Citroën XANTIA: Toerental schommelt sterk bij warme lucht onder de motorklep

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RFV, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 97

Hallo. Een apart probleem. Als de lucht onder mijn motorkap meer dan gemiddeld heet wordt, dan gaat de motor 'zagen'. Dit betekent , het toerental fluctueert sterk tussen 1500 - 500 en slaat dan ook af. Start vervolgens weer moeilijk op. De motor is gewoon op werktemperatuur ( 87-88 graden). Als ik de luchtverversing ( lucht van buiten, niet re- circulatie) op heet zet en maximale kracht, dan lijkt het probleem minder te worden (sterke koeling van onder de motorklep?). Zit je wel gelijk in een rijdende sauna.

Situaties waarin dit voor is gekomen:
- Ik sta in de file op een warme zomerdag. De motor krijgt koeling van de rijwind ( nauwelijks, bijna windstil en ik rij file, dus langzaam). Motor is op temperatuur, niet extreem warm. Ik rij in 1e / 2 versnelling. Motor begint te zagen en ik kom stotterend tot stilstand ( op de ringweg van Antwerpen :) )
- De auto staat geparkeerd in de warme zon. Ik start, rij weg en schakel bij een rotonde terug naar de 2e versnelling. Motor zaagt, slaat af etc.
- Ik rij de wasstraat uit (auto is net droog geföhnd). In de eerste versnelling . Ik wacht met grommende motor op het wegrijden van een fietser ( sorry!)

Enfin. Ik geloof dat het plaatje duidelijk is; veel extreem warme lucht onder de motorkap en een stotterende / zagende motor. Ik dacht aan een kapotte startmotor. Deze is dus vervangen . Ook is vrij recent het kleppenhuis schoongemaakt. Ik tank sinds enkele maanden super. Hierdoor lijkt de motor beter te lopen, meer vermogen te hebben ( tot het wasstraatincident dus).

Zelf denk ik nu nog aan:
- Vacuüm lek. Door de hitte kan er een ring iets uitzetten, waardoor er een lek ontstaat. Ik heb dus de ringen en afsluitingen e.d. nog eens langsgelopen.
- Vapour lock ( hitte doet de benzine verdampen); heb ik nog niet gecontroleerd
- Een klep die toch nog vies is, door de hitte iets uitzet en klem komt te zitten ( ja, je gaat echt van alles bedenken). Dus nog een keer schoonmaken?

Alle suggesties zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken

ThijsDenHaag

Geplaatst door ThijsDenHaag (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 7 jaar geleden

Hoe zit de aanzuigbuis van je luchtfilter ?
Startmotor was inderdaad onzin , deze doet niets met de motor als deze loopt.
Verlies je koelvloeistof ?

ThijsDenHaag (0), 7 jaar geleden

Hoi Kaleido1
Bedankt voor je reactie.

Excuses, ik bedoel stappenmotor ipv startmotor. Die is vervangen ( een schoongemaakte tweedehands)..
De aanzuigbuis komt van de onderkant/voorkant vd gril via het filter naar de motor ( ik maak anders even een foto later deze week, dit is als ik het nu zie)
Koelvloeistof; Ik heb het niet hoeven bijvullen, maar ik hoor bij het starten met alsof er een vloeistof in de uitlaat zit ( ik zie het er niet uitlopen, is het geluid, moeilijk uit te leggen.)

Kortom, ik ga nog even wat bewijsmateriaal verzamelen. Later meer.

ThijsDenHaag (0), 7 jaar geleden

Inmiddels weer wat verder getest. Ik heb de accu gemeten met een accumeter via de sigarettenaansteker. Ik krijg voldoende stroom en spanning om te starten. Accu is dus ook het probleem niet.

Vervolgens de zekeringen in het kastje onder de motorklep bekeken. Er leken een aantal zekeringen niet helemaall 100% meer. Die heb ik vervangen. De motor begon op hoog toerental en met wat gas geven zakte deze na een paar minuten weer naar normaal (900). Wellicht dat een van de zekeringen niet goed meer was.
- F5 : fan ( deze liep gewoon, maar een zekering kost niets)
- F10 : ruitenwissers koplampen. heb ik niet, toch vervangen
- F11 lamdasonde:


En F7 (Injectiesysteem) zat een 15 amp in terwijl ik ook wel eens 5 lees in sommige handleidingen. Het gekke is dat de auto op 5 niet starte, dus toch maar weer 15 in gezet.

Er lijkt wel iets te kloppen in de motor [yt]https://www.youtube.com/watch?v=uy-IQ7u_...[yt]

ThijsDenHaag (0), 6 jaar geleden

Inmiddels opgelost. Er bleek een buis onder het filter niet goed vast te zitten. Hierdoor werd lucht aangezogen van onder de motorkap. Dat gaat goed totdat het daar te warm wordt.

Een ander punt dat ook voor verbetering heeft gezorgd was het schoonmaken van het gaskleppenhuis. Dit heb ik gedaan nadat ik ook bij koud weer last had van een schommelend toerental. Enfin, ingreep van bij elkaar 30 minuten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.