Daihatsu Cuore: vervangen distributieriem

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: L251

Ik wil de distributieriem van de cuore (EJVE) vervangen. Zijn er bijzondere zaken bij deze auto waar je specifiek op moet letten? Het zou zo ik gelezen heb een eenvoudig klusje moeten zijn bij deze auto. Ik las dat wel de voorbumper, koplamp en motorsteun uitgebouwd moeten worden. Wie heeft ervaring hiermee en tips voor mij.
Alvast erg bedankt

janvanmeer

Geplaatst door janvanmeer (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

janvanmeer (0), 11 jaar geleden

Heb gister de distributieriem vervangen. Eerst de bumper eraf en de koplamp. Motorsteun uitbouwen, Krukaspoelie los (vanzelf met luchtsleutel)distributiekap eraf en je bent bij de riem. Heb alleen de riem vervangen. De spanner zag er goed uit, maakte geen bijgeluid en als je rondraaide bleef de rol niet lang narollen. Er zat minimale speling, zijwaarts, op de rol. Volgens garage hoeft deze dan niet vervangen te worden.
Duidelijke markeringen op krukas en nokkenas. Ging vanzelf.

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

het is een risico dat je zelf hebt genomen, ik werk zo niet maar smaken verschillen nu eenmaal

janvanmeer (0), 11 jaar geleden

Vroeger deed ik altijd alles vervangen, ook de waterpomp. Ik ben een amateur (die met hulp van een zeer ervaren monteur, als ik vragen heb) die van het gezin al 35 jaar het onderhoud doe (6 auto's) Deze monteur heeft mij al vaak verteld dat bij een eerste vervanging van de distributie de rollen meestal niet vervangen hoeven te worden. Bij de cuore is het bovendien een rol die je met de hand moet spannen, dus ook geen risico dat de spanner stuk gaat. Met de motor is bovendien nu 75.000 km gereden dus in mijn optiek geen noodzaak voor nieuwe spanrol.
Bij mijn volvo v50 heb ik vorig jaar de distributie wel met de rollen en pomp vervangen omdat de interval 240.000 km is (rijd ik 5 jaar mee) Na 35.000 km ging de nieuwe rol bijgeluid maken. De oude weer terug opgezet en geluid weg. De rollen naar SKF op laten sturen voor garantie. Kreeg netjes antwoord dat het probleem was ontstaan door verkeerde montage! Dat is blijkbaar een standaard antwoord van hun. Wat fout is gegaan vertellen ze niet. Begrijp ik ook wel want de montage gebeurd door mij echt zeer precies. Daar zit echt geen enkele fout in.
Jij als professional zal het ongetwijfeld weten dat ook riemen kunnen breken die recent gemonteerd zijn met nieuwe rollen. De oorzaak..........

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.