Citroën Xsara Picasso: toerental schommelt bij warm starten xsara picasso

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: TU, Motorinhoud (cc): 1600

We hebben een probleem met onze xsara picasso. Bij een koude start is het toerental normaal en tijdens het rijden en ontkoppelen ook. Maar als de motor al warm is en je dan start schommelt het toerental voor zo'n 5 a 10 seconden, daarna stabiliseert dit wel en rijd de auto ook gewoon goed.

Heeft er iemand dit probleem al voorgehad?

Wat ik al gedaan heb:
- luchtfilter vervangen
- gasklephuis schoongemaakt en stappenmotor gereinigd

Zou het probleem misschien aan de bdp-sensor kunnen liggen?

Bartjeee21

Geplaatst door Bartjeee21 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Laat hem eens uit lezen.
Valse lucht een temperatuursensor die niet goed werkt , gasklephuis niet goed ?
Om te voorkomen dat het een zoekplaatje wordt daarom het antwoord eerst uitlezen.

Bartjeee21 (0), 7 jaar geleden

Ondertussen zijn we een dikke maand verder en is het probleem verergerd. Regelmatig begint met warme motor het toerental stationair te schommelen, en ook af en toe valt de motor uit bij het afdraaien in een bocht. Wat ik ook gemerkt heb is dat het toerental ook begint te schommelen wanneer de elektrische ramen bediend worden of als ik heel zacht gas geef. Soms is er dan ook weer het probleem dat het stationair toerental redelijk hoog is.

Eerst had ik het uitlaatspruitstuk vervangen omdat het oude gebarsten was op verschillende plaatsen maar toen was het probleem eigenlijk nog net zoals in mijn eerste post.

Een week geleden merkte ik dat de motor niet meer op bedrijfstemperatuur kwam en dat de chauffage niet goed werkte, toen hadden we het probleem dat het stationair toerental na een rit soms redelijk hoog was. Na het vervangen van de thermostaat werd de motor wel weer goed warm, maar had ik nog steeds het probleem dat het stationair toerental meestal schommelde of hoog was.

Ik heb een OBD scanner aangesloten en de temperatuur die de ECU van de temperatuursensor kreeg was goed. Er waren ook geen foutcodes in de ECU. Ik heb ook de vacuumleidingen en het inlaatspruitstuk gecontroleerd op lekken met remreiniger maar ik kon niks vinden.

Vandaag nog is de stappenmotor, het gasklephuis en de luchtmassameter schoongemaakt en de stappenmotor met siliconespray ingevet maar zonder resultaat.

Wanneer ik de stekker luchtmassameter uittrok kreeg ik het verschil dat het schommelen van de motor nog net iets harder werd en de motor afsloeg.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of een mogelijke oplossing?

Bartjeee21 (0), 7 jaar geleden

Even een update omdat mijn vorige bericht nogal ingewikkeld was.

Het probleem: Wanneer de motor warm is loopt het stationair toerental redelijk hoog op en blijft schommelen tussen hoog en wat lager. De motor valt niet meer stil dus dat is al wel positief.

Wat ik al gedaan heb:
- stappenmotor vervangen door een van de autosloop (schoongemaakt)
- gasklephuis gereinigd
- gechecked op valse lucht met remreiniger zonder resultaat
- ECU uitgelezen, geeft geen fouten
- Live data gechecked met OBD-lezer tijdens het stationair draaien:

Motor temperatuur is goed.
Temperatuurmeter inkomende lucht is verdacht maar ik kan de sensor niet vinden? (de ene keer 10 graden en de andere keer 20 graden terwijl de buitentemperatuur amper 0 graden is)
Lambda sonde 1 schommelt tussen 0,1V en 0,6V
Lambda sonde 2 blijft rond de 0,450V schommelen

Wat ik nog van plan ben:
- checken op valse lucht met rookmachine
- stappenmotor vervangen door nog een andere van de sloop om te zien of er verschil is?
- temperatuursensor inkomende lucht checken en eventueel vervangen met een van de sloop
- MAP sensor vervangen door een van de sloop

Heeft er nog iemand suggesties? Weet er iemand soms waar ik de temperatuursensor van de binnenkomende lucht zich bevindt op het motorblok?

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Hoeveel elektrische aansluitingen heeft de map sensor? 4? Dan zit daar ook de lucht temperatuur sensor bij ingebouwd.

Instromende luchgt wordt onder de motorkap opgewarmd. Dus dat je meer meet dan de buiten/omgevings temperatuur is niet vreemd.
Sensor kontroleren 's morgens voor de 1e motor start.
Koelvloeistof en inlaat lucht temperatuur moeten dan overeen komen met de omgevings temperatuur.

Bartjeee21 (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor de reactie. Ik heb deze ochtend de temperaturen van de 2 temperatuursensoren uitgelezen en deze kwamen ook overeen met de buitentemperatuur. En het klopt inderdaad dat de temperatuursensor in de LMM zit.

Bartjeee21 (0), 7 jaar geleden

Ik heb vandaag de stappenmotor vervangen. Is er iemand die weet wat de procedure is bij citroen/peugeot om de ECU te resetten om opnieuw in te leren? Na de accu voor een half uurtje los te maken is de ECU nog niet gereset.

Hart (0), 7 jaar geleden

Heb dit voor gehad met een 2.0 HDI en opgelost door de temperatuursensor van de koelvloeistof te vervangen. Bij uitlezen gaf deze geen foutmelding maar sensor was toch de oorzaak.

Bartjeee21 (0), 7 jaar geleden

Het probleem is opgelost. Eerst had ik de stappenmotor vervangen en de batterij een half uurtje afgekoppeld om de ECU te resetten, maar toen liep de auto nog niet goed en ging hij stationair hoog in toeren.

Vervolgens heb ik de batterij ongeveer een halve dag afgekoppeld, en daarna was de ECU blijkbaar gereset en heeft de auto toch al 3 weken geen problemen meer gehad en rijd goed. Het verbruik was in het begin nog aan de hoge kant maar dit is ondertussen ook al minder.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.