Daihatsu Charade: Geluid gerelateerd met versnellingsbak en of koppeling?

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3

1) koppeling slipt af en toe wanneer geschakeld wordt van drie naar vier (vier versnellingsbak)
2) schakelen van 3 naar 2 gebeurt bijna altijd knarsend
3) wanneer koppeling wordt losgelaten na een ritje of tijdens een ritje en versnelling bevind zich in neutraal, dan kan men een tikkend geluid horen, die men anders niet hoort, en zodra de koppelingspedaal ingedrukt wordt, gaat het geluid weg. Wanneer het geluid zich voordoet ( en dit is altijd het geval bij het ontkoppelen en in neutraal eenmaal de motor warm is), dacht ik in het begin dat het geluid uit de stroomverdelerkap kwam, in alle geval het lijkt erop dat het geluid niet uit de motor komt.Zijn dit drie symptomen veroorzaakt door dezelfde reden? Wat is de of wat zijn de verschillende oplossingen
Koppeling kan bijgeregeld worden met een kabel, het is een vier versnellingsbak en wagen is bijna 30 jaar oud.

G10

Geplaatst door G10 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Charade? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

1) Het slippen komt omdat de drukgroep te weing druk uitoefent op de koppelingsplaat, dat kan komen door een te dun geworden koppelingsplaat, maar eerder door dat de diafragmaveer in de drukgroep te slap is geworden, En dat kan (net als vroegtijdige slijtage van de plaat) komen door oververhitting van het geheel door de koppeling teveel of landuri te laten slippen. De oorzaak daarvan kan (buiten een luie linkervoet) komen door een haperende of zwaar gaande overbrengin tussen het koppelingspedaal en het druklager.(Dat de diafragmaveer spanningsloos maakt als de pedaal is ingetrapt.
2) Het knarsend terugschakelen naar 2 duidt op een versleten synchromesh van de 2e versnelling. (deze wordt het meeste gebruikt. Slijtage ervan kan worden verergerd door het niet goed vrij komen van de koppeling.
3) Het tikken wordt veroorzaakt door het druklager, of het druklager zelf rammelt of de diafragmaveer is (ook al door slijtage flink beschadigd of zelfs gebroken.

Mijn advies is de En de drukgroep, en de koppelingsplaat en het druklager vervangen. Na demontage kun je zien of het vliegwiel nog mooi vlak is en zeker geen blauwe glimmende plekken heeft. Ook moet je controleren of de buis welke oa als geleider voor het druklager dient geen overmatige slijtage vertoont en ook netjes glad is zodat het lager er over kan schuiven. De bediening buiten de bak kun je nu al aan een inspectie onderwerpen.

Vutter1 (0) PRO, 11 jaar geleden

G10, is wel oud ja.Het slippen van de koppeling kan een versleten koppeling zijn indien er nog wel vrije slag op het koppelingspedaal zit.Anders eerst afstellen,links onder de motorkap (bestuurdeszijde) waar de koppelingskabel door het schutboard gaat. De kabel zit hier met een clip geborgd en door de clip in een andere groef te zetten kan je de vrije slag van het pedaal (ong.1 a 1 1/2 cm) afstellen.Voor het krakend terugschakelen zou het verversen van de versnellinsbakolie met een 75W90 type 3 (absoluut geen 5) een oplossing kunnen zijn. Anders moet je toch aan synchromeshringen denken. Het rammelen van de bak bij warme motor is bij veel auto's een normaal verschijnsel. Het versnelingsbakhuis is van aluminium en zet bij warmte uit. Hierdoor hebben de tandwielen iets meer ruimte tussen elkaar. Omdat een motor(zeker een oude G10) stationair niet mooi egaal ronddraait gaan de tandwielen op de tandflanken staan rammelen en trap je de koppeling in, staan de tandwielen stil, is het geluid weg. Het opnieuw en secuur afstellen van de motor (punten en bougies vervangen,kleppen stellen en carburateur afstellen) kan het flink doen verbeteren.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Groeten, Vutter

G10 (0), 11 jaar geleden

Even een kleine update: de koppelingshuis, meer bepaald de plaats waar vliegwiel en koppelingsplaat elkaar raken, is nogal vettig. Er is dus sprake van olie. Maar deze olielek lijkt mij niet te komen van de koppeling of versnellingsbak omdat de oliepeil van de versnellingsbak bijna vol is.
Anderzijds, de olie bevat deeltjes, en is dus vuil. Ik vrees dat dit niet ververst is geweest.

Wat denken jullie?

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Lekkage van een kopje olie uit motor of bak is niet merkbaar aan het niveau, maar kan behoorlijk schade toebrengen aan de koppelingsplaat. (Deze dient droog te zijn.

De motor olie kan lekken uit de achterste krukas keerring (achter het vliegwiel) of uit het kleppendeksel (en langs het motorblok naar beneden...

Versnellingsbak olie kan lekken langs de price as, uit de zg tump (waarhet druklager omheen zit. Hierin zit een keerring welke dan niet voldoende afdicht. Die olie valt dan precies op de koppelingsplaat.

Vutter1 (0) PRO, 11 jaar geleden

Lekkaga langs kleppendeksel of achterste krukaskeerring zal niet snel bij de plaat/drukgroep komen,omdat dit dan om het vliegwiel heen moet. Logischer is dat het langs of door de stroomverdeler komt of nog logischer langs de priceaskeerring. Hiervoor moet het bakhuis gesplitst worden, omdat deze keerring van binnenuit gemonteerd zit.Het voordeel hiervan is dat je gelijk de synchromeshringen kan controleren.
Vutter

G10 (0), 11 jaar geleden

Misschien nog een kleine vraag, vooraleer ik aan de slag ga, of het laat doen door professionelen: kan je dit allemaal nakijken (koppeling, synchromeshring vliegwiel, etc...) zonder de motor er te moeten uithalen? (Ik dacht van niet....)

Groetjes

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

De versnellingsbak moet er uit.. Bak aftappen, Onderste fusee kogels losmaken en assen verwijderen. Akku pool losmaken en startmotor verwijderen. Motor aan de achterkant ophangen. aan een balk welke je in de randen van de binnenschermen plaatst. door gebruik te maken van een spindel kun je de motor in elke gewenste stand fixeren. uitlaat, km teller element, schakelbediening losmaken. Versnellingsbak steun verwijderen. Nu de motor aan de bakkant laten zakken zonder dat er spanning komt op bedrading, slangen kabels enz.
Desnoods losmaken. ook zorgen dat er niets beschadigd door dat iets ergens tegenaan stoot. Dan alle bouten en of moeren rondom het koppelingshuis verwijderen en de bak van de motor halen eventueel met de spindel weer omhoog of verder omlaag om beter ruimte te krijgen..

Als het te veel lijkt of als je niet in de gelegenheid bent om onder de auto te werken zul je het de garage moeten laten doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.