Citroën Xsara Picasso 2002: Vering



  • .357 magnum @ 17/01/2010, 08:59

    Citroën Xsara Picasso
    bouwjaar: 2002
    brandstof: LPG-G3
    motorcode: 1.8

    Vorige week reed ik over de snelweg.
    wat sterk opviel is dat de auto een slipperige beweging zijdelinks maakte.
    Er lag sneeuw op de weg, dus het was denkbaar.
    Ik heb mijn snelheid aangepast, maar nog haalde alle auto`s mij in.

    Gisteren weer op de autosnelweg het zelfde probleem gehad.
    Maar dit keer lag er geen sneeuw op de weg.
    Het leek net of ik door sterke zijwind een tikeltje weg gewaaid werd.
    In alle gevallen moest ik het stuur met beide handen goed vast houden.
    En was rijden met die plotselinge bewegingen verre van prettig.

    Net of de auto onstabiel is.

    Ik kan me herinneren dat ik met hoge snelheid over een vluchtheuvel ben gereden die ik niet gezien had.
    Kan het dat dat er iets mee te maken heefd?

    john


  • oldford @ 17/01/2010, 09:48

    Kan iets een beetje krom zijn door de vluchtheuvel. Of er zit ergens speling op, al dan niet verergerd door de klap.
    Laat de auto uitlijnen, dan weet je of de wielen goed staan.

    Hydropneumatische vering of gewoon ouderwets schokdempers + veren?

  • .357 magnum @ 17/01/2010, 09:57

    ik denk de gewone veren.
    Ik zie alleen een spiraal achtige toestanden.

    john

  • Renaultmonteurtje @ 17/01/2010, 10:52

    Oldford, de volgende modelen hebben HP:

    C6
    C5 Type 1 2 3 (type 3 kan ook stalen veren hebben)
    BX
    XM
    Xantia
    CX
    DS

    en nog wat maar van af 2001 Alleen de C5 en C6


    Niet een veer gebroken? gebeurt vaker bij deze auto's van deze leeftijd

  • .357 magnum @ 17/01/2010, 11:05

    Het is meer het wiegelen van links naar rechts, dan het op en neer bewegen.


    john

  • scott10811 @ 17/01/2010, 11:11

    Lijkt me toch wel dat er iets goed krom is!! Staat je stuur ook niet scheef als je rechtdoor rijdt??! Wellicht kun je eens met één oog langs je wielen kijken aan de kant waar je de vluchtheuvel hebt geraakt, met het stuur recht natuurlijk. Vervolgens langs de wielen aan de andere kant en kijken wat het verschil is. Uiteraard kun je met een uitlijnopstelling beter zien welke wielen uit lijn staan.

  • .357 magnum @ 17/01/2010, 12:45

    Ik heb effe gekeken.
    De voorwielen reageerden goed op het stuur.
    Ik heb ook aan de wielen getrokken en geduwd zonder iets raars op te merken.

    ik heb even gekeken op internet wat men schrijft over uitlijnen.
    Op de site van kwikfit herkende ik het een en ander.
    Ik denk dat de wielen flink uit het lood is geslagen.
    Gisteren bij de terugweg had hij het minder, dan op de heenweg.
    al moet ik zeggen gezien het weer dat de snelheden wel wat lager waren (70-90km)
    Of mischien is de auto gevoeliger voor zijwinden of slechte wegdek.

    Ik laat hem deze week uitlijnen.

    john

  • primera p11 @ 17/01/2010, 12:46

    Is het probleem ontstaan na de vluchtheuvel?.
    Heb je hulpveren achter,ik weet dat na onbouw op lpg er altijd hulpveren gemonteerd worden.
    Misschien is er door de klap eentje gebroken of er geheel tussenuit aan een kant.
    Kijk eens onder de auto achter.

  • .357 magnum @ 17/01/2010, 13:44

    Ik kan achter weinig raars bekennen.

    Naar mijn weten is het na de vluchtheuvel incident begonnen.


    john

  • Hans4040 @ 17/01/2010, 13:49

    Citeren is overbodig wanneer de tekst er pal boven staat; gewoon direct antwoorden volstaat.

    mvg,
    moderator.

  • .357 magnum @ 19/01/2010, 22:03

    Ik ben er mee naar de garage geweest.
    Deze hebben er een stukje mee gereden, en konden geen afwijking ontdekken.
    De desbetreffende ritten waarbij de auto onstabiel reed was het erg glad die dag.
    Dus kennelijk lag het toch aan het gladde/slechte wegdek.
    Naar het werk heen en terug kan ik ook niets vreemd ontdekken.

    Even afwachten dus.

    john

  • Smeets
  • diagnoseapparatuur.nl