Daewoo-Chevrolet Matiz: Motor vervangen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: se 3 cil.

Ga de motor vervangen ivm lagerschalen, heb een andere motor gekocht met 62000km
Vraag.
Is het mogelijk de motor te vervangen door de versnellingsbak los te koppelen, dus dat de bak los word gemaakt van de motor en dan motor wisselen?
BVD.Hennie

bowie2013

Geplaatst door bowie2013 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Matiz? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Je bedoelt natuurlijk, de bak in de motorruimte laten zitten??!?

Als het al mogelijk is, is het erg lastig. Je kunt veel beter sleutelen door de motor met bak compleet eruit te lepelen. Dat werkt wel zo fijn.



** niet mogelijk om de bak te laten zitten.

bowie2013 (0), 9 jaar geleden

Dat het lastig is oke vroeg of dat het mogelijk was.
Heb gelezen dat je de complete motor via de onderkant het best kunt verwijderen en dat dan het subframe totaal gedemonteerd moet worden.Heb helaas geen brug en vraag me af of iemand het ooit van boven heeft gedaan door de versnellingsbak dan te latenzitten? Iemand ervaring hiermee?
BVD.Hennie

thei11316 (0), 9 jaar geleden

Als je geen brug hebt dan eerst de bak eruit en daarna de motor,inbouwen eerst de motor en daarna de bak,denk ook aan je koppelingset,deze meteen mee vervangen anders heb je kans over 10000km weer de boel te moeten uitbouwen

bowie2013 (0), 9 jaar geleden

Heb vandaag de motor eruit geligd en de bak laten zitten is krap maar het is gelukt,morgen motor erin en dan hopen dat ze ook netjes start.Heb de riem en spanrol gelijk vervangen,Koppelingsplaat was nog perfect.
Bedankt voor jullie reaxtie,s .
Post morgen hoe het afloopt met het weer monteren van het blok.
Grt.Hennie

Hans4040 (290) PRO, 9 jaar geleden

Met een beetje handigheid lukt alles...

bowie2013 (0), 9 jaar geleden

Motorke is geplaatst het is erg krap allemaal maar ze hangt erin.,morgen de startmotor monteren ,radiator erin .koplamp monteren en koelsysteem vullen ,olie erin en kijken of er muziek in zit.
Morgen verder.

bowie2013 (0), 9 jaar geleden

Heb alles afgemonteerd maar nu.
Startmotor draait niet
geen vonk
De lampjes op contact zetten gaan aan ,securitie lampje gaat uit.Bij het starten helemaal geen reaxtie.
Benzinepomp loopt een paar sec. lijkt me normaal.
Is er bij het demonteren van de motor de startblokkering ingeschakeld? Heb ook maar 2 draden op de start motor massa en dikke pluskabel,boven zit nog een steekcontact deze moet volgens mij ook worden aangesloten toch.
Heeft iemand hier een oplossing voor.
Dus concreet hoeveel draden heeft de startmotor van een matiz 2 of 3?
Als de startblokkering er op staat hoe kan ik die weer uitschakelen,
Alvast bedankt voor de reaxtie,s.
grt Hennie

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat is goed. Dikke massakabel is OK vaak is er een dikke massakabel aan het motorblok ergens bevestigd.
Dikke pluskabel, gaat waarschijnlijk direct naar + accu.

En het signaal (12V) komt vanaf het contactslot. Deze MOET erop, anders draait de starter niet nee.

bowie2013 (0), 9 jaar geleden

Dus als ik het goed begrijp zitten er aan de startmotor 3 draden?
Ik heb 2 stuks met M8 draden en een steekcontactje helemaal bovenaan.
Van onder de auto bekeken dunne draad op m8 draad , daar boven dikke plus op m8 draad ,en helemaal bovenaan het steek contact.
Heb nu niks op het steek contact zitten dus mis een draad.Dus 3 draden op de startmotor?
Morgen het blok maar wat lichten om te zien wat er verkeerd is gegaan.
Bedankt voor je input Ralf.
Grt.Hennie

Hans4040 (290) PRO, 9 jaar geleden

Op de startmotor zit een dikke plus kabel, rechstreeks vanaf de accu.
Op dat steek kontakt komt de dunne draad vanaf het contactslot, deze bekrachtigt het startmotorrelais en zoals gezegt door Ralf: die MOET erop. Zal wel ergens rond hangen...
De start motor heeft geen massa kabel want de massa komt vanaf het motorblok waar hij op geschroeft zit.
Er moet echter wel een massa kabel van chassis naar motorblok zijn.

Die 2 M8 draden zijn waarschijnlijk allebei rood?
Die moeten bij elkaar op de M8 aansluiting op de startmotor...1 van die twee gaat naar de dynamo.

bowie2013 (0), 9 jaar geleden

Heb 2 m8 aansluitigen op de startmotor plus het schuifcontact. Moeten deze alle drie een draad hebben of komen er 2 bij elkaar op een m8 aansluiting?

Hans4040 (290) PRO, 9 jaar geleden

De dikke draad voor M8 komt op de bovenste M8 aansluiting...
De onderste M8 aansluiting is voor de spoel in de startmotor en die moet gewoon vastzitten (daar komt geen extra draad op)
De schuifstekker komt op de kleine aansluiting.

bowie2013 (0), 9 jaar geleden

Bedankt allemaal voorjullie input matiz rijd weer als een zonneke.
Probleem was de draad van het contactslot naar het startmotor deze was onderbroken deze degelijk op de breuk herstelt ..Gr.Hennie

DirkQ (0), 7 jaar geleden

Ik heb het zo gedaan, dit is wel veel werk maar kan totaal zonder inspanning en takelen worden gedaan
Voor Buimper + Subframe + stabilisatorstang en alles wat daar aan vast zit verwijderen.
Het stuk waar de motorkap op sluit er tussen uit zagen (dat later met twee plaatjes en boutjes weer gemonteerd kan worden)
daarna:
1 draadboom losnemenen aan de kant leggen
2 Fusees losnemen aandrijf assen uit de bak trekken (eerst wel aftappen)
3 Auto hoog op krikken karretje er onder waar de motor op kan staan met blokken.
4 motor los schroeven (moeren laten zitten)
5 auto plm 10 cm laten zakken tot de motor op de blokken op het karretje staat
6 moeren van de motor bouten draaien.
7 auto laten zakken tot de motor vrij staat en dan kun je hem wat naar voren trekken zodat je dingen die er achterzitten los kunt nemen
8 rol het motortje er uit
zie foto:

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.