Fiat Bravo: ergerlijke fluittoon bravo sport 1.9Mjet 16V

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9Mjet 16V

Sinds een 10000 km heb ik last van een ergerlijke fluittoon bij het rijden op snelweg.
Dit duikt steeds op rond de 2000 toeren vanaf de 4de versnelling, 5 en 6.
Bij spelen met het gas-pedaal kan het geluid beinvloed worden

Probleem is begonnen tijdens een regeneratie voor het stoplicht.
Toen floot er iets heel hard en verbeterde de kilometers erna.
Sinsdien nog steeds de restfluit zoals beschreven.


intussen vernieuwd:

-turbodrukdarmen tss turbo en intercooler. drukleiding naar collector blijkt goed, ook nergens olieafzetting dat wijst op een lek
-volledige turborevisie gehad
-roetfilter vervangen en gemonteerd met nieuwe dichtingen
-dichtingen gasklephuis vervangen
-uitlaatcollector gecontroleerd op lekken
-alternator, distributie, hulpriem, waterpomp en spanners vervangen
-EGR afgedopt, aan uitlaatcollector en inlaatspruitstuk
-pierburgklep en drukvat vervangen
-massameter vervangen
-inlaatcollector met swirls vervangen
-koppeling, vliegwiel en druklager vervangen
-versnellingsbak-olie vervangen en aditief toegevoegd, intussen 2 verschillende soorten, met niet het kleinste verschil in geluid


Dus al heel wat aan gedaan maar vertik het om met het probleem "te leren leven"

geluid wordt erger bij goed weer en bij warmkomen motor

iemand een idee? ik hoor het heel graag

groeten, Peter

sneeky

Geplaatst door sneeky (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Bravo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

sel (0), 9 jaar geleden

Peter, ik ken dit verschijnsel. wil bewust geen probleem noemen, omdat ik al 90.000 km lang door jouw genoemde ergernis herken.
In mij opel zit zelfde blok, 1.9 cdti 16v 150 pk. Als ik zo naar je lijstje kijk wat je vevangen heb, is dat verschrikkelijk veel.
Ik denk overigens niet dat het na regenereren is ontstaan. Wat het is weet ik ook niet. Had EGR als verdachte, maar dat heb je ook al vervangen afgedopt zie ik.
Ik merk het inderdaad dat "fluittoon" / "lucht inzuig" geluiden na goed opwarmen van de motor, vooral in de warme zomer maanden erger worden.
Het enige wat ik nog kan verdenken is het stukje van voor de turbo/inlaat; dus luchtfilter behuizing/luchtinlaat gedeelte.

Mocht je iets op spoor zijn, laat graag weten.

sneeky (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoi Sel,

intussen heeft de fluittoon zichzelf kenbaar gemaakt.
Vorige week kwam het fluiten ook terug in 2de en 3de versnelling.
Na controle blijkt er een lager in de bak stuk te zijn.

Deze gaat volgende week binnen voor revisie.
Hopelijk kan ik dan van de wagen gaan genieten.

MVG, Peter

sel (0), 9 jaar geleden

Aha... probleem zit dus in een heel erg andere hoek.. Bij jouw moet geluid dus meer een 'fluittoon' zijn (geweest). Bij mijn auto is het vooral lucht inzuig geluid, soms een combinatie van lucht inzuig en gebrom alsof roetfilter elke moment gaat regenereren. De teller staat op 327.000 km (150k) zelf gereden, op gegeven moment let je niet meer op gebrom of gefluit.. ik wil het zeker tot 400.000 km nog houden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Bravo of stel zelf een nieuwe vraag.