Daihatsu Sirion: huis oliefilter zit vast

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: K3-VE 1300cc

Probleem bij Daihatsu Sirion, K3-VE motor, 1300 cc, ca.130.000 km, bouwjaar 2006.
Het lukt mij niet om het oliefilter te vervangen, het deksel van het oliefilterhuis zit muurvast. . Ik heb geprobeerd om het deksel los te draaien en hier met een oliefiltersleutel tot ca. 8 kg aan getrokken zonder resultaat. Ik gebruik een ouderwetse torsie momentsleutel (0 in het midden) en kan dmv een pijp best veel kracht zetten maar ik ben bang dat dan de complete oliefilterbehuizing van het blok afbreekt.
Op het deksel staat de een pijl met de draairichting voor los en vast draaien (rechtse schroefdraad) en het aantrekmoment " to 25 # N.M.
De afdekbout in het midden van het deksel gaat wel los. Maakt het verschil als ik eerst de olie uit het filter laat lopen?
Is er een oplossing voor dit probleem?




[url=http://postimage.org/image/5toj51k03/][img]http://s13.postimage.org/5toj51k03/P1010...[/img][/url]

rodai

Geplaatst door rodai (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Sirion? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

gebruik wat kruipolie. misschien oxidatie. Maar als het deksel de vorige keer veel te vast is gezet is de zaak geforceerd (beschadigd).

Wat ook kan helpen is het volgende: Terwijl je de dop met het maximum koppel (wat je aandurft) belast, tik je met een hamer en een stompe bijtel op de rand van de dop in de richting waarheen de dop moet verdraaien.. Voorkom afbreken van het huis door tegelijkertijd op de tegenovergesteld kant te tassen met bv een moker of zg vuistje. Tik steeds op een andere p;aats tob de cirkel.. Hij moet dan uiteindelijk loskomen.

je moet ff met 3 man weken of je moet zelf 6 handen hebben.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Er zal vast een meerkantige sleutel daarvoor in de handel zijn . Als je met iets zelfknijpens aan de gang gaat, knijp je de zaak ovaal . Als deze aluminium dop zich vast vreet ben je uitgesleuteld.
Succes.

Theo Sparenburg (0), 11 jaar geleden

Wat moet er precies los? Het ronde dekseltje waar de bout doorgaat (lijkt logisch om het binnenfilter te vervangen) of de grotere deksel voorzien van de platte kanten?


vr.gr. Theo

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Maakt op zich niets uit maar vraag er naar bij de automaterialen handel . Voor ieder filter is wel een meerkantige sleutel leverbaar ! Zo'n filterketting of knelband knoeit te veel en die dop gebruik je keer op keer .
Groet.

rodai (0), 11 jaar geleden

Voor Dhr. Punt: Ik gebruik een goed passende 14 kantige oliefiltersleutel, fabrikaat MIDLOCK, met 3/8 vierkant aansluiting via een verloop naar 1/2" vierkant en dan op de momentsleutel.
Voor Dhr. Sparenburg: De grotere deksel voorzien van 14 platte kanten moet los. Als het kleine ronde dekseltje los is kan hier met een stukje slang de in het oliefilter aanwezige olie afgetapt worden, dit om knoeien te voorkomen.
Het stukje slang wordt bij het oliefilter geleverd.
Ik denk dat ik het ga proberen op de manier zoals Dhr. Jaarsveld voorstelt. Ik zal in ieder geval het resultaat vermelden.
[url=http://postimage.org/image/46bw3sd9f/][img]http://s13.postimage.org/46bw3sd9f/P1010...[/img][/url]

rodai (0), 11 jaar geleden

Het is gelukt.
Ik heb eerst kruipolie tussen het deksel en filterhuis gespoten, dit een keer of 3 met tussenpozen van 15 minuten. OP het filterhuisdeksel zitten 2 uitsteeksels. Met een drijver en zware hamer heb ik rustig ,niet al te hard, op deze uitsteeksels geslagen in de "losdraai" richting. Tussendoor af en toe geprobeerd d.m.v. de oliefiltersleutel of er al resultaat is. Na een poging 4 kan ik het deksel losdraaien. De schroefdraad van het deksel is niet beschadigd. Waarschijnlijk komt het " erg vast zitten" van de O-ring die rondom het deksel zit en tussen de buitenwand van het deksel en de binnenwand van het filterhuis geklemd is. Bij de montage heb ik de schroefdraad en O-ring licht ingesmeerd met kopervet in de hoop dat het de volgende keer wat makkelijker losgaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.