Daewoo-Chevrolet Lanos 1997: Bij koude/ warme motor stottert motor



  • jeanferwerda @ 17/04/2008, 00:00

    Daewoo-Chevrolet Lanos
    bouwjaar: 1997
    brandstof: benzine
    motorcode: 1.5

    Daewoo lanos 1.5, bouwjaar 1997

    Bij koude/warme motor stottert de auto. Heb idee dat bij gas geven de motor inhoudt. Auto bleek op 3 cillinders te rijden. Bougies + bougiekabels zijn vervangen. Leek eerst goed te gaan.
    Echter nu begint motor weer te schokken en in te houden. Dit is wisselend. Ene moment draait motor goed stationair, wanneer ik bij een stoplicht verderop stil sta, begint motor weer te schokken/trillen.
    Waar zou dit aan kunnen liggen?

    Wanneer een bobine niet meer goed werkt/ defect is. Kan de bobine dan nog wel de andere 3 cillinders aanslaan of hoort een defecte bobine geen enkele cillinder meer aan te slaan?

    Wanneer ik de bougiekabels los maak van de bougie, vonken ze goed op metaal in de omgeving. Echter de eerste bougiekabel (van links) heeft een duidelijke mindere sterke vonk op metaal in de omgeving dan de andere. Een bobine kost € 300 euro, de garage denkt dat het aan de bobine ligt, maar ja ik wil het wel zeker weten.

    Nou lees ik op het forum dat het aan vele oorzaken kan liggen:
    * verstopte injectoren
    * onstekingsspoel
    * nokkenas versleten
    * EGR klep sluit niet goed


    Wie zou mij antwoord kunnen geven op de vraag over de bobine?


    M.vr.gr.

    Jean Ferwerda


  • berendonck @ 17/04/2008, 10:03

    Kan een bougiekabel zijn.

    Deze auto heeft een dis bobine, dan kan je proberen om de bougiekabel van de eerste cilinder te wisselen met de vierde cilinder (op de bobine), als nu je probleem op de vierde cilinder zit is je dis bobine defect.

  • jeanferwerda @ 17/04/2008, 17:49

    Bedankt voor uw antwoord.

    Alle bougiekabels zijn vernieuwd.

    Ik heb even onder de motorkap gekeken. Ik ben wat dat betreft een leek m.b.t. auto's.

    De eerste cilinder (helemaal links) staat in contact met de eerste aansluiting (van boven af gezien)op de bobine.
    De tweede cilinder staat in contact met de derde aansluiting op de bobine.
    De derde cilinder staat in contact met de vierde aansluiting op de bobine.
    De vierde cilinder staat in contact met de tweede aansluiting op de bobine.


    Ik begrijp niet uit uw verhaal door de bougiekabel van de eerste cilinder met de vierde cilinder (op de bobine) te verwisselen. wanneer het probleem dan op de vierde cilinder zit dat de dis bobine defect is. Wanneer ik dat in mijn geval zou doen, dan zou de derde cilinder (vanaf links gezien) problemen moeten geven.
    Het kan zijn dat ik verkeerd tel.

    Zoals het nu staat geeft bij mij de eerste cilinder (vanaf links gezien) problemen.

    Graag hoor ik nog van u.


    M.vr.gr.

    Jean Ferwerda

  • berendonck @ 18/04/2008, 07:48

    De eerste en de vierde cilinder komen gelijk boven, de dis bobine geeft (als hij goed is) altijd een vonk als de zuiger boven is (dus ook bij de uitlaat slag). Daarom kan je hem even wissellen.

    veel succes Harry.

  • hanssteenhuis @ 18/04/2008, 09:53

    Hoi,

    Dit probleem heb ik ook gehad met onze deawoo matiz. Alleen heeft die maar drie cilinders en die reed af en toe op 2. Met als resultaat een wel heel erg schokkende auto. Ik heb mijn probleem ook op dit forum gezet.

    Wat het probleem is geweest weet ik niet precies. Wel zag ik dat er heel soms een vonk oversloeg bij de verdelerkap en de bougiekabels. Uiteindelijk heb ik (op advies van de reacties die ik gekregen heb) de bougiekabels, bobinekabel, verdelerkap en de rotor vervangen. Totale kosten waren rond de 40 euro. Ik heb ook niet veel verstand van auto’s maar dit was echter prima zelf te toen.

    Nadat ik dit gedaan heb bleek ineens dat het checklampje af en toe ging branden. Ik heb toen even al het stroom van de auto gehaald (accuklemmen er een tijdje af). De auto doet het nu weer perfect en heb er nooit meer last van gehad.

    Misschien heb je er wat aan.

    Groeten,

    Hans

  • jeanferwerda @ 21/04/2008, 14:15

    Hallo Harry,

    Bedankt voor je tip. Het is me gelukt, de auto rijdt nog slechter dan voorheen. De bougiekabel bij de eerste cilinder vonkt nu zoals het hoort. Maar de bougiekabel van de 4de cilinder nauwelijks. Ik heb de bougiekabels nu weer aangeloten zoals het hoort.
    Ik kan er nu van uitgaan dat het aan de dis bobine ligt? Of is de stroom toevoer naar de dis bobine niet goed?
    En een 2de handse dis bobine zou dat ook kunnen of zegt u van begin daar maar niet aan?


    M.vr.gr.

    Jean Ferwerda

  • berendonck @ 21/04/2008, 14:24

    Blijft dus over Dis bobine!

  • jeanferwerda @ 22/04/2008, 00:15

    Bedankt

  • berendonck @ 22/04/2008, 07:35

    Je hebt toch wel de kabels op de dis bobine gewisselt? dan is het de bobine.

  • jeanferwerda @ 23/04/2008, 12:51

    Ja ik heb de kabels op de dis bobine verwisselt. Alleen ik dacht misschien mankeert het ook wel aan de stroom toevoer naar de bobine zelf , waardoor de eerste cilinder wisselend wel/niet werkt. Oxidatie evt van draden?

    Als u zegt dat wanneer ik de kabels heb verwisselt, dat het de dis bobine is. Dan ga ik daarvan uit. Het was enkel een vraag of het mankement zich misschien in de stroomvoorziening naar de bobine kon zijn. Dat zou betekenen dat ik dan misschien niet de bobine hoef te vervangen.

  • berendonck @ 23/04/2008, 13:41

    Ligt niet aan de stroom toevoer want dan zal hij het op andere cilinders ook doen, vervang je bobine maar.

    Succes. Harry

  • Jobmotive
  • obdpartners
  • jobmotive2
  • smeets solutions
  • Hippored
  • Overwg Olie