Fiat Punto: Punto Evo BJ 11-2011 distributieketting geknapt

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,3

Hallo,

Pas is de distributieketting van onze Punto Evo bj 2011 geknapt. Opmerkelijk omdat je bij verschillende garages meestal de reactie krijgt "een ketting hoeft nooit vervangen te worden". Fiat Nederland gemaild voor opheldering want als deze ketting als meer onderhoudsvriendelijk wordt aangemerkt t.o.v. een distributieriem, dan zou deze nu nog niet versleten moeten zijn (helemaal na nog maar 3,5 jaar). De reactie van fiat NL doesn't make sense "Als de motor veel optrekt en afremt wordt deze ketting extreem zwaar belast. Dit gebeurd veelal als er in de file wordt gereden. Als de ketting te extreem belast wordt kan deze gaan oprekken of breken. Ook kan verkeerde motorolie, een defecte drukregelaar van de oliedruk, agressief rijgedrag dit als gevolg hebben." Er zit geen trekhaak achter en in Nederland hebben we geen bergen dus deze riem wordt niet buitensporig zwaar belast. Nog eens contact gehad met Fiat, na aandringen gaven ze aan dat er voor dit soort zaken soms een coulance regeling van toepassing is. Nu heb ik de auto laten repareren bij een garage die altijd Fiat dealer was maar sinds kort niet meer (goede vakgarage). Voorafgaand aan de reparatie bij de garage gevraagd of dit een probleem kon zijn indien ik de reparatiekosten bij Fiat wil achterhalen: "nee dat zou niets uit moeten maken" was het antwoord. Fiat geeft aan dat het lastig wordt indien de auto niet bij een erkende fiatdealer is gerepareerd.

Is dit een vaker voorkomend probleem of heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg,
W. Kanis

W.K

Geplaatst door W.K (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

bhonderd (0) PRO, 9 jaar geleden

dit probleem komt inderdaad vaker voor, wij hebben nu een punto evo staan uit 2010 met 82000 km , ook de ketting gebroken. hetzelfde euvel ook al gehad met een opel corsa waar hetzelfde motortype in zit.
dit type motoren zijn gewoon bagger, de ketting rekt teveel en daarmee wordt de kettingspanner een beetje lam.
wat ons ook bevreemde is de overmatige zichtbare slijtage aan verschillende motordelen.
oorzaak , tja ons onbekend.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.