vervangen
- Inspuitventiel, montagebuffer en zwel/koppeling

Ik heb toen een halfjaartje geen problemen gehad.

December 2015 opnieuw dezelfde problemen. Auto gebracht naar de BMW dealer: Dit keer was de NOX sensor kapot. Dit heb ik toen laten vervangen, duur grapje.

Nu zijn we weer een jaartje verder:
En toen ik ben ik van Rotterdam naar Breda reed kreeg ik weer de ouderwets storing (geel lampje motor problemen) en ik merkte al aan mijn auto dat hij weer op drie cilinders liep. Vervolgens liep de auto in noodmodus, terwijl ik 140 reed, moest ik van de linkerbaan naar de vluchtstrook. Dat was niet cool, aangezien de auto geen power meer had om in te voegen. Ik moest dus met een vertraagde snelheid van de linker naar de rechterbaan (4 lanen). ANWB gebeld en die hebben ter plekke 1 bobine vervangen. Ik heb hun advies vervolgens opgevolgd:
- Vervang de andere bobines ook (ik heb hetzelfde merk gebruik als wat de ANWB gebruikt namelijk Bosch, maar ik weet dat voorheen hier Delphi's inzaten die ik zelf had gekocht bij de BMW dealer).
- Brandstofreiniger (forte)
- Vpower
- Olie vervangen en olie filter (+motor flush)

Dit heb ik dan ook gedaan en dit heeft drie weken goed gewerkt.
Gisteren kreeg ik helaas op de snelweg opnieuw hetzelfde probleem en ik ga opnieuw naar de dealer om dit uit te zoeken.

Ik heb de auto aan kant gezet, laten afkoelen. Er zat ongeveer voor 80 km nog aan benzine in (zag met mijn odb scanner dat er misfires waren met cilinder 1 en low cut fuel of iets dergelijks). Ik heb dus V Power getankt en ben vervolgens probleem naar huis gereden. Ik denk dat de bobine vervanging van Anwb, maar ook van mij zelf een pleister op de wond was en dat de injectoren niet goed functioneren.

Desondanks vertrouw ik het niet en ga ik alsnog naar de dealer voor een diagnose, ik vermoed namelijk zelf dat opnieuw:
- de bougies vervangen moeten worden
- de bobines vervangen moeten worden
- en alle injectoren

Met een paar simpele zoektochten hierop problemcar, maar ook bij kassa en zelfs wereldwijd. Komen steeds dezelfde problemen voor bij de N43 motor van BMW. Ik had gelezen dat BMW er nu ook geen Bobines van Bosch erin doet, maar die van Delphi. En dat de bobines al 11 revisies verder zijn!

Ik heb nu 1 errorcode: 30EA (terwijl de nox sensor al is vervangen)
Ik heb ook even datastream gepost.

Ik was benieuwd naar jullie mening.



[url=https://postimg.org/image/zd3s44g9t/][img]https://s32.postimg.org/zd3s44g9t/IMG_61...[/img][/url]

[url=https://postimg.org/image/8tb71zfq9/][img]https://s32.postimg.org/8tb71zfq9/IMG_61...[/img][/url]

[url=https://postimg.org/image/8htqp7za9/][img]https://s32.postimg.org/8htqp7za9/IMG_61...[/img][/url]

[url=https://postimg.org/image/b0k13nae9/][img]https://s32.postimg.org/b0k13nae9/IMG_61...[/img][/url]

[url=https://postimg.org/image/s2cv5qp9d/][img]https://s32.postimg.org/s2cv5qp9d/IMG_61...[/img][/url]

[url=https://postimg.org/image/knnjdd3dt/][img]https://s32.postimg.org/knnjdd3dt/IMG_61...[/img][/url]

gewoonj (0), 7 jaar geleden

Eigenlijk moet het onderwerp worden veranderd naar:
Problemen met N43 motor - Drie cilinders (BMW E90 - 320i LCI)

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Wat je zelf al aangeeft, de n43 motor is een problemen motor, bobines idd al op 11e serie, injectoren ook op 7 ofzo. Ketting rekt, spanners breken (die weer voor de opzuigbuis vd olie pomp komt te zitten) nox sensor is ook terugroepactie voor geweest geloof ik enz enz enz. En ik zou niet meer uitlezen met die scanner want die waardes kloppen niet (multi).


Mvg diagnoseoplocatie.nl

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.