Chrysler Voyager: Hoe Keerring vervangen automatische transmissie Voyager 3.3?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.3 / v6 motor

Onze Chrysler Voyager uit 1995 lekt transmissie olie.
Na de auto op steunen te hebben gezet en alles goed schoongemaakt te hebben en in de versnelling te laten 'lopen', blijkt dat de olie langs de aandrijfas uit de bak komt.
Aan de linker zijnde (stuurkant).

Nu heb ik in het Haynes boek lopen zoeken hoe vervanging in zijn werk gaat, echter dit kan ik niet goed terugvinden.
Alles staat omschreven, maar over de linker kant hebben ze het over het verwijderen van het lagerhuis en dat er speciaal gereedschap voor nodig is om er een nieuwe keerring in te persen.
Ik zag wel onder de auto dat aan de linkerkant er een soort plaat/huis op de bak zit, zit hier dan misschien de keerring of lager in?
Moet dat die gehele plaat/huis er af gehaald worden?
Als dat zo is zou ik de plaat (lagerhuis) mee kunnen nemen naar de Chrysler om te vragen er een nieuwe keerring in te persen.
Of zit dit anders in elkaar?
Of kan het lekken zelfs een andere oorzaak hebben (in het boek lees ik ook iets over dat de druk te hoog kan zijn).

Betreft het overigens alleen een keerring of alleen een lager of beide?
Moeten dan beide vervangen worden?

Kan de oorzaak van de lekkende keerring een deffect lager kunnen zijn?

Ik moet nog wel opmerken dat we sinds ca. 1,5 jaar een resonant geluid hebben alsof er een wiellager kapot is. Dit blijkt echter niet zo te zijn (bij APK laten controleren). Kan dit geluid misschien ook van de keerring/lager komen?
Tweejaar terug heb ik overigens aan deze zelfde linkerkant ook de aandrijfashoes (binnenzijde) vervangen, heeft dit allemaal met elkaar te maken?.

Vr.Gr.
Ed Voorham

VoWi

Geplaatst door VoWi (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Nathanael (0), 13 jaar geleden

Hallo,

heb jij een de A604 met 4 versnellingen?? als dat zo is kan ik het met foto's duidelijk uitleggen.

ik hoor het wel.

Groetjes, Nathanael

VoWi (0), 13 jaar geleden

Dag Nathanael,

Ja het is inderdaad de A604 Ultradrive met 4 versnellingen (3 met een soort overdrive heb ik begrepen).
Ik hoop dat je me inderdaad kan helpen.
De reacties die ik via andere kanalen heb ontvangen zijn zeer divers van "dat kan alleen in een Chrysler garage" tot "het is heel gemakkelijk, je wipt de keerring er zo uit".
En of er nu alleen een keerring zit of dat er ook een lager zit is me nog geheel duidster.

Wacht met spanning je reactie met foto's af.

Gr.
Ed

Nathanael (0), 13 jaar geleden

Hallo,

van wat ik heb begrepen gaat het om de linker kant! dit is de moeilijke kant.
Zoals je op de foto kunt zien zit de keerring best wel diep in de houder. zelf denk ik dat het mogelijk is om deze onder de auto te vervangen, maar met het subframe kan het nog eens lastig worden.

je kunt de houder met de 6 bouten ook loshalen en dan de keerring vervangen. dit heb ik zelf ook gedaan al had ik de bak helemaal gedemonteerd en dus niet aan de motor. let wel op! de houder is ook de schaal voor het lager (conische) van het differentieel (belangrijk om te weten bij het monteren van de schaal en dus opletten dat het dif goed in het midden zit)

je kunt deze gerust loshalen. zoals op de foto te zien is zit deze met maar 5 bouten vast, en af fabriek zit er vloeibare kit als afdichter tussen, dus niets te vrezen. En dan kom je ook iets meer over de staat van het lager te weten!

[url=http://img291.imageshack.us/i/dscn0262i....][img]http://img291.imageshack.us/img291/8780/...[/img][/url]

je moet wel goed opmeten welke bus nodig is om de keerring in de houder te drukken, de meeste monteurs doen dit met een hamer en een busje en sommigen met een Dop van een Ratel.
naar mijn mening is dit best goed zelf te doen (ik gebruikte ook gewoon een bus van een oud lager) zo staat het volgens mij ook in het officiele reparatie boek van deze automaat, hiermee bedoel ik een bus en een hamer.

Let wel op!!! dat je na de reparatie alleen met ATF4 bijvult, de meeste automaterialen zaken kennen deze niet, de dealer wel!!
maar Vavoline levert deze olie ook, onder de naam maxlife ATF

als je zelf even wilt lezen waarom ATF4 kun je hier terecht http://u225.torque.net/cars/tech/trans/9...

ik hoop dat je hier iets aan hebt, mocht ik het verkeerd hebben begrepen en is het toch de andere kant dan stuur ik ff een andere foto op.

groetjes, nathanael

VoWi (0), 13 jaar geleden

Dag Nathanael,

Dank voor je snelle reactie en excuses dat ik nog niet gereageerd heb.
Ik was even druk met andere zaken.
Maar de Chrysler begint prioriteit te krijgen. Er is haast niet meer mee te rijden want ik blijf olie bijvullen.
Ik gebruik overigens Mopar ATF4 die ik bij de dealer haal. Dat zou dus de juiste moeten zijn.
Een olie keerring vervangen heb ik ook al eens vaker gedaan, o.a bij onze Daihatsu cuore (de keerringen van de steekassen) en ook vroeger bij mijn Taunus (keering krukas). Dus dit zou opzich moeten lukken.

En ja het is de linker kant.
Ik begrijp dus dat ik toch die "houder" geheel los kan schroeven en dat ik er dan beter bij kan.
Maar zit die keerring er gelijk achter, of eerst het lager en dan de keerring.
En zit die keerring in de houder of in de bak zelf?
Als je de boel weer gaat monteren, moet dan het lager dan echt "op het oog" gecentreerd worden?
Zit die niet passend in het huis dan?
En welke kit gebruik je voor de afdichting van het huis?

Tja, ik hoop dat ik er een beetje bijkan onder de auto.
Een brug zou in dit geval wel ideaal zijn, maar helaas.

Vr.Gr.
Ed

Nathanael (0), 13 jaar geleden

Hallo Ed,

Enige ervaring met het vervangen van keerringen is wel fijn.

de houder zoals deze op de foto staat kun je gewoon losmaken.
De keerring zit in de houder (op de foto, is dat die groene ring rond het hart van de houder) en de houder is tevens de buitenste schaal voor het conische lager van het dif (bij het loshalen heb je helemaal geen compleet lager in de houder), centreren bij montage gebeurd dus vanzelf!! en gebeurd eigenlijk niet omdat het dif normaal in de juiste positie blijft staan.

De keerring zit echt in de houder en is toch wel makkelijk te vervangen.
Voor de afdichting gebruikt Chrysler origineel ook vloeibare pakking, ik gebruik gewone vloeibare pakking van de Brezan.
op deze plaats is het ook puur om af te dichten en staat absoluut niet onder druk.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, ik zal ook ff het volledige werkplaatshandboek voor jou opzoeken.

Groetjes, Nathanael

Nathanael (0), 13 jaar geleden

Ik heb een mooi overzicht gevonden, het werkplaatshandboek wat ik zocht kan ik even niet vinden.
maar op de 2e pagina van de volgende link kun je het diff duidelijk zien en ook de houder die jij moet loshalen! ook is duidelijk te zien dat de houder tevens schaal voor het lager is en dat er geen vaste pakking tussen zit.

dit is de link www.amtrans.nl/A604-_A606-_42RLE.pdf

VoWi (0), 13 jaar geleden

Dit is echt geweldig Nathanael.
Hier moet het toch mee lukken.
Uit je eerste bericht begrijp ik dat het ook zonder het loshalen van de houder zou moeten kunnen.
Dit kan ik natuurlijk eerst proberen en als het niet lukt toch nog de houder loshalen.
Of zal ik toch gelijk maar dat lager vernieuwen?
Ik heb geen idee of ik zelf kan zien wat de staat van het lager is.
Stel dat de resonantie van dit lager komt, zou ik dit dan aan het lager moeten zien?
Of zou een "defect" lager zelfs de oorzaak van de lekkende keering kunnen zijn (dat er speling op zit en daardoor de as gaat slingeren en de keering gaat lekkken)?
Of ga ik nu veel te ver met mijn gedachten?
De automatische bak is een gereviseerde die er nog geen 60000 km onder zit.
Wordt bij een revisie eigenlijk de lagers en de keeringen vervangen?

Nathanael (0), 13 jaar geleden

Hallo Ed,

Het moet kunnen zonder de houder los te halen maar aangezien je wat problemen met geluid hebt (wat ik even was vergeten) kun je het beste de houder loshalen.

Als het lager echt defect is en er zelfs trillingen zijn dan kan het ten koste van de keerring gaan!! als het diff gaat of aan het slinger is dan zal de keerring zeker lekken!

Als het lager defect is dan moet helaas het complete dif los, dit is ook op de PDF te zien!
Dat is ook wel zelf te doen, maar het is wel wat meer werk als alleen de keerring.

Wat betreft de revisie, moet ik wel zeggen dat dit niet de beste automaat is, maar een goed bedrijf controleert alle lagers die er in zitten, en keerringen/pakkingen MOETEN worden vervangen. Staat als het goed is ook op de factuur.

Groetjes, Nathanael

VoWi (0), 13 jaar geleden

Dag Nathanael,

Volgens mij ben je een professional.
Het is mij bijna geheel duidelijk.
Alleen dat lager snap ik nog niet helemaal.
Je geeft aan dat dan het complete diff los moet.
Bedoel je dan dat de hele bak uit elkaar moet en dus onder de auto vandaan?
Als dat zo is dan ga ik in principe alleen voor de keerring.
Als ik dan niets vreemds aan het lager zie dan blijf ik daar mooi van af.
Dan neem ik die resonatie maar voor lief (het is immers niet zeker dat dat daar van daan komt).
Of is het toch niet zo ingrijpend?

Die keerring heb ik tweejaar terug wellicht iets beschadigd toen ik de aandrijfashoes binnen zijde moest vervangen. Toen liep ik een beetje te tobben met de klem om de plastickap (waar de ashoes weer omheen zit) van de homokineet. Door de druk van de veer sprong iedere keer die kap van de as/homokineet af als ik de as in de bak wou steken.

NB: wat is jouw advies, kan de as aan de andere kant in de fusee blijven zitten (en alleen de stabilisator en stuurkogel e.d los maken) of is het aan te raden om de gehele boel maar te demonteren?

Vr.Gr.
Ed

Nathanael (0), 13 jaar geleden

[quote=VoWi]Dag Nathanael,

Volgens mij ben je een professional.[/quote]
Ik ben 5 jaar actief in de autobranche en heb tot MTS niveau doorgezet. En deze automaat heb ik al 7 keer in en uit elkaar gehad.

Voor alle zekerheid zou ik de hele as loshalen, het is belangrijk dat er genoeg ruimte is om de houder goed te kunnen demonteren en monteren.

Het diiff zit aan de achterkant van de bak en als de ruimte tussen het subframe/stuurhuis enz het toelaat hoeft alleen de deksel aan de achterkant te worden gedemonteerd en de andere keerringhouder dan komt het dif zo los.

De deksel staat op de eerste pagina van de PDF link. Het is onderdeelnummer 758 te zien op de afbeelding van het transmissiehuis op de eerste pagina van de link.

Ik zou bij de demontage van de houder zeker goed naar de schaal van het lager (in de houder) kijken, dit geldt ook voor de rollen in het conische gedeelte. Die kunnen niet meer 100% rond zijn. dit geeft vooral een naar geluid.

Ik hoop dat ik hiermee een beetje heb kunnen helpen.

Groetjes, Nathanael

Nathanael (0), 13 jaar geleden

was ik even vergeten te zeggen; zoals op de foto te zien is, zit het lager aan het diff vast. Het gaat om de binnenste schaal met de rollen en de houder van de rollen. Het is net als bij een wiellager maar dan net andersom hier kun je de schaal makkelijk verwijderen en het lager zelf moeilijker. dit vanwege de constructie!! anders zou de houder niet zo makkelijk kunnen worden vervangen. op de foto (pdf) is ook duidelijke te zien (trouwens 2e pagina) dat het lager (conisch) aan het diff vast zit, zie onderdeel 274 aan de linkerkant, rechts is hetzelfde!

VoWi (0), 13 jaar geleden

Ik heb vandaag maar alvast de spullen bij de Chrysler dealer gehaald.
* 1x keering (kleur blauw)
* 1x filter (voor in de bak)
* 4x liter ATF4 olie
* 1x tube vloeibare pakking

Omdat er toch nieuwe olie in moet vervang ik gelijk het filter.
De deksel aan de onderzijde zit volgens de dealer tegenwoordig ook met gewoon vloeibare pakking dus kan ik hiervoor gebruiken en ook voor de de "houder".
In jouw verhaal zie ik nu dat je het over een groene keering heb, ik hoop dat dat door verkleuring is en dat ik de juiste heb meegekregen (dit is tegenwoordig ook maar de vraag).

Nu even wachten op een mooie wat warmere dag om te klussen (ik moet het buiten doen met de auto op steunen).
En duimen dat het lager goed is, want volgensmij is er niet zover ruimte tussen het schutboard om die deksel etc. er af te halen.
Overigens geeft je aan: "deksel eraf en de andere houder en de diff komt los"?
Met die andere diff. bedoel je neem ik aan die van de andere steekas (rechts).
Maar als die plaat er aan de achterzijde af is moet er dan nog iets aan de binnen zijde losgehaald worden?
En bedoel je dat als die plaat er af is dat je daar doorheen de diff eruit kan halen?
Dan moet je wel erg veel ruimte hebben en dat gaat dan toch niet onder de auto?

Gr.
Ed

Nathanael (0), 13 jaar geleden

De kleur van de keerring hoeft niet hetzelfde te zijn! mijne komt trouwens niet origineel van Chrysler maar van een performance set met dunner platen enz. ( uit de USA)

Het verversen van de olie is zeker een uitstekend idee vooral als je aan delen gaat werken welke in directe verbinding met de olie staan. ATF 4 is de juiste olie!!

het diff zit alleen in de twee lagers waarvan de houders van de keerringen links en recht (van de steekassen) de buitenste schalen zijn. als beide houders worden verwijderd ligt het dif volledig los!! ik heb mijne onder een Sebring verwijderd dit gaat allemaal net, motor en bak steun los en vooral veel moeite.
hoe het bij de Voyager zit weet ik niet helemaal, maar het kan best zijn dat je hem niet onder de auto kunt verwijderen.

Ik duim mee dat het lager helemaal goed is!!

volgens mij komen er wel een aantal mooie dagen aan. Veel succes met de vervanging van de keerring.

gr, Nathanael

VoWi (0), 13 jaar geleden

HET IS GELUKT!

Afgelopen vrijdag heb ik een dag verlof genomen omdat er mooi weer voorspeld was. En dat was het ook, alleen wel koud!
Om ca. 12:30 begonnen.
Eerst asmoer splitpen verwijderd en asmoer een slag los gedraaid (wel zo makkelijk als hij nog op de grond staat).
Auto voor op steunen gezet en olie opvangbak er onder geschoven.
Stuurkogel los gemaakt.
En toen was de draagarmkogel aan de beurt.
Nu wist ik nog (van het vervangen van de aandrijfashoes destijds) dat dit niet zo makkelijk is door de spanning die er op de arm staat.
Tenminste loshalen ging nog wel, maar om het weer netjes terug te plaatsen zonder dat de as weer uit de bak getrokken wordt was nogal lastig.
Dus dacht ik er ineens aan om een persje tussen de binnenzijde binnenspatbord en draagarm te zetten.
Dit ging geweldig. Rustig aan de arm naar beneden geperst en de kogel bevestiging kwam los. Asmoer verwijderden gehele voorpoot iets naar voren gehaald en de as vervolgens uit de bak gehaald (bij de bak even met een grote schroevendraaier er tussen om te helpen).
Olie liep er nagenoeg niet meer uit.
Het keerring gedeelte bij de bak schoongemaakt en getracht de keerring er uit te wippen.
Dit ging natuurlijk niet. Keerring aardig bewerkt met een schroevendraaier maar kreeg hem er niet uit.
Dan maar de gehele bevestigingskom losmaken dacht ik, maar toen de 5 bouten er uit waren zat die kom nog moervast (door die speciale kit er tussen). Tja, en om daar zomaar een schroevendraaier tussen te tikken vond ik geen goed idee.
Bouten er weer in gedraaid en maar weer aan die keerring gaan tikken.
Nu het buitenste randje voorzichtig naar binnen getikt en heel rustig aan begon er beweging in te komen, Yess ik had hem eruit.
Het bleek dat deze kering aan de buitenrand geen kunstof laagje had (zoals de nieuwe) maar er blijkbaar met vloeibare pakking erin gezet was.
Vandaar dat hij nogal vast zat. Van de nieuwe keering eerst gecontroleerd of het de goede maat was en deze er vervolgens ingedrukt en met een balkje voorzichtig aangetikt.
Aandrijf as aan beide zijde een beetje ingevet en weer in de bak gestoken en aan de andere kant de voorpootfusee weer over de as geschoven.
Op dit moment was ik blij dat ik dat persje er nog tussen had staan, zachtjes laten leeglopen en de kogel kwam weer netjes op zijn plaats.
Bout er weer doorheen om te borgen en stuurkogel weer vast gezet. Asmoer met de hand erop gedraaid om later geheel vast te draaien als hij op zijn wielen staat.
Wouw! Dat was gelukt.
Daarna gelijk de pan van de bak gehaald. Ook deze zat behoorlijk vast door die kit, maar hier durfde ik wel met een schroevendraaier voorzichtig tussen te tikken.
Olie er uit laten lopen, pan verwijderd en filter lag of al los in de pan of kwam gelijk los!
Pan schoongemaakt, magneet schoongemaakt en kitranden verwijderd. Nieuw filter gemonteerd en pan met nieuwe kitrand bevestigd.
Klaar om ca. 17:00 uur.
Kit moest eerst goed drogen stond op de verpakking dus ik heb besloten om mij zelf thuis te gaan ontdooien en de andere dag de olie te vullen.
De andere dag olie bijgevuld en de auto een pposje laten lopen in de versnelling, ennnnn geen lekkages!
Nu hopen dat dit zo blijft.

Mijn dank voor alle medewerking en verstrekte informatie.
Wat geweldig toch zo'n site.

Voor de geintresserden heb ik nog de factuur van de onderdelen bijgevoegd en een schema dat ik er bij kreeg van de dealer.

Gr.
Ed

VoWi (0), 13 jaar geleden

Hierbij de bijlagen: factuur van de onderdelen + schema van de dealer.

Nathanael (0), 13 jaar geleden

Geweldig!! fijn dat we een helpende hand konden bieden.
En hopelijk is alles in orde en blijft de keerring gewoon netjes droog!!

Ik denk dat deze site al vele mensen blij heeft gemaakt!

gr, Nathanael

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Ed, een pdf. file hier plaatsen gaat niet .
mooi dat alles weer klaar is en bedankt voor de feedback.

Mvg,
Hans

VoWi (0), 13 jaar geleden

Nogmaals een poging:
Hierbij de bijlagen: factuur van de onderdelen + schema van de dealer.

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Ed, ik zei toch dat het niet kan...

aangezien het probleem is opgelost, sluiten wij dit topic.
wie belang heeft bij de rekening en/of het schema kan dit via de mail regelen.

mvg,
Moderator Problemcar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.