Fiat Punto: Rood lampje op dashboard?!

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1.

Hallo,

sinds een paar weken heb ik mijn eerste autootje gekocht, het is Fiat Punto 55S uit 1996, heeft 59.000 op de teller staan.

Af en toe gaat er een rood lampje op het dashboard branden, een beetje bovenin de kilometerteller, zeg maar.
Het lampje brand soms tijdens het rijden en gaat dan meestal snel weer uit. Wel heb ik het idee dat hij gaat branden als ik langere tijd (5 min) stil sta met een lopende motor. Heb zelf het vermoeden dat het zodoende een lampje voor olie of overhitting kan zijn?
(Ter zijde: mijn verwarming in de auto doet het ook niet zo goed, het duurt lang voordat toe warm wordt maar als ik harder rij dan 60km/u dan blaast de verwarming lauw verwarmde lucht)

Ik heb helaas geen instructieboekje bij de auto gekregen. Heb een vraagbaak gekocht, maar hier staat niets over in!
Weet iemand wat dit lampje betekend?
En mocht iemand me kunnen helpen aan een (kopie) instructieboekje, dan hoor ik het graag!

Groetjes,
Sanne

SanneB

Geplaatst door SanneB (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

limbra (545), 11 jaar geleden

wat betreft het rode lampje: welk symbool (tekentje) staat er op het lampje ? ik weet zo 1-2-3- niet welk lampje je bedoelt .
(miss. ff foto maken en hier plaatsen) .

Een rood waarschuwings lampje duid er altijd op dat er een storing / defect ergens aanwezig is ,
doorrijden hiermee doet in sommige gevallen meer kwaad dan goed .
Laat de auto eens uitlezen bij een garage.

Wat betreft de lauwe verwarming denk ik aan een verstopte / vervuilde kachel radiateur ,

Zit er genoeg koelvloeistof in het koelsysteem ?

succes .

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Sanne, Als ik goed reken is de auto ongeveer 17 jaar oud? Die 59.000 km heeft deze auto zeker wel gereden. 3.500 km per jaar. Er moet haast wel veeeeeel meer mee gereden zijn. Ik vermoed dat het betreffende lampje van het koelsysteem is. Het gaat branden als de temperatuur van de cilinderkop te hoog wordt.

De motorolie draagt bij aan het functioneren van het koelsysteem. Dus bij koude motor maar eens olie peilen en eventueel bijvullen. Te veel is ook niet goed. en het verschil tussen minimum en maximum is meestal 1 liter.

Daarna maar eens bij koude motor het niveau van de moelvloeistof controleren. Op de zijkant het zg expantie vat staan 2 merktekens. min en max. Draai de dop er af en controleer of het niveau niet ver onder of boven die merktekens staat. zo ja dan is er iets mis met het koelsysteem. zo nee??? en men heeft het niet pas bijgevuld??? dan zijn er twee mogelijkheden 1 lampje deugt niet. of er is een gebrek in de circulatie van de koelvloeistof.

5 minutemn stationair draaien zou ik maar niet meer doen.

SanneB (0), 11 jaar geleden

Hallo allemaal,

heel erg bedankt voor de reacties!
Heb toch maar die vraagbaak maar eens wat beter belezen en heb toen gekeken naar de koelvloeistof. Was inderdaad te laag.
Zag ook dat de koelvloeistof niet geheel helder was, maar goed, valt te verwachten van zo'n oud autootje.
Nu bijgevuld en aangename verassing dat de verwarming gisteravond weer heerlijk warm was :)
Heb helaas geen verstand van auto's en ken niemand die dat wel heeft, ben zelf wel handig en hou van een klusuitdaging, zodoende heb ik me aangemeld voor deze website :)

@ Limbra: het lampje heeft geen symbool helaas, het is gewoon een rood bolletje.
@ Cor van Jaarsveld: De auto heeft NAP. Is gebruikt door een bejaard stel voor de wekelijkse boodschapjes. Merk ook dat de auto zeker moet worden ingereden, als ik harder rijd dan 100km/u dan stottert/trilt hij een beetje. Maar het begint sinds een paar dagen al een beter te worden.

De hoeveelheid motorolie is in orde, maar toch bedankt voor de tips!

limbra (545), 11 jaar geleden

Als het lampje geen symbooltje heeft dan denk ik dat het vermoeden van @cor juist is , lampje van het koelsysteem dus.

Komende tijd dus maar ff het koelvloeistof peil in de gaten houden .

Fijn dat hiermee ook het verwarmings probleem verholpen is .

gr. en veel rijplezier , limbra .

SanneB (0), 11 jaar geleden

Hallo,
had vandaag een raar probleem.
Ik wilde weggaan, dus startte de auto (hij had moeite met starten, maar ach het is ook koud buiten) en reed achteruit om de parkeerplaats uit te rijden. Toen ik hem in de 1 zette en wilde optrekken sloeg hij af en wilde vervolgens niet meer starten.
Ik heb iets van 5x geprobeerd te starten, ook met mensen die hem aandrukten, maar hij wil niet starten helaas.
Hij draait wel rond en hij lijkt telkens bijna te willen starten, maar net het laatste stukje om werkelijk te starten lukt niet.
Ik laat hem nu even rusten, anders ben ik bang de motor te verzuipen. De accu is vrij nieuw en geeft gewoon een groen lampje, dus dit is het denk ik niet. Heb zelf meer het idee dat hij geen vonk geeft?
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Hij blijft ook veel koelvloeistof verbruiken, heb nog geen onderzoek gedaan waar dit vandaan komt...

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ik denk dat koppakking eraan is gezien het koelvloeistof gebruik.

SanneB (0), 11 jaar geleden

Nou, een uurtje of wat gewacht en toen startte de auto weer zonder problemen. Hem wel eventjes laten warmdraaien voordat ik wegreed, maar verder geen problemen meer gehad.

Heb mn zondagmiddag gisteren eens goed besteed en heb de motor geïnspecteerd. Kan geen lek ontdekken aan een koelvloeistofslangetje, maar de balk onder de motor, waar mijn rechterwiel aan vast zit is wel erg nat. Kan dat van koelvloeistof zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Dat kan,koelvloeistof ruikt zoetig.

SanneB (0), 11 jaar geleden

Wat kost het ongeveer om met mijn auto naar de garage te gaan en te laten controleren of ik ergens een gat heb in een slangetje of anders?
Heb pas net mijn eerste auto dus heb geen idee wat het gemiddeld kost?

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Dat ligt eraan wat er aan mankeert.
Het kan een slang zijn van een paar tientjes of een koppakking van 600 euro.

SanneB (0), 11 jaar geleden

Misschien geen echte oplossing, maar voor nu een tijdelijke oplossing zo'n flesje anti radiator-leak erin gedaan. Mijn koelvloeistof blijft nu wel al enkele weken op peil. Geen tekenen van lekkage ergens.
Mocht de auto weer gaan leeglopen dan ga ik waarschijnlijk wel even langs een garage...

SanneB (0), 10 jaar geleden

De anti radiatorleak heeft zijn werk gedaan, heb al halfjaar geen koelvloeistof hoeven bijvullen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.