Fiat Punto: stuur maakt geluid bij draaien en borrelende vloeistof

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo,

Ik heb sinds kort een fiat punto. Als ik naar links of rechts stuur dan hoor ik een schrapend geluid. Dat geluid blijft constant als ik het stuur ietsje draai en vasthoud. Lijkt wel stroom of zo. Stuurbekrachting werkt gewoon prima en ook geen storing. Ik weet dus niet of dit iets is wat tot problemen leidt of dat dit normaal is omdat de stuurbekrachtiging elektrisch is?
Ook hoor ik bij het optrekken of in zijn twee borrelende vloeistof net onder de dashboard. Alsof er water ergens tegenaan klotst. Nou heb ik me laten vertellen dat dat koelvloeistof is en dat ik moet ontluchten. Heb ik dan ook gedaan met draaiende motor via de ontluchtingsnippels. Dit heeft helaas niets geholpen. De verwarming en thermo van de auto is gewoon goed. Kan dit kwaad?

Ik hoop echt dat jullie mij wat meer kunnen vertellen over de dingen hierboven. Ik heb een vakantie gepland met de auto en wil dan niet voor verassingen komen te staan.

Nas

Geplaatst door Nas (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Nas (0), 9 jaar geleden

Eerder geplaatste post hebben een vervolg gekregen.

Update: vandaag kwam ik er achter dat het koelstofreservoir weer leeg was nadat ik deze eergisteren heb gevuld. Weer gevuld tot Max en een stuk gaan rijden. Na aankomst ruikte ik koelvloeistof en zag ik een beetje onder de motor liggen. Het reservoir was nat dus het is uit de dop gelopen. De temperatuur begon ook op te lopen tegen het rode aan en toerenteller schommelde tussen 500 en 800. Snel maar uitgezet. Ik snap er echt heeeelemaal niks van. Ik lees hier en daar dat het aan de koppakking kan liggen maar geen van de symptomen herken ik dus geen witte rook of smurrie onder de olie dop. Borrelen onder het dashboard doet ie overigens nog steeds. Wie o wie kan mij helpen

TheGoose (0), 9 jaar geleden

Toch de koppakking waarschijnlijk. De motor verliest wat compressie naar het koelsysteem en perst daarmee de koelvloeistof via het overdruk ventiel in de dop er uit. Vandaar dat er wat onder de motor ligt. Het koelvloeistof niveau wordt te laag en hij raakt dan te heet.
Een kapotte koppakking gaat niet altijd samen met witte rook of "mayonaise" in de olie.

Edit:
Dat schrapend geluid bij het sturen. Heb je het niveau van de olie van de stuurbekrachtiging al gecontroleerd? Als dat te laag wordt, kan het zo gaan klinken.

Nas (0), 9 jaar geleden

TheGoose, bedankt voor je reactie. Ben na mijn laatste post toch maar langs de garage gegaan. Daar bleek inderdaad de koppakking het probleem te zijn. Door de kapotte koppakking kwam er lucht in de koelvloeistof leiding vandaar het geborrel ondanks het ontluchten. En dus zoals je ook terecht aangaf kapotte koppakking hoeft niet altijd samen te gaan met smurrie onder de oliedom, witte rook etc. Koppakking en ook maar gelijk d.riem, waterpomp etc. laten vervangen. Duur gebeuren overigens.

Het schrapend geluid bij het sturen is er overigens nog steeds. Ik heb de monteur er niet meer naar laten kijken vanwege de al hoge rekening. Ik lees hier en daar dat de fiat punto uit 2000 die ik heb elektrische stuurbekrachtiging heeft en dus geen olie. Ik zie ook niet iets van een oliereservoir onder de motorkap voor de stuurbekrachtiging. Kan ik de kap onder het stuur eraf halen en zelf kruipolie hier en daar smeren. Kan dit kwaad en hoe kan ik dit het best aanpakken

TheGoose (0), 9 jaar geleden

Koppakking probleem is dus opgelost. da's het voornaamste. Je kunt weer rijden.

Ik wist niet dat deze Punto's servo bekrachtiging hebben. Daar weet ik helaas niets van. Dit heb ik zelf nog nooit van dichtbij kunnen bestuderen. Een gokje die ik eventueel wil maken: een servo werkt met een slipkoppeling die dus meetrekt naar de richting waar je naar toe stuurt. Zou het die koppeling kunnen zijn die misschien schraapt? Puur een gok. Ik weet ook niet waar de servomotor zit. Onder het dashboard of onder de motorkap. Probeer anders eens wat uit met een draaiende motor als de auto stil staat. Draai aan het stuur en 'ga op het geluid af'. desnoods met hulp van een extra persoon.

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

De servomotor bevind zich op het stuurhuis..er kan natuurlijk iets mechanisch niet lekker gaan daar binnen maar dan zou je even naar een fiatspecialist moeten.
De sleepring wil ook wel eens krassen achter het stuur, spuit eens wat WD40 op de twijfelpunten ..kan geen kwaad

Nas (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal binnenkort eens proberen de kap bij het stuur eraf te schroeven (Ik neem aan dat die eraf moet) om te kijken waar het geluid vandaan komt. Wordt vervolgd

Nas (0), 9 jaar geleden

Nou, het is alweer een tijd geleden maar vandaag eindelijk het geluid kunnen achterhalen. Aan de linkerkant van het stuur zit een motortje, althans dat denk ik omdat het goudkleurig 'oogje' draait als ik aan het stuur draai. Daar komt dan ook het schrapende geluid vandaan. Zie foto. Alsof het niet gesmeerd loopt. Ik weet dus niet of ik daar WD40 op kan spuiten of dat het daardoor alleen erger wordt. Stuurbekrachtiging doet het overigens nog prima. Ik weet dus niet of het handig is omdat motortje er af te schroeven. Het leek me namelijk best veel werk

kaleido 1 (1580) PRO, 9 jaar geleden

Dat is het motortje van je elektronische stuurbekrachtiging , als deze lawaai maakt , is deze aan het overlijden.
Er zo af schroeven lijkt me niet zonder problemen , inleren is dan nodig.

Nas (0), 9 jaar geleden

Oké. Wat bedoel je met inleren? Is het mogelijk een ander (tweedehands) motortje erop te zetten of is dat niet verstandig.

check

Beste antwoord, geplaatst door Nas (0), 9 jaar geleden

Afgelopen week bij de autosloperij een tweedehands motortje gevonden. Was niet duur en kreeg er garantie op dus maar een poging gewaagd. Wat je nodig hebt is torx sleutel voor de kappen onder het stuur en 8mm dop voor de bouten van het motortje. Eerst de min van de accu afhalen. Het demonteren ging best makkelijk op het derde boutje na van het motortje waar je haast niet bij komt. Met wat gepiel uiteindelijk losgekregen. Wel even opletten met alle draden en stekkers. Het monteren van het 'nieuwe' motortje ging makkelijker. Het spreekt voor zich. Overigens vertelde de sloopeigenaar dat inleren niet nodig is, computer herkent het motortje automatisch. Ik was met een uur klaar en stuurbekrachtiging werkt nu prima en geruisloos.

kaleido 1 (1580) PRO, 9 jaar geleden

Mooi , bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.