Chrysler VOYAGER: Accu & Meters

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2800, Vermogen (kw): 110

Als de auto enkele dagen stil heeft gestaan slaan bij het starten eerst de meters volledig uit en branden er geen controle-lampjes, die komen pas na 5-7 seconden op (ook de indicatie van de automaat-stand).

Staat de auto nog langer stil dan start deze meestal helemaal niet meer vanwege een lege accu.

Laadstroom is gemeten en is goed. Lekstroom lijkt wel ok, maar onduidelijk of dit af en toe goed is of altijd. Verwijderen van de IOD-zekering lost het probleem wel op maar is voor een paar dagen natuurlijk idioot, dat zou de accu moeten kunnen overbruggen.
Ik kan geen bron vinden waarover stroom zou moeten lekken. Op het forum lees ik
- navigatie; deze zit er niet op
- carkit; schakelt altijd uit als ik de auto uitzet
- relais binnenverlichting; WAAR ZIT DAT DING?
- radio; deze gaat altijd uit als ik het contact uitdoe en de deur open, lijkt het dus ook niet te zijn.

Ook snap ik niet waarom de meters eerst naar de volledige uitslag slaan en de controlelampjes pas later aan gaan. Bij een 2e herstart branden de lampjes wel meteen normaal.
Weet iemand hier een reden voor?

Hoor graag suggesties
Ronald

allebei

Geplaatst door allebei (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Wat is de lekstroom, aangezien je zegt dat die oké lijkt?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Lexiebaj (0), 7 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem. Voor de zoveelste keer stond ik stil vandaag. Accu is nieuw, niets aan laten staan.
Ze gaan nu zoeken bij de garage.
Hoop dat ze het kunnen vinden, anders rijd ik hem de plomp in.
Voor mij noooooit meer een chrysler

jvr (0), 7 jaar geleden

Dag Ronald,

Is er recentelijk iets in- of uitgebouwd (stand kachel / radio / alarm / parkeersensoren / trekhaak / carkit / ...)?

Wat is momenteel de lekstroom? Beste is dit meestal te meten direct bij de accu (in serie met de minpool, maar pluspool mag ook). Gebruik een ampèremeter op de 10ADC stand en zorg voor een goede vaste verbinding (start de auto nooit met de ampèremeter er tussen). Deuren dicht (liefst ook de motorkap, dus verzin een manier om de draden er onderuit te leiden) en doe de auto op slot ("lekstroom" schiet nu omhoog!): wacht nu enkele minuten en houdt de lekstroom in de gaten. Deze kan na verloop van tijd lager, of hoger worden.

Nu heb je een situatie nagebootst die er in werkelijkheid ook is. Als je met een tweede meter (op VDC) de accuspanning nog kan meten, weet je of de accu het vol houdt. Als de lekstroom "laag" is, maar de accuspanning daalt aanzienlijk, dan is de accu niet goed. Als de lekstroom "hoog" is zal er toch echt een verbruiker aanwezig zijn. Dan is het tijd om zekeringen te trekken.

Voor de lampjes en het uitslaan van de meters heb ik geen verklaring. Wellicht dat de computer opnieuw geprogrammeerd moet worden. Dit zal bij de dealer moeten gebeuren.

allebei (0), 7 jaar geleden

Ik heb begrepen dat het uitslaan van de meters het gevolg is van een lage accuspanning.
Accu is recent weer vernieuwd voor een zwaarder exemplaar dat er net tussen te persen is.
Lekstroom is gemeten met alles uit/dicht (na enkele minuten) en lijkt niet veel hoger dan wat normaal schijnt te zijn. Ik heb echter geen bevestiging dat dat iedere keer zo is.

Het lijkt dat de accu ondanks gebruik voor woon-werk (4 dagen 2x30km) toch langzaam in spanning daalt.
Het zou dus kunnen dat de accu onvoldoende oplaadt tijdens de ritten.

Ik ga daar nu maar even zoeken.

Hans4040 (190) PRO, 7 jaar geleden

Hoeveel bedraagd de lekstroom dan, waar daar geef je geen antwoord op....

jvr (0), 7 jaar geleden

Mogelijk was de vorige accu verouderd en daardoor snel leeg. Het blijft gissen wat de oorzaak is omdat we de hoogte van de lekstroom niet weten (de reden dat je met een lege accu staat). Want wat voor de ene "kenner" "ok lijkt te zijn", of "niet veel hoger dan normaal", kan voor een andere "kenner" wel iets anders betekenen. Vandaar dat we hier graag een waarde zien (0,1A / 0,3A / 1,0A zo iets).

Hoe hoger het ampèrage van de accu, des te hoger mag de lekstroom zijn. Maar ook dit mag niet te lang aanhouden: als je lang genoeg wacht, raakt ook de grootste accu een keer leeg met een kleine lekstroom.

Voorbeeld: als van een gemiddelde auto een keer een nachtje het dashboardkastje open blijft staan (en een lampje van bijvoorbeeld 10 Watt brandt), zal je de volgende ochtend waarschijnlijk nog net kunnen starten, ook al is de "lekstroom" dan ongeveer 0,8 A geweest, hetgeen veel is voor een lekstroom. Na drie dagen stilstand zal starten vermoedelijk niet meer gaan.

Als jou lekstroom normaal of laag blijkt te zijn (en je blijft problemen houden met de nieuwe accu) zal toch het laadsysteem onderzocht moeten worden: want ook een nieuwe accu die niet wordt bijgeladen, raakt een keer leeg. Dit kan beter gedaan worden door een garage of specialist. Als de dynamo zijn werk niet goed doet, kan hierbij een code worden opgeslagen in de motorcomputer (deze is meestal zelf op te vragen door drie keer het contact uit-aan te zetten: http://www.allpar.com/fix/computer-codes...

Nu vraagt een dieselmotor misschien wat meer energie tijdens het starten dan benzine, het laadsysteem zou desondanks goed genoeg moeten werken om ook bij weinig gebruik de accu weer "vol" te krijgen. Hoewel 4x2x30 niet heel diesel-achtig klinkt (?).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.