Fiat Punto: Verwarming is niet lekker warm, systeem is gevuld en ontlucht

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8v

Ik heb sinds een week een fiat punto van november 1999.
Deze had een ernstige lekkage bij de uitgang van het koelsysteem. De lekkage zat in de uitgang voor de interieur verwarming. Ik heb dit opgelost en er is genn lekkage meer.
Maar het viel mij wel op dat de temperatuur in de auto niet bepaald hoog is.

Ik heb het onluchten gedaan op de radiator en de slang voor interieur. Wat kan het nu nog wezen?

Jan Thijs

Geplaatst door Jan Thijs (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 10 jaar geleden

Komt de motor wel goed op temperatuur ?
Thermostaat defect , kachelradiateur verstopt , kunnen een paar oorzaken zijn.

Jan Thijs (0), 10 jaar geleden

Geen idee eerlijk gezegd... Het is een dashboard zonder toerenteller en temperatuur meter.

En dat is ook zoiets. Hoe kan ik mijn motor temperatuur zien?

kaleido 1 (1610) PRO, 10 jaar geleden

Kun je niet zien als zodanig , gaat een lampje branden als hij echt te heet wordt.
Je zou met een losse temperatuurmeter op de bovenste waterslang eens kunnen meten , voeler vast plakken dat hij goed contact maakt.

Jan Thijs (0), 10 jaar geleden

Hoe werkt het nou eigelijk precies.. Je hebt de radiator vooraan en dus een binnen? De waterstroom wordt dus verdeeld vanaf de pomp?

kaleido 1 (1610) PRO, 10 jaar geleden

Dat klopt er zit een motorradiateur buiten aan de voorkant van de auto en binnenin de auto zit een klein kachelradiateurtje.
De thermostaat regeld de temperatuur van de motor , ook al staat deze dicht is er wel circulatie door de kachel , als de motor voldoende warm wordt , rond de 85 graden zal de thermostaat open gaan en het warme water ook naar de grote radiateur stromen en daar dus gekoeld worden , thermostaat regeld dus het totale circuit.
Mocht de thermostaat open blijven staan , wordt de motor dus niet goed warm , dus ook het water niet wat door de kachel stroomt.

Jan Thijs (0), 10 jaar geleden

Ok.. Das duidelijk. Waar kan ik in dit geval de thermostaat vinden?

Jan Thijs (0), 10 jaar geleden

Wel ff een ander dingetje. Dit probleem is dus nog steeds niet verholpen. Zou het ook kunnen liggen aan een dunnere doorgang in de aanvoer voor de interieur kachel?
En zit de thermostaat toevallig ergens op de radiator?

Jan Thijs (0), 10 jaar geleden

Nieuwe ontwikkelingen: het is een tijd lang goed gegaan met de auto alleen kwam ik er gister achter dat de kachel weerstand niks deed. Dit bleek een slecht contact te zijn, dit heb ik gefixt.
Vandaag deed de auto het nog steeds. Maar ik ben op een gegeven moment bezig gegaan met de uitlaat dicht te maken. Na dit gedaan te hebben heb ik de moter laten draaien om de uitlaat heet te laten worden.
Na een tijdje draaien begon er een sissend geluid, dit was de koelvloeistof die spuitend uit de reservoir kwam.
Ik ben hier de rest van de middag mee bezig geweest op te lossen..... Helaas.....

Wie kan mij helpen? Ik heb geprobeerd te ontluchten op de radiator en kachel.

kaleido 1 (1610) PRO, 10 jaar geleden

Ging je radiateurventilator wel draaien voordat de koelvloeistof er uit spoot ?

Jan Thijs (0), 10 jaar geleden

Op een gegeven moment kwam die wel op gang. Eerst wat traag maar later ging die hard draaien

Jan Thijs (0), 10 jaar geleden

Hoe kan ik alles nu het beste ontluchten? De radiator heeft alleen z'n klein plastic ventieltje. En dat reservoir is ook maar een appart geval vind ik.

Ontluchtings probleem opgelost. De wegenwacht is ff langs geweest. Het systeem is nu ontlucht en de ventilator gaat ook weer aan.

Nu nog afwachten hoe de rest gaat.

Jan Thijs (0), 9 jaar geleden

Dit probleem is intussen opgelost door de wegenwacht.... Nu nog veel grotere problemen..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.