BMW 3ER REIHE 2001: Dynamo vraag

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: N42B20A, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 105

Hallo ik heb onlangs een storing met mn auto gehad ,onderweg ging ineens alle displays en lampjes knipperen motor draaide nog gewoon door en op mn teller unit verschenen allerlij storings lampjes abs , asc e.d. en een soort tandwiel symbol met een "!" Erin bij mn automaat stand aanduiding , maar geen acculampje... Erna uitgelezen en kwamen diverse storingen uit de gene die telkens weer terug kwam was 28D7 dynamo communicatie terug dus maar ff gemeten als de auto uit stond had ik met een volle accu 12.7 volt en tijdens lopen zakte die steeds verder tot 8 volt .

Nu kan ik wel stellen dat de dynamo defect is ,en om het dus zo goedkoop mogelijk te maken wou ik de koolborstels en spannings regelaar vervangen .
Na demontage van de dynamo heb ik deze uit elkaar gedraait , en alles zat vol met troep dus dit schoon gemaakt en weer gemonteerd ( mischien was dat het euvel ).
Nog steeds geen laadstroom ..

Nu wil ik dus nieuwe koolborstels en spannings regelaar aanschaffen ,maar ik zag dat de sleepringen / as ongelijk zijn afgesleten
Is dit normaal ? Ook zitten er in de binnenste sleepring streepjes zoals te zien is op de foto en is de koolborstel die bij deze ring hoort 3 mm korter dan andere koolborstel

Zijn deze sleepringen los verkrijgbaar / vervangbaar of zitten deze aangegoten aan de as?

Of beter gewoon een nieuwe / gereficeerde kopen

Bij voorbaat dank,

jpmvdr

Geplaatst door jpmvdr (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hans4040 (190) PRO, 7 jaar geleden

Deze dynamo kan je weggooien of inruilen op een nieuwe.
Er zit in Zwolle wel een revisie bedrijf, die kan je ook even bellen...

jpmvdr (0), 7 jaar geleden

Dankje voor de tip Ik heb inmiddels de dynamo vervangen voor een van een jonger model ( n46b20a ) 150A.

Storingen zijn weg alleen nu brand mn accu lampje wel, en dan ook altijd...

Zou dit aan een zekering kunnen liggen of moet ik het toch ergens anders zoeken

Heb bij stationair wel gewoon 14.1v

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Zijn de aansluitingen wel het zelfde ?
D+ zit op de juiste plek ?

jpmvdr (0), 7 jaar geleden

Hallo , de aansluitingen zijn exact hetzelfde deze heeft alleen wat meer capaciteit , en komt van een jongere bmw

Wel komt telkens de foutcode 28D7 dynamo communicatie weer terug tijdens uitlezen

Accu laad goed bij , wat ik wel heel raar vind is dat tijdens het monitoren van de auto met een carsoft i910 de 4e klop sensor tot wel 420.5 volt aangeeft :o de andere 3 schommelen tussen de 2 en 4 volt

GJBAutos (0) PRO, 7 jaar geleden

Kijk eerst maar eens op het draadje in de stekkel op dezelfde plek zit als op de dynamo.

Gr Martin

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

2 mensen 1 gedachte.

Hans4040 (190) PRO, 7 jaar geleden

[quote=jpmvdr]alleen nu brand mn accu lampje wel, en dan ook altijd...[/quote]

Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen....de dynamo moet bekrachtigt worden met 12 volt en dat gebeurd via het lampje.
Als de dynamo draaid komt er vanaf de dynamo ook 12 volt op het lampje en gaat het uit.
Maar zoals gezegt: controleer eerst de bedrading/stekker

GJBAutos (0) PRO, 7 jaar geleden

Die dynamo werken niet meer op die manier. Die draad is een communicatie draad naar de DME en die bepaald op het lampje gaat branden.
Ik heb verschillende spannings regelaren gezien die er op het eerste gezicht hetzelfde uitzagen maar waar het pennentje in de stekker andersom zat waardoor er geen verbinding is met de dme

gr Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.