Daewoo-Chevrolet NUBIRA: slecht starten bij nat weer

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 89

Mijn nubira start over het algemeen perfect…totdat het een paar dagen geregend heeft…
Dan moet ik vaak 4-6 maal opnieuw starten voordat de motor aanspringt.
Gelijk daarna start hij keer op keer. Als de motor maar heel even gelopen heeft is het probleem "verholpen", althans voor de eerste uren.
Wanneer het een aantal dagen droog weer is gaat het steeds beter en uiteindelijk start hij bij de eerste keer, iedere ochtend.

De auto is hiervoor anderhalve week in de garage geweest waar men niets kon vinden.
De theorie was dat een of meer benzine injectors vervuild zouden zijn en met behulp van een flesje additief zou het probleem op den duur vanzelf oplossen.
…Niet dus…

Ik heb zelf al een andere accu geprobeerd, maar dat gaf geen verschil.
Evenmin heeft het inspuiten met anti-vocht spray enig effect gehad.

Heeft hier iemand een slim idee?

Herbie59

Geplaatst door Herbie59 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Nubira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Siem Bijman (115) PRO, 8 jaar geleden

Bougies met bougiekabels vervangen misschien?

Herbie59 (0), 8 jaar geleden

Dank voor je bericht Siem, de bougies zijn reeds vervangen, en de auto heeft geen bougiekabels maar een rail met bobines die van boven op de bougies steekt.
Volgens de garage was er niets mis met deze bobine-rail, en zelf heb ik de rail los gehad en goed ingespoten met vochtverdrijvende spray…geen resultaat…

Het is sowieso vreemd dat de auto nadat hij heel even gelopen heeft daarna keer op keer probleemloos start, totdat hij uren later afgekoeld is. Indien de bobine het probleem zou veroorzaken zou die toch op zijn minst moeilijkheden moeten blijven hebben met starten ?

Overigens, de pompdruk van de brandstofpomp is ook in orde (door garage nagemeten)

kaleido 1 (985) PRO, 8 jaar geleden

Aangepast , zie dat je dubbel geplaatst hebt.
Is er al eens compressie gemeten ?

Herbie59 (0), 8 jaar geleden

Ja sorry voor die dubbele posting

Compressie is gemeten, prima…

Herbie59 (0), 8 jaar geleden

Wie, oh wie?

Het lijkt erop dat het steeds slechter gaat met starten…
iemand een suggestie?

Siem Bijman (115) PRO, 8 jaar geleden

De relatie tot vochtig weer is een beetje apart. Koud slecht starten kan ook met een temperatuursensor te maken hebben, maar niet met regenachtig weer.

Als het starten slechter wordt is er misschien door je garage nu ook wat meer mogelijkheden om het probleem te onderzoeken natuurlijk.

Je zou nog eens kunnen proberen om de laatste kilometer voor je de auto stilzet over te schakelen op benzine. En pas weer op lpg overschakelen nadat je een kilometer onderweg bent. Dit om de problemen met lpg systeem uit te sluiten.

Vervuilde injectoren heb je al gemeld, maar dat kan ook een oorzaak zijn. Misschien nog wat meer injector cleaner proberen in combinatie met het rijden op benzine.

Beauror (0), 8 jaar geleden

Op je vraag of ik de oplossing gevonden had is het antwoord Ja.

Probleem zat in de accu, tijdens LPG inbouw is het management systeem op de accuplaat bij geplaatst.
Er is toen een nieuwe kleinere accu teruggeplaatst met een capaciteit van 480ah. (Originele accu paste niet meer op de accuplaat) De eerste 3 jaar geen startproblemen.
Accu gaf na verloop van tijd een te lage stroomsterkte, wel genoeg om de startmotor te laten draaien maar te weinig voor de bougies.
Ik heb de accu zelf vervangen door een compacte accu met een hogere capaciteit 640ah. Merk accu: Excide.
Hierna waren de startproblemen voorbij, en weer jaren perfect gestart. Nubira vorig jaar weggedaan.

Succes!

Herbie59 (0), 8 jaar geleden

@ Siem Bijman,
Thanks voor je antwoord.
Ben het met je eens , nat weer is een beetje apart. In eerste instantie dacht ik aan de bobinerail, maar die reageert absoluut niet op vochtverdrijvende spray.
Bovendien redeneer ik dat wanneer de auto start en direct daarna uitgezet wordt, het vochtprobleem niet opgelost is. Maar het blijft vreemd; één keer gelopen, al is het maar 30 seconden, en de auto start keer op keer probleemloos.
Het rijden op benzine probeer ik met enige regelmaat. Gisteren nog de laatste 10 km op benzine gereden en zo weggezet. Vanmorgen helaas hetzelfde verhaal 7 x opnieuw starten…
Ik merk wel dat hij de eerste minuten (voordat het systeem omschakelt op LPG) beroerd loopt, weliswaar op 4 cilinders, netjes op 900 toeren, maar af en toe is de reactie op het gaspedaal traag en ondermaats, hij neemt a.h.w. af en toe geen gas aan.
Zodra de motor op LPG loopt, loopt hij als een zonnetje.
Ik denk dus dat jouw idee in de richting van de verstuivers wel zou kunnen, het bizarre is echter dat, indien ik op een later moment overschakel op benzine, de motor perfect loopt (als hij min of meer warm is)
Aangezien ik een LPI van Vialle heb, heb ik dus aparte LPG-injectoren, daar ligt het niet aan.

@Beauror
Bedankt voor je antwoord.
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar ik heb de accu al even vervangen door de accu uit een Passaat Diesel (die heeft zat Amperage) en bovendien met de eigen accu de starthulp erbij gehangen (10 A extra)
Beiden geen resultaat.

Herbie59 (0), 7 jaar geleden

Zo, gisteren verstuivers laten reinigen en testen, en een splinternieuwe accu…
Geen enkel verschil !!!
Inmiddels moet ik elke ochtend zo'n 10 x starten voordat de auto weifelend aanspringt.
Dan blijft hij eigenlijk wat onregelmatig stationeer lopen totdat hij overschakelt op gas, vanaf dat moment loopt hij als een zonnetje.

Wat is wijsheid?
Toch nog een nieuwe bobine proberen?
Ik ben aan het eind van mijn latijn...

arjenhofstra (0) PRO, 7 jaar geleden

Is er wel brandstofdruk bij eerste keer op contact?

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

En blijft de druk in de rail bij contact uit?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Herbie59 (0), 7 jaar geleden

@ arjenhofstra:
@ Diagnoseoplocatie.nl:

Volgens de garage is de pompdruk gemeten en in orde…


Maar het blijft een vreemde zaak, na een dag of 4 stralende zon, zonder een spat regen start de auto bij de eerste of tweede keer.
Als het dan gaat regenen is het drie dagen later opnieuw een ramp 9-10 keer starten voordat de motor aanspringt…
Het lijkt wel of er bij vochtig weer iets mis gaat met de brandstof mengsel verrijking

Ik denk langzaam maar zeker aan een temperatuursensor, of de stekker daarvan ???

kraan110 (0), 7 jaar geleden

goede dag
is het al opgelost want ik heb het zelde probleem met me nubira op lpg
alleen nog niet met nat weer

Herbie59 (0), 7 jaar geleden

@kraan 110:

Ja, gelukkig is het inmiddels wel opgelost, gek werd ik ervan…ik heb serieus overwogen om de auto te verkopen…

Ondanks dat men in de garage bleef zeggen dat er niets geconstateerd kon worden bleven de klachten steeds erger worden, totdat hij zelfs bij prachtig weer niet meer startte…
Opnieuw alles gecheckt en toen bleek dat de pompdruk toch te laag was.
De brandstofpomp (benzine) is vernieuwd, en vanaf dat moment waren alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen, gelukkig.

Toen ik aan de garage vroeg waarom ze dat niet eerder geconstateerd hadden kreeg ik als antwoord dat waarschijnlijk de druk van de pomp steeds minder werd, totdat die uiteindelijk onder een bepaalde waarde zakte en de auto helemaal niet meer startte.
Ik vroeg waar dan de link met het vochtig weer zat, daar kon men me geen bevredigend antwoord op geven (wel iets van "elektronica is gevoelig, water in de tank, enz. enz.")
Persoonlijk denk ik dat met name de electrische contacten van de brandstofpomp nagekeken hadden moeten worden, ik denk dat daar corrosie zat en dan is luchtvochtigheid wel van belang.
Als ik jou was zou ik die brandstofpomp eens controleren, alle stekkers en dergelijke vooral…

Ben benieuwd naar de oplossing van jouw probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.