Chevrolet US Trans Sport 1997: Ten einde raad met onze chevrolet transport

  • chevytransport @ 26/05/2010, 18:07

    Chevrolet US Trans Sport
    bouwjaar: 1997
    brandstof: Benzine/LPG
    motorcode: 3.4

    Beste Allemaal
    Na aankoop van onze chevrolet transport hebben we het volgende probleem, een grote motorrevisie en een dag later de auto opgehaald, blijkt de auto af te slaan als je hem vanuit zijn drive in zijn R zet. Soms doet die dit wel soms niet, gebeurd af en toe ook bij stationair draaien in zijn drive.
    Auto weer terug naar de garage.....onderweg begint de auto te bonken in de motor bij een snelheid van 80 - 100 km per uur.
    Af en toe weer heel even weg.
    Motorisch heeft de auto ook geen power/kracht meer op dat moment, maakt in de motorruimte ook een bijgeluid en als die schakelt is dat ook enigsinds met een klap.
    Auto achter gelaten bij de garage......getest door monteurs en blijkt automaat is niet goed meer, terwijl deze in 2007 is gereviseerd en daarna een 140.000 km heeft gelopen.
    Is dit echt het probleem of kan er ook wat anders aan de hand zijn??????
    Hoor het graag van jullie, want wij weten het nu niet meer.


  • jan T @ 26/05/2010, 19:55

    dat kan hoor een auto maat bak rond de 150000 km aan revisie toe komt meer voor bij de americanen.

    groetjes jan.

  • primera p11 @ 26/05/2010, 19:58

    In dit soort auto's kun je je geld goed kwijt.
    je moet er wel heel erg van houden of de prijs moet goed zijn.
    Waarop is dat gebaseert dat de automaat niet meer goed is?.
    Was dit voor de revisie ook al.

  • chevytransport @ 26/05/2010, 20:43

    We hebben de auto voor een klein bedrag gekocht. De auto heeft meer dan een jaar geschorst gestaan, maar dat dit zoveel ellende met zich meebracht hebben we niet overzien. De motor liep echt als een zonnetje en de bak schakelde goed. De auto is nagenoeg bijna helemaal uit elkaar gegaan in de garage en nokkenas, pakkingen, klepstoters etc etc vervangen. Na terugkomst uit de garage ging het een dag of 1,2 goed, daarna ging de auto raar doen, op cruise control ging die opeens veel toeren maken voordat die pas ging overschakelen, vermogen zakte weg, bak ging er met een klap in, de dag erna ging het weer goed, maar de dag daarop tijdens het rijden, bonken in de motor en leek er heel even op dat die een versnelling 1 keer oversloeg......
    Wat wel vreemd was dat de auto motorisch er mee stopte op het moment dat je hem van zijn drive in zijn R zette, soms ging het wel goed.
    Wat nu onze vraag is....is dit echt een automatische bak probleem???

  • Mercury @ 27/05/2010, 17:03

    Familie Visser,

    EEn Transsport van 1997, 140 000km gelopen na een bak revisie in 2007 en ook nog een jaar geschorst geweest..... m Dat is duidelijk, de auto heeft dus zo'n 70. 000km per jaar gereden en ja, als dat een beetje ruig is gegaan....
    Maar goed, ik kan hier een heel verhaal op gaan hangen, maar ik wil graag de volgende info om toch enigzins een conclusie te trekken.

    1 de auto is van 1997, wat is de werkelijke km stand? want als ie altijd zo gebruikt is, dan heeft al een ton of 8 op de teller staan (met dik 3 ton heb ik ze al wel gezien, maar 8 ton.......)

    2 Jullie garage, heeft die wel een beetje kijk op Amerikanen?

    3 Wat is het peil van de bakolie, wat is de kleur hiervan, en ruikt het ook branderig?

    4 Waarom moest de motor gereviseerd worden, welke klachten waren er?

    5 Is de bakolie afgetapt, ververst en is er een nieuw transmissie filter geplaatst?

    6 is alle vacuum gecontroleerd, deze bak gebruikt nog vacuum namelijk, de latere types niet meer.

    7 Is de auto uitgelezen? welke codes kwamen daarbij vrij?

    8 Wat voor accu zit er in? wel een ac delco van 78 ampere uur, en nog met de platte aansluitingen?

    Als ik deze gegevens krijg kan ik miss nog wat aangeven qua mogelijke oorzaken en evt oplossing/

    Gr

    Peco Power

  • chevytransport @ 27/05/2010, 18:39

    Beste Peco,
    Dank je wel voor je reactie. Heel eerlijk gezegd ik krijg momenteel geen hoogte van de garage waar de auto nu staat.
    Ik zal je kort even uitleggen m.b.t de historie van de auto.
    De auto is van bouwjaar 1997.
    In 2006 is er bij USA Cars in Grave een nieuwe (dus niet een gereviseerde) motor ingegaan.
    In 2007 is er bij Heuvelink in Standaardbuiten een gereviseerde automaat ingegaan.
    Vandaag nog contact gehad met de vorige eigenaar en verteld mij dat de auto na de bakrevisie een maximum van 8000 km heeft gereden.
    De auto heeft vervolgens een jaar geschorst gestaan.
    Wij hebben de auto 13 mei jl. gekocht van de vorige eigenaar en een dag later naar een garage (kennis van chevrolet transport) gebracht voor inprincipe een grote beurt + apk. Dit werd ook door de vorige eigenaar geadviseerd de auto een beurt te geven door de lange stilstand van de auto.
    De auto kwam door de apk (enige punt 2 nieuwe banden). Toen de auto eenmaal op de brug stond bleek de auto één oliebad te zijn van onderen en een hoop pakkingen waarop de auto lekte (vermoedelijk verteert door lange stilstaan).
    De motor is uit de auto gehaald en bijna alles vervangen excl koppakking.
    Kort opsomming van reparatie:
    * Olie filter
    * 5w30 shell helix olie
    * ATF filter
    * Atf Transmission Fluid
    * GM luchtfilter
    * 2x interieurfilter
    * 11 ltr koelvloeistof
    * Head GAsket kit 3.4 ltr
    * 12x klepstoters
    * Nokkenas
    * Distributieketting
    * set bearings
    * 12 bussen remmenreiniger (vermoedelijk om de onderkant van de auto schoon te maken)
    * O-fitting
    * waterpomp
    * ACDelco multiriem
    De accu is 11 mei jl. door de vorige eigenaar er nieuw ingezet tw een 74 amp accu
    Toen wij de auto ophaalde bij de vorige eigenaar liep de motor werkelijk als een zonnetje en schakelde ook goed, geen mankementen o.d.
    Na de grote reparatie liep de auto goed, tot een dag later toen we eventjes zijn gaan rijden en thuis aankwamen en de auto neerzette en vanuit de D in de R wilde zetten en de motor afsloeg.
    Auto start daarna moeilijk.
    Dag later rit Arnhem-Nijkerk en opnieuw afslaan, ook bij het stilstaan bij een stoplicht, auto gaat rottig lopen en slaat af.
    Raar bijgeluid onder de motorkap.
    Onderweg terug naar huis, rijdend op de snelweg, cruise control erop en bij het opnieuw oppakken van het cruisecontrol maakt de auto ruim 4000 toeren zonder over te schakelen, check-engine lampje gaat branden, auto stil gezet, niks te vinden, weer voorzichtig gaan rijden en zonder problemen.
    Volgende dag terug naar de garage en tijdens het rijden bonkt/schokt de auto bij een snelheid van 80-100 km p/uur, motor ging stoten., auto had ook geen vermogen meer.
    een 10 km voor aankomst bij de garage loopt de auto weer als een zonnetje en is er niks aan de hand.
    Auto laten draaien bij de garage, hebben de computer eraan gezet en de enige melding is bakolie te warm/heet.
    Ik heb de auto achter gelaten en de monteur zou hem die avond meenemen, de volgende dag hoor ik van hem dat hij hetzelfde probleem heeft ondervonden en deelt mij mede dat er een probleem is met de 4e versnelling en zijn conclusie "automaat is niet goed meer moet vervangen worden".
    Wij hebben hier onze twijfels bij en denken meer aan een motorisch probleem, maar helaas ik als vrouw heb weinig kaas gegeten van de techniek van deze auto's.
    Nu even terugkomende op jouw vragen.......
    * De auto is van 1997 met een orginele KM stand van 405000
    * Garage waar die nu staat is een garage naar zeggen gespecialiseerd op het gebied van Chevrolet transport
    * Peil van ATF olie is goed, rood van kleur en niet branderig qua geur
    * Motorrevisie zie bovenstaand verhaal
    * Ja olie afgetapt, vervangen incl filter (zie reparatielijst)
    * Vacuum gecontroleerd, onbekend voor mij of dat is gedaan
    * Auto is uitgelezen code dat bakolie te heet word, lambasensor failed (voorste lambasonde is vervangen afgelopen zaterdag)
    * Accu is een 74 amp.
    Hoop dat ik je even wat meer informatie heb gegeven en hoop snel van je terug te horen.
    Met Vriendelijke Groet
    Ilonka

  • javasta @ 04/06/2010, 13:35

    HI
    De mijne heeft 230 000 gelopen en er zit g3 gas in maar dan wel met flach lube klepsmering en op de bak een extra olie koeling .... bij de caravan trekken zet ik hem de hele weg in zijn 3 de bak maakt zodoende een hoger toeren tal en koelt beter de extra brandstof is nihil vergeleken met als hij in zijn D staat

    Groet javasta

  • javasta @ 04/06/2010, 13:37

    tevens ken je op hyves terecht met je vragen bij de http://chevytranssport.hyves.nl/ club die weten ook wel het een en ander
    groet javasta

  • Mercury @ 07/06/2010, 22:59

    nou, we zijn anderhalve week verder familie visser, wat is er uit gekomen? ook wij horen graag wat der verder aan de hand is/was met de auto
    gr

    Peco Power

  • Fam Visser @ 14/06/2010, 19:05

    Sorry voor de nieuwe heropening van een vraag, was niet de bedoeling.
    Inmiddels ben ik wel een heel eind verder met de auto. De garage zei waar die stond dat de automaat kapot was......althans z'n vierde versnelling en slipte.
    We geloofde dit niet en zijn met de auto naar een transmissie-specialist geweest, die heeft proefgereden en van alles uitgelezen, het enige blijkt; de sensor/kabelboom moet worden vervangen (code P0713)
    Dus dit moeten we nog laten doen, best wel prijzig!!!!! (600 euro)
    Neem aan dat we dit niet zelf kunnen?????

    Na de grote reparatie bleef de auto koelvloeistof lekken, elke dag konden we het resevoir bij vullen. We hebben de auto vervolgens naar een usa specialist gebracht, en die kwam met het volgende. Ze hadden slangen vernieuwd maar niet de passende maat toegepast dus alsnog liep het koelwater weg.......
    Tevens was de doorvoerslang lek.
    De motor was totaal verkeerd afgesteld zowel op benzine als op gas, kortom deze ook opnieuw afgesteld, auto loopt netjes en opeens gaat er meer gas in dan we voorheen konden tanken bij de pomp. Vreemd????? (ze zeggen dat is een teken dat die zuiniger loopt.....??)

    Ook is in de vorige garage totaal niet gekeken naar de bougies, want die zijn versleten. Deze moeten nog vervangen worden, wellicht zal de auto dan nog beter lopen.

    Ze hebben nu in de huidige garage het koelsysteem afgepest en gedurende een nacht op druk gehouden, alles daarin blijkt goed.

    Nu zijn we er bijna op de bougies na en de ssensor/kabelboom van de automatische bak.
    Zullen we er nu eindelijk zijn???

    Kortom vertrouwen in de vorige garage is tot een dieptepunt gedaald!!!! Zo'n dure reparatie en slordige aflevering!!!!!!!!
    Ook het vervangen van de gastank, blijkt ook een tank te zijn die eigenlijk van te voren wel even voorbehandeld had mogen worden.
    Kortom het blijkt dat de vlotter van die tank niet functioneerd.

    Wordt vervolgd................

    Mvg fam Visser

  • Fam Visser @ 05/08/2010, 17:49

    Automatische bak probleem is opgelost.......
    Kabelboom vervangen......
    dank je wel voor jullie medewerking.
    Mvrgr Fam Visser

  • Fam Visser @ 05/08/2010, 18:23

    In opvolging van ons probleem....zie bovenstaande......

    We hebben een probleem erbij.
    De garage waar die als laatste is geweest is momenteel niet bereikbaar ivm vakantie, maar alvorens daar ook direct naar terug te gaan.....omdat er ook voor ons nog niet bekend is wat de exacte diagonse zal zijn.......en onderzoekkosten ook al aardig in de eurootjes gaan lopen, vragen we jullie om advies.
    (dit wil niet zeggen dat we naar de garage toe gaan)

    Langzamerhand is de auto slechter gaan lopen, het verbruik van zowel LPG 1:7 als Benzine 1:6 is erg hoog.
    Motorvermogen niet conform 3.4 ltr.
    Omdat de bougies nog niet vervangen waren.......hebben we nieuwe bougies gehaald.....helaas niet de ACDelco bougies maar NGK. Volgens autozaak kon dit geen kwaad en waren het volgens kenteken de juiste.
    De voorste 3 vervangen (afgelopen maandag).....achterste 3 nog niet......dit vanwege het feit dat je bij deze auto's daar heeeeeellll moeilijk bij kan.

    Afgelopen dinsdag onderweg geeft temp meter hogere waarde aan dan normaal, koelwater in orde en op pijl.
    Echter verliest de auto nog steeds koelwater na een lange rit......kachel is lek want koelwater komt in de auto op de matten terecht.

    Auto start slecht, moeizaam met aanslaan......toch zijn er ook momenten dat die vlot aanslaat.

    Gisteren motor willen we starten, horen een tik, lijkt erop dat motor vastslaat (lijkt erop dat motor vaststaat) , krijgen hem dus niet aan de praat. Na paar keer proberen en even wachten doet die het wel.
    Uiteindelijk als die loopt......dan loopt die ook op 5 poten.
    Bij stationair draaien, zeer onregelmatig.

    Vandaag wordt het probleem heviger.

    Brug afgehuurd bij garage voor de achterste 3 bougies te vervangen, onderweg erna toe, loopt temp op tot kookpunt en perst al het koelwater eruit.
    Auto laten afkoelen.....proberen achterste 3 bougies te vervangen.......helaas niet gelukt......we zullen de motor moeten kantelen.
    Olie en koelwater op peil gebracht.
    Bij vertrek start de auto goed. (kortom het ene moment start die prima, het andere moment heel slecht)
    Onderweg gaat die weer belabbert lopen, na een stop onderweg ........ auto afgezet en na een 15 min weer gestart, met weer het blokkerende effect van starten (blok vaststaat)

    Thuis aangekomen, radiateurdop verwijderd (uiteraard na afkoeling) 3 ltr water bijgevuld en ontlucht.
    Na dat alles op peil was......start perfect ......loopt netjes......maar dit was te mooi om waar te zijn want het duurde slechts een minuut.
    Begint stationair "te halen" en slaat af......start goed en slaat weer na een kort moment af ..... weer starten begint weer te halen en slaat weer af.

    Motor maakt ook een heel raar geluid bij starten of dat er iets zou zijn met de startmotor, zoemend/jankend geluid en slaat dan aan.

    Check engine lampje brand.....maar gaat soms ook weer uit bij toeren maken.

    We hebben nu originele ACDelco bougies besteld + Kabels en komen morgen bij ons binnen ........ maar is dit wel het probleem?????????????

    Er zijn momenten dat de auto vermogen (kracht) heeft maar als je weer een stukjes hebt gereden/opnieuw gestart dat zijn vermogen weer sterk is afgenomen.

    HELLLLLLLLLPPPPPPP wie helpt ons verder!!!!!!

  • Mercury @ 05/08/2010, 18:34

    Okay, en wat is er nu dan allemaal precies gebeurd? ook wel handig om te weten voor de rest hier.

    gr

    Peco Power

  • Fam Visser @ 1281026547

    De auto is bij