Daihatsu Sirion: banden

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Na 65 000 km gereden te hebben, blijken de voorbanden om de 45.000 km vervangen te moten worden en de achterbanden na 30.000 km. Wat kan hier de reden van zijn?

De auto is nieuw gekocht en wordt voor ca 50% door een en voor de ander 50% door twee personen bezet.
Bijna altijd snelweg. Ca 500 km met een fietsdrager met twee fietsen gereden.
De eerste banden waren van Dunlop de tweede set van Mabor.

frij47@gmail.com

Geplaatst door frij47@gmail.com (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Sirion? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

limbra (480), 12 jaar geleden

de banden vervangen na 65.000km ermee gereden te hebben vind ik zo slecht nog niet hoor.
Banden slijtage is afhankelijk van een aantal factoren:
Het merk van de banden , banden van een zachte rubber samen stelling zijn comfortabeler maar slijten sneller.
Het rij gedrag , ben je een sportieve rijder dan zul je dit merken qua slijtage.
De banden spanning , rijden met TE zachte of TE harde banden is funest voor de levens duur van de banden. (te zachte banden komt het brandstof verbruik ook niet ten goede).
Het veelvuldig stoep-randjes oprijden kan schade veroorzaken aan het karkas van de band .

De wielen/banden kruislings wisselen om de +/-10.000 à 15.000 km komt de levensduur ook ten goede.

Ik neem aan dat de 45.000km voor de voorbanden en de 30.000km voor de achterbanden een fabriek/service opgave is ?

Zolang de staat van banden goed is (profiel diepte - slijtage patroon - evt. haarscheurtjes - karkas breuk) zou ik ze gewoon vervangen als het nodig is .
Qua leeftijd is vervangen na 6 jaar een veiligheid advies. (tenzij ze eerder versleten zijn natuurlijk).

frij47@gmail.com (0), 12 jaar geleden

Of ik ben zo onduidelijk of jij snapt er niks van, ik prbeer het nog een keer:
- auto nieuw gekocht in 2009 km stand 0
- bij 30.000 km achterbanden vervangen (was Dunlop werd Mabor)
- bij 45.000 km voorbanden vervangen (was Dunlop werd Mabor)
- nu 65.000 km moeten de acherbanden vervangen worden
en zoals het er nu uitziet 25000 de voorbanden

Dat heeft toch niks te maken met rijstijl, zachet banden, bandenspanning enz.

Druist tegen mijn gevoel in dat banden die op de aangedreven wielen zitten de helft langer mee gaan.
Wat si hier aan de hand?

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Zijn de banden gewoon netjes recht afgelopen qua slijtage?
Nu is Mabor niet echt een kilometervreter. De prijs is er dan ook naar.

frij47@gmail.com (0), 12 jaar geleden

bedankt voor je reactie,
De banden zijn recht afgesleten.
Dan blijft toch het grote verschil tussen voor en achter, zijn beide Mabor banden.

frij47@gmail.com (0), 12 jaar geleden

Is er dan niemand die iets over de oorzaak van deze m.i. overmatige bandenslijtage kan zeggen, of zeur ik een beetje?

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

De bandenslijtage bij de Sirion zoals omschreven komt mij vreemd voor. Normaal gesproken is het precies omgekeerd.Het slijtagebeeld is goed dus ook de uitlijning.Het mag dan een 1000 cc. 3cil motor zijn, maar er komt natuurlijk toch wel zo'n 70 PK. op de voorwielen en de remkracht.Dus moeten deze sneller slijten. Is de auto garage onderhouden, zodat ze ook bij een 15000 km de banden hebben gewisseld of hebben er winterbanden onder gezeten???Als alles goed is dan is het "onmogelijk"dat de achterbanden sneller slijten dan de voorbanden of er moet een "wrong" in de auto zitten.Het monteren van een Bridgestone of Michelin onder deze auto verdient de voorkeur.Ook hier is goedkoop echt duurkoop en een mindere wegligging en hoger verbruik.(helaas kunnen er af fabriek wel 5 verschillende merken onder zitten)
Is de auto ooit eens achter opgekrikt met de krik midden onder de achteras dan kan dit de oorzaak zijn, daar je NOOIT EN TE NIMMER deze auto midden onder de achteas mag opkrikken.De construktie is dusdanig dat hij krom kan raken waardoor de wielstanden achter veranderen, dusdanig dat ze wel recht maar extra afslijten.
Ik hoop dat er wat mee aankan.

frij47@gmail.com (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.
Van de week heeft de chef van de garage de banden van dichtbij bekeken en de oude service rapporten er bij gezocht. Zijn bevindingen waren:
- de banden zijn nooit onderling gewisseld
- auto is altijd bij de dealer in onderhoud geweest inclusief vervangen banden
- de rechter achterband is scheef afgesleten, meer aan de buitenkant dan de binnenkant
- dergelijke klachten zijn er niet van dit type auto
- het controleren van de uitlijning kan eventueel een eventueel verkeerde stand van de achterwielen aan het licht brengen
Zoals je ziet is er serieus naar gekeken, wacht even af wat er uit komt.


- er zal overlegd worden met de importeur of dit voor rekening van daihatsu kan

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Jammer dat je op #5 schrijft dat de banden recht afsleten, wat dus niet zo blijkt te zijn. Dat de rechter achterband aan de buitenkant afslijt komt normaal bij deze auto inderdaad nooit voor en lijkt onlogisch, of je bent b.v. 's winters (ongemerkt) tegen een ijsrand o.i.d. gegleden of een stoeprand geraakt. Ook het regelmatig met de rechter wielen op het trottoir parkeren kan deze afwijking geven, maar dit blijft gissen. Een goede vierwiel uitlijncontrole kan hier uitsluitsel geven, waarbij (hoe onlogisch het ook klinkt) de afwijking vóór vandaan kan komen.
M.V.G.

frij47@gmail.com (0), 12 jaar geleden

Hallo vutter1,
Auto is gisteren uitgelijnd, blijken de voorwielen naar links af te wijken en de achterwielen naar rechts.
Achterwielen zijn niet verstelbaar, men gaat dit met speciale vulplaatjes proberen. Als de achterwielen recht staan worden de voorwielen opnieuw gesteld.
Er wordt met de importeur overlegd voor wie de kosten zijn.
Het belangrijkste is dus dat er iets mis is met de uitlijning. Je had dus gelijk, bedankt.
Dit komt overigens nooit voor met dit type auto, zegt de garage ook.

frij47@gmail.com (0), 12 jaar geleden

Hallo vutter1
Hier de laatste berichten over de Serion.
De garage zegt bij nader onderzoek in de vraagbaak van de fabrikant er achter te zijn gekomen, dat de oorzaak zit in het wijzigen van de achteras. Tot 2007 is er een zogenaamde gebogen as toegepast en daarna een rechte as.
Het slijtprofiel van de achterbanden komt overeen met het profiel wat bij deze afwijking hoort.
Het blijkt nu ook bij meerdere Serions geconstateerd te zijn. Omdat de garantie op 9 januari afloopt, heeft de garage na goedkeuring van de fabrikant, op 4 januari de achteras en schokbrekers vervangen.
Ik ga er van uit dat het probleem nu is opgelost.
Bedankt voor je adviezen en steun

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.