Brommobielen Arola : Arola gaat langzaam

Ik ben 16 jaar en trots bezitter van een Arola (met sachsmotor). Alleen mijn probleem is dat de arola niet erg snel gaat (25km p/u) en soms nog slomer (20km p/u). Ik heb al van alles geprobeerd zuigerveren vervangen. Variateur schoongemaakt en opnieuw in gevet enz. Maar het rare is ook dat als ik de motor in zijn vrij zet dat hij dan veel meer toeren maak dan dat ik ga rijden. Iemand nog ideeën alvast bedankt!

Martjeee

Geplaatst door Martjeee (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Brommobielen Arola? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

blijven er geen remmen hangen, zodat hij zwaar rijd

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

De een tweetakt motor onbelast veel meer toeren kan maken dan onbelast is normaal . Hoe hoger de toeren hoe slechter de spoeling dus de kracht om te trekken valt weg maar niet om toeren te maken . Waar een tweetakt gevoelig voor is is een schone uitlaatpijp en uitlaatpoort . Haal, als het demontabel is ,die demper uit elkaar en maak alle passages schoon maar ook niet meer dan dat . Een 2takt werkt met drukgolven en dat schot wat je tegenkomt vraagt om vernield te worden maar DOE DIT NIET. Alle gaten schoon maken is voldoende . Het motortje loopt weer als ooit te voren Succes.

Martjeee (0), 12 jaar geleden

De remmen blijven niet hangen. En ik had al eens de uitlaat schoon gemaakt door er water in te gieten en gootsteenontstopper en dan schudden en dat heb ik toen een paar keer gedaan.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Wordt de pijp daar open van ??????? Als de motor wat loopt te mompelen was dat zeker niet voldoende. Het moet klinken als een nieuwe . Groeten.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Mart heb je de uitlaatpoort van de motor al bekeken ? Als je een wand kool ziet zet dan de zuiger in de onderste stand en schraap voorzichtig dat spul weg . Beschadig niets en zuig eventueel met de stofzuiger de restanten weg . Voor meer luchtstroom kan je de bougie er uit halen. Ben wel benieuwd of de wagen de 40 km/h weer haalt. Groeten.

Frans-arola (0), 11 jaar geleden

Hallo Arolers.

Ook ik heb sinds kort een Arola 40s met Sachs motor, Ik heb hem volledig laten nakijken, ontkolen enz. Voor de operatie reed hij ongeveer 30. De garage heeft een nieuwe excentriek op de voorste poelie geplaatst en...... hij rijdt nu echt maximaal 20 km. De riem is nieuw (700 lang goede breedte) dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. De motor maakt vlot toeren.

Kan het zijn dat de voorste poelie niet genoeg wordt samengeperst of zo? Misschien is de veer te sterk of kunnen de schijven niet ver genoeg uit elkaar? Wie heeft er een soortgelijk probleempje opgelost..... Of zijn er versies die zowiezo niet harder dan 20 rijden

Ik wil zo graag wat harder.... moet tgoch kunnen?

Frans-arola (0), 11 jaar geleden

Ik heb vandaag de voorste poelie helemaal uit elkaar gehaald en mijn oude Vsnaar er weer opgezet.en... Hij rijdt inmiddels weer 30 km² maar is er iemand die weet of er nog ergens vsnaren te koop zijn?

Frans-arola (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb gisteren noggesproken met iemand van optibelt, inderdaad de maat bestaatniet meer, maar het zou mogelijk zijn een speciale productie te maken, maar dan moetje er 25 afnemen.....
Ik ga eens op zoek naar gebruikte riemen en ook de motorplaat eens bekijken.
Nogmaals dank!

Frans-arola (0), 11 jaar geleden

Je hebt gelijk. Maar inmiddels heb ik alweer andere problemen met de Arola..... Mijn keerkoppeling is volgens mij overleden. Achteruit geen probleem, maar vooruit krakende tandwieltjes... Heeft het nut om de boel uit elkaar te schroeven? of is dit einde oefening?

Frans-arola (0), 11 jaar geleden

Als er iemand ooit zo'n keerkoppeling uit elkaar gehaald heeft, misschien zijn er dan wat tips? Ik ben zelf zeer slechtziend en sleutelen is een helse opdracht, Er lukt veel op de tast maar dit onbekende onderdeel...ik weet niet echt hoe ik eraan beginnen moet.

Frans-arola (0), 11 jaar geleden

Geweldig, ik zal een kijken of ik hem eronderuit krijg of er een goede foto van kan maken. want de kosten die je noemt zijn duizelingwekkend..... Ik heb misschien woensdag meer nieuws.
Groeten, Frans

Frans-arola (0), 11 jaar geleden

Wat langer dan voorzien, maar ik heb geen tijd gevonden om onder de arola te kruipen. Ik heb wel een tandwielkast op internet gekocht ik denk datvolledigvervangen makkelijker zal zijn... Maar ik vind nergens een beschrijving hoe je het best aan de slag kan en welke afstellingen je moet maken, ( methet pookje bijvoorbeeld) en waarop je moet letten. Zoals eerdergezegd ben ik slechtziend dus als iemand goeie tips of fotos heeft!

Frans-arola (0), 11 jaar geleden

Ik ga eens kijken, Dank!

thoontjepower (0) PRO, 11 jaar geleden

vergeen de gewichten van de vario niet! als ie wel op toeren komt maar niet op snelheid zouden deze weleens versleten of te licht kunnen zijn!?

verder weet ik dat de CDI ook veel verschil kan maken! vroeger had ik er een van een honda???? deze kreeg ik van iemand met een eigen beun schuur!
werkte toppie!! maar wel zelf pasmaken/ aansluiten

deze arola liep trouwens ronde 40km per uur!!
was best hard voor dat malle karretje! :p

met hand-bediende-rem!!! of dat standard was weet ik niet...?? succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Brommobielen Arola of stel zelf een nieuwe vraag.