Citroën Saxo: Motor slaat niet aan na vervangen kleppen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: HDZ, Motorinhoud (cc): 1100

Ik heb de auto begin december gekocht met 90.000km op de teller. 2 januari is echter de distributieriem geknapt. Samen met mijn oom (monteur) hebben we hem proberen op te knappen.

We hebben distributieriem vervangen. De waterpomp lekte, ook vervangen.
Na het openmaken van de motor hebben we geconstateerd dat 7 van de 8 kleppen geraakt waren, dus hebben ze alle 8 vervangen. Hebben de kleppen geschuurd (eerst grof en toen fijn schuurmiddel). Nieuwe seals aangebracht en klepveren terug geplaatst.
Hebben koppakking en de andere pakkingen vervangen, na alle oude resten te hebben verwijderd.
Motor weer opgebouwd. Olie weg laten lopen, oliefilter vervangen, olie en koelvloeistof bijgevuld. Motor weer op tijd gezet (palletje in vliegwiel en palletje in tandwiel nokkenas) en distributieriem er op gelegd. (uiteraard palletjes weer verwijderd) kleppen gesteld 0.4mm uit, 0.2mm in.

Proberen te starten.. Maar tevergeefs. Startmotor doet het, in loop van de dag ook aan een andere accu gehangen. Maar hij wil niet starten.

Brandstofleiding gecontroleerd, er komt benzine in carburateur.
Bougies hebben vonk. Ontstekingsvolgorde gecontroleerd (genummerd en foto gemaakt voor verwijderen bougiekabels) en zelfs andere volgordes gecontroleerd.
Uitlaat geeft geen tegendruk. Bougies waren na verwijderen niet nat (niet verzopen dus (correct?) ).

Na een dag proberen wil hij echter nog steeds niet starten, we hebben enkele keren wel iets ontbranding gehad, ook in carburateur (hebben we open gemaakt met volgorde ontstekingsvolgorde testen) . Voor zover we weten hebben we alles gecontroleerd en zou die moeten starten.

Heeft er iemand nog een idee?

Marcoboers

Geplaatst door Marcoboers (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 7 jaar geleden

Meet eens compressie .

harry4203 (430) PRO, 7 jaar geleden

ik denk heel eigenwijs dat de nokkenasspie is gebroken, en de motor nu niet op tijd staat. maar ja, dat is diagnose vanachter een toetsenbord he.......

Marcoboers (0), 7 jaar geleden

[quote=harry4203]ik denk heel eigenwijs dat de nokkenasspie is gebroken, en de motor nu niet op tijd staat. maar ja, dat is diagnose vanachter een toetsenbord he.......[/quote]

Mijn oom heeft het tandwiel bij de nokkenas er af gehad en de spie was in orde.

Marcoboers (0), 7 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Meet eens compressie .[/quote]

Ik ben bang dat dat inderdaad zal moeten gaan gebeuren, helaas hebben we hier niet zelf de apparatuur voor.

kaleido 1 (1610) PRO, 7 jaar geleden

Gooi eens een beetje benzine rechtstreeks in de carburateur , heeft trouwens injectie volgens mij , als hij dan wel even wil lopen , weet je dat hij geen benzine krijgt , droge bougies duid daar een beetje op .

Ruud10657 (0) PRO, 7 jaar geleden

Rode bots schakelaar perrongelijk ingedrukt?? Zit links bij de hoofdremcil in de buurt.

tulp msk (0), 7 jaar geleden

dag Marco,
Als je in de buurt van Musselkanaal-city bent, mag je even langs komen. dan meet ik de compressie wel even.
Koop anders een meter, die kosten niet zo veel; enkele tientjes

check

Beste antwoord, geplaatst door Marcoboers (0), 7 jaar geleden

Iedereen bedankt voor de tips, hij doet het weer!

Even samenvatting:
Hebben aan compressiemeter kunnen komen, deze was niet in orde. Bij het op tijd zetten van de motor hadden we niet de juiste tekening, terwijl we die per kenteken en motor type opgevraagd hadden, en terwijl een andere monteur in hetzelfde programma wel de juiste tekening er uit kreeg (weet niet precies hoe het programma heet). Hierdoor zijn met het op tijd zetten/kleppen afstellen weer 3 kleppen beschadig geraakt (2 licht). Deze dus weer vervangen.

We hebben hem toen aan de praat gekregen maar toen kwam het volgende probleem weer opdagen. Wanneer we gas gaven tijdens het starten, en zolang we gas bleven geven, deed hij het. Maar wanneer we hem naar stationair lieten gaan sloeg ie af. Mijn oom vermoedde dat het spuitstuk verstopt zat. Maar de dag erna startte hij helemaal niet meer.

Mijn oom heeft afgelopen woensdag een klant gehad met dezelfde auto. Die mochten we gebruiken om uit te vissen wat er aan de hand was. Mijn oom is er toen achter dat het aan de bobine lag, nadat hij deze over gezet had liep hij namelijk wel weer soepel. Hij heeft een nieuwe bobine besteld en er gisteren op gemonteerd, en nu loopt ie weer zoals het hoort. Vannacht buiten laten staan en vanmorgen startte hij gewoon.

Was een heel avontuur, maar blij dat het weer helemaal opgelost is.

kaleido 1 (1610) PRO, 7 jaar geleden

Mooi , bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.