Daihatsu Sirion: sterke reactie stuurbekrachtiger in middenstandpositie Sirion 2

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0i-12V

Zijn er wellicht mensen bekend met het volgende verschijnsel:

De stuurinrichting reageert in eerste instantie nauwelijks bij kleine stuurcorrecties rond de middenstand (veelvuldig bij snelwegritten). Na het stuur maar enkele graden te hebben gedraaid uit de middenstand 'grijpt' de stuurbekrachtiger plotsklaps in. Dit geeft ineens een forse koersverandering, hetgeen onprettig is tijdens het rijden.

Het valt me eerlijk gezegd nu pas op, daar wij deze Sirion vooral voor korte, stadsritten gebruiken. Ik twijfel aan een aantal variabele factoren:
1. de weersomstandigheden. Het was erg koud, -8 graden. Misschien dat de viscositeit van de ATF hier parten speelt?
2. de bandenspanning. De auto staat op winterbanden, bandenspanning 2,4 bar rondom (175/70 R13), dus vrij forse waarde. Lagere bandenspanning lijkt het effect overigens wel te versterken.

Wie deelt deze ervaringen met mij en denkt er mee in oplossingen?

Groet.

TéDé-I

Geplaatst door TéDé-I (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Sirion? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

voor zover ik weet is de stuurbekrachtiging electrisch???
bestudeer het volgende eens

https://problemcar.nl/topic/mercedes-ben...

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou de dealer met een bezoek vereren en kijken of ze hem uit kunnen lezen.Het is n.l. inderdaad een electrische bekrachtiging welke in principe probleemloos is. Ook kunnen ze hem met de computer opnieuw inleren. Wat verder gezocht zou het ook oxydatie kunnen zij als gevolg van b.v. een niet goed vervangen voorruit waardoor water op de bekrachtiger (welke onder het dashboard zit) zou kunnen lopen.
Succes, Vutter

TéDé-I (0), 12 jaar geleden

Inmiddels heb ik de zomerbandenset gemonteerd, iets bredere banden in de maat 185/60 R14 op lichtmetalen wielen. Bandenspanning rondom 2.2 bar.
De sterke stuurreactie is nu niet meer voelbaar, een aanzienlijke verbetering dus! Verder is de wegligging en met name de voertuigstabiliteit in lange, snelle bochten verbeterd.

Blijkbaar wordt de stuurreactie veroorzaakt door de winterbanden 175/70 R13 met wat hogere bandwang en zachtere compound. Deze winterbanden liggen om 4.5" originele stalen wielen, waar in de regel af fabriek 155/80 R13 op gemonteerd wordt. Deze combinatie met iets bredere winterbanden is wellicht niet ideaal.

Problem solved dus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.