Daihatsu Feroza: dayhatsu feroza

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

hallo
besten, allereerst een prettige jaarwisseling en gezond 2012

mijn vraagje
mijn buur, heeft voor mij een nieuwe waterpomp ingezet, daar deze lekte
kan het zijn dat er dingen meer gedemonteerd is, dan radiateur en toebehoren, omdat de motor nu moeilijk start? iets versteld mischien, niet op tijd meer

laat maar horen

frans.j

Geplaatst door frans.j (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Feroza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

JaapVeld (0), 12 jaar geleden

Distributieriem is wat mij als eerste te binnen schiet,

Gr Jaap

frans.j (0), 12 jaar geleden

hallo Jaap

de motor heeft daarna wel gelopen, het is niet zo dat ie na montage , niet meer wilde starten
dit is recent

accu is /was vol, brandstofpomp loopt
controle punten? schoefdraaier bij de bougie kabel houden?, bougie eruit halen en kijken of die vonken?

maar je zou zeggen, dat dit niet hoeft?

laat maar horen

frans.j (0), 12 jaar geleden

probleem spontaan opgelost
dank voor de reakties

frans.j (0), 12 jaar geleden

toch niet opgelost.........
de auto start moeizaam of niet, pas na diverse malen, wil die een poging doen, en dan doet ie het voortreffelijk

maar kan de garage een diagnose stellen, of alles wel op tijd staat, de accu wordt momenteel niet opgeladen, stukkende dynamo, maar dat is niet het ergste..een ander erin doet ook niks
dus verdenk ik de tijds afwijking

iemand sugesties?, laat horen, ik wordt er niet goed van

frans.j (0), 12 jaar geleden

gisteren weer niet willen starten, accu , opgeladen, en vandaag, na diverse malen sloeg ie met stoten aan, en daarna weer normaal, nadat ie ff uitgevallen was
garage geraadpleegd, maar waterpomp zit niet aan distributie vast, dus die hoefde niet los, mogelijkheid, wrmte/watersensor defekt?, ofvacuumslangetje lek?
wordt een dure onderZOEK ,begrijp ik

sugesties nog?

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Dus jouw auto start zeer moeilijk, direct nadat die waterpomp is vernieuwd?
In dat geval denk ik toch dat er ergens een sensordraad, beschadigd is. Of een draad afgeklemd tussen pomp en motorblok??

Is er ergens bedrading opzij gelegd om die pomp te (dé-) monteren. Is deze juist teruggeplaatst? Vacuumslangetjes.? Controleer dit. (die buur, kan die dan geen diagnose stellen?).

frans.j (0), 12 jaar geleden

de buur, even als een garage gaat vaak niet vertellen, dat ie wat fout gedaan heeft
de auto starte niet meteen slecht, heb er nog ff mee kunnen rijden, maar, weet niet meer of de motor nog warm was
dit doet ie b.v s morgens of wanneer je voor het eerst de auto wilt starten, (zogezegd koude start)

zal de bougies vervangen om te beginnen, ook al zien ze er nog puik uit

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Oké, dus het heeft niet direct iets te maken met het vervangen van de waterpomp.
Dan beginnen we vooraan.
Heeft ie brandstof?
Heeft ie vonk?
Staat de timing goed? Hier denk ik namelijk aan. Is de distributie los geweest om de pomp te vervangen? Ik weet dat de pomp niet wordt aangedreven door de distr.riem.
(laat) controleer de timing !!

frans.j (0), 12 jaar geleden

uiteraard, brandstof zat
anders zal die niet starten (na diverse pogingen), brandstof pomp loopt ff (zoemen)
volgens dayhatsu garage staat de pomp niet in kontakt, met het distributie gebeuren
wat wel zou KUNNEN, dat de bedrading wat opzij geduwd is bij het eruithalen/losmaken, van de waterpomp, of dat de vacuumslangetje lek zou kunnen zijn

maar gisteren de accu 2 dagen opgeladen, en na ff starten sloeg die eindelijk aan, bij gas geven ff wat stotteren,.....van de koude nog?

JaapVeld (0), 12 jaar geleden

Hallo Frans,

Kun je iets uitgebreider omschrijven hoe dat slechte starten verloopt? startmotor draait maar motor pakt gewoon niet op, motor pakt wel af en toe met een plof en zucht maar wil niet rond gaan lopen.
Ploft het, rookt het etc. Vol gas blijft net aan de gang of juist slaat af als je iets gas bij geeft. Als ie eenmaal loopt, loop ie dan perfect of moet ie eerst warm worden? Gebruikt ie meer benzine dan normaal? Brand er een lampje op het dashboard?

Ik zit ook te denken aan een connector of vacuumslangetje dat niet correct is teruggeplaatst echter het is lastig te verklaren dat hij het wel goed gedaan heeft.
http://www.warfs.org/service-manuals.htm... hier vindt je service manuals (wel in het engels) die je wellicht kunnen helpen.


Met vriendelijke groet,

Jaap

kaleido 1 (1430) PRO, 12 jaar geleden

Niet een massakabel vergeten?

frans.j (0), 12 jaar geleden

hallo mannen,
de motor start al normaal, zonder plof, of een ander raar geluid
motor tornt gewoon rond, maar wil niet starten
het is een met autom. choke, en dus geef ik niet gelijk gas, tijdens de start, wel als ie net wil pakken, wat gas
geen rook uit de uitlaat, loopt verder goed als ie aanslaat, wel iets aarzelend, met de eerste ogenblik van lopen
extra verbruik weet ik niet, tis een hoogtoeren motor en zuipt, door zijn bouw toc meer al n wat gestroomlijnde model, dit is een 4kante bak, er brand geen lampje

extra massa aanleggen? waar en hoe..startmotor?
werd ook geopperd een vac. slangetje, of wat te ruig weggeduwde draden....


ps. en het dayhatsu forum ligt al geruime tijd plat

JaapVeld (0), 12 jaar geleden

Hoi Frans,

Een extra massa van je chassis naar je motorblok zal hier bedoeld worden. (als verlengde van je accu minpool die op je chassis geschroefd zit en je massa te verbeteren)

Als ik het goed begrijp is het nog een carburateurmotor/monopoint met automatische choke en waarschijnlijk nog een conventionele ontsteking die je kunt afstellen.
Ik denk dat je even terug moet naar de basis:
Bougies okay
Bougiekabels okay
Ontsteking op tijd en als er een Hallgever in zit kan deze ook nog wel de oorzaak zijn (draadbreukje)
Slangetje vacuumvervroeger (als dat er op zit) niet lek
Choke werk zoals het hoort.

Als het een monopoint injectie met een ECU (motorcomputer) alle stekkerverbindingen controleren en eventueel met contactspray behandelen. Lekkage inlaattraject (inlaatspruitstuk gasklephuispakkingen)

Gebruik je dat ding ook om door de modder te crossen dan zou een vochtprobleem in je elektronische motoraansturing ook nog kunnen.

Succes met je zoektocht.

Gr Jaap

frans.j (0), 12 jaar geleden

oh nee , geen modderpoel voor deze dame....en ze is nog wit ook
dacht aan een elektronische ontsteking....maart1989

op dit ogenblik is de dynamo defekt, lampje brand, maar met een volle accu gestart...heeft dat invloed dan??

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

misschien handig dat je er een kenner bij haalt als hij niet aanslaat, je buur toch niet zo technisch? ,misschien een echte monteur!!

Leo65141 (0) PRO, 12 jaar geleden

of de anwb wegenwacht !!!!!!!

frans.j (0), 12 jaar geleden

dank je mannen
ga eerst de dynamo vervangen/koolborstels bekijken, want na een tik, blijft ie even zonder lampje rijden

en dan de WW, neen geen uitkering, maar WegenWacht, haha

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Een maand tobben en dan nog geen resultaat is wel jammer.Maar kortom samengevat:De startsnelheid is goed. De motor heeft goed gelopen NA de vervanging van de waterpomp? De motor is een multipoint injectie omdat een andere uitvoering in Nederland niet door de importeur gevoerd is. Dus is er al een boel wartaal gedaan door mensen welke de auto niet kennen en je dus op een dwaalspoor zetten.Heeft de motor TIJDENS het starten vonk is iets wat ik nog niet gelezen heb. De Feroza is op zich ook na vele kilometers toch wel een probleemloze auto (zoals alle Daihatsu's trouwens). Dus is de startsnelheid van de startmotor goed en heb je vonk??????Of doet de startmotor het pas na een paar keer starten.
P.S. De opmerking van een professional en mogelijk garagehouder (Leo65141) slaat nergens op, daar deze mensen (de Wegenwacht) hier niet voor zijn en voor mij de autotechnischje kennis van hem loopt via de diagnose van de wegenwacht.
Geef de gevraagde informatie en ik hoop je verder te kunnnen helpen.
M.V.g. Vutter

frans.j (0), 12 jaar geleden

dank je vutter, voor de reaktie
dat het zolang duurt , komt door het weer, en het werk...en ook de fut, soms kan ik dagen achterelkaar knutselen, andere dagen weinig tot niet, geen zin

ik zou de bougie s nog testen, maar is niks van gekomen, de bougie die ik eruit had, zag er goed uit, ...mar dat zegt niks natuurlijk
zal nu mn overal aantrekken en gaan kontroleren

de motor heeft NA het vervangen goed gelopen, maar ik gebruikte de auto niet veel, alleen als ik wat te vervoeren heb, korte stukjes

frans.j (0), 12 jaar geleden

bougies zijn eruit, wilde de kabels merken, maar zag dat ze al gemerkt waren, en wel, van af de front gezien naar achter toe, met 1, 2, , 3, 4
volgens mij verspringen ze toch?
(auto model F300)...zegt mij niks

en nu WEER regen

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

nee dat is goed zo . op de verdeelkap is het 1342 maar dat kan toch de oorzaak niet zijn want als hij goed heeft gelopen , kunnen de kabels niet verspringen

Leo65141 (0) PRO, 12 jaar geleden

hallo vutter ik bedoelde het niet negatief ik wilde alleen maar zeggen dat de anwb misschien de storing kan lokaliseren
ik las ook dat het een carburateur versie is dan moet je 2x gas geven voor dat je start want dan gaat je choke klep pas dicht
en heb je al de knippercode al laten uitgelezen stekker zit op r binnenscherm het is een groene stekker met een dopje erin

frans.j (0), 12 jaar geleden

heb ik de dynamo los, (net geen regen), krijg ik 1 stekker niet los (achterzijde), deze heeft waarschijnlijk 2 platte stekkertjes, maar wordt vastgehouden door een soort haakje, die je moet indrukken, en dan )het stekkertje, beetje wrikkend) uittrekken
zal em morgen maar weer ff vastzetten, met de "kantelbout"

frans.j (0), 12 jaar geleden

hier komt nog vervolg op mannen, buiten doe ik ff niks in de kou en sneeuw, ..en regen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Feroza of stel zelf een nieuwe vraag.