Ford USA F150 2006: DTC P0171 op LPG

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5.4L V8 Flex Fuel

Sinds een maandje of 2 brand mijn CEL. Ik dus even uitlezen, en wat blijkt:

P0171 Fuel System too Lean (bank 1).

Ik dus direct kijken naar de Short en Long term: Short: rond de 18%, Long rond de 30%.
Bank 2 heeft lagere waardes, rond de 5%.

Ik heb de ECU even gereset, maar de melding komt gewoon terug. Tijdens het rijden heb ik even Live Data bekeken; en het gaat als volgt:

De Short Term blijft rond de 0% voor beide banken, maar gaat uiteindelijk toch richting de 5%. De Long Term blijft rond de 28% voor Bank 1 en 9% voor Bank 2. Als ik het gas loslaat, gaat de Short term omhoog richting de 18%, en de Long Term 30% (bank 1) en 19% (bank2).

Als ik accelereer, gaat de Long Term weer terug naar 25% (1) / 9% (2).

Heb nog niet getest op puur benzine rijden, dus misschien is het wel een LPG probleem. De auto deed het echter 21000km perfect, dus hoe opeens die code in beeld komt...
Moet ik de motor gaan checken op lekke vacuumleidingen (komt vaak voor las ik op Amerikaanse forums, maar deze auto heeft nog maar 23000km) of is het het LPG-systeem wat raar zit te doen? Heb nog niet op benzine getest dus dat moet ik ook nog even doen. De LPG-filter is al vervangen en de leidingen zijn 2mm vergroot, maar dat mocht niet baten...

farris

Geplaatst door farris (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford USA F150? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Jehebt het zelf al door, je lpg is de zaak aan het verstieren, kijk eens wat ie op benzine doet, resetten, even een leuke afstand op benzine rijden(ik weet het, duur grapje) en lees dan weer uit. alles op een beetje normale waarden? laat je lpg dan afstellen door iemand die deze auto's kent, de meeste gasinbouwers zetten ze te arm.

gr

Peco Power

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Motor staat duidelijk te arm. Op gas is dat een gevaarlijke storing die dure schades kan veroorzaken, zoals verbrande kleppen of een gesmolten katalysator.
Ecu resetten (leerwaardes moeten naar o) en dan op benzine rijden en kijken wat er gebeurt.
Als dan binnen de 20 kilometer de Long Term Fuel Trim weer zo hoog wordt zit het niet in het lpg-systeem.
Blijft de waarde ronde 0, dan heb je een probleem in het lpg-systeem, zoals zovelen.

Ik neem aan dat je met een EOBD/OBD2 scanner uitleest? Leerwaardes worden dan op 0 gezet als je de foutcodes reset (ook al zijn die er niet).
Ik hoop dat je kleppen en katalysators nog een beetje in goede orde zijn, want 2 maanden met zo'n storing door rijden is niet echt goed voor ze.

farris (0), 14 jaar geleden

OK, zodra ik weer de beschikking heb over een scanner zal ik hem even resetten en op benzine rijden. Ik hoop natuurlijk dat daar het probleem ligt, want gas afstellen lijkt me nu niet zo'n heel moeilijk werkje (het is een Dream XXI, gaat dat via een stelschroef of via de computer? niet dat ik het zelf wil doen, maar ben gewoon benieuwd)...

Gewoon met een simpele OBD/CAN scanner inderdaad.

Stationair is hij ook een klein beetje rauw. Hij loopt wel goed op een mooi toerental, maar af en toe dan trilt de auto een beetje (alsof de motor werk moet verzetten)....

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

In dit geval zou ik dan maar zonder resetten op benzine gaan rijden. Beter voor je kleppen en katalysator.

farris (0), 14 jaar geleden

Heb nog niks gereset, maar ben wel op benzine gaan rijden. Het enige wat me opvalt is dat de boordcomputer een heel zuinige rit aangeeft: 9-10L/100km... Normaal is dat 15-20L/100km.
Scheelt tenminste nog een beetje qua brandstofkosten ;)

farris (0), 14 jaar geleden

Heb hem nu gereset en 3x op benzine gereden, nog steeds geen lampje. Het is dus alleen op LPG. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Toch maar even langs een professionele gasboer denk ik.

farris (0), 14 jaar geleden

Heb de injectoren (na een tip) even gechecked. Alle slangetjes even nagekeken, en toen bleek dat de slang vanaf injector nummer 8 (denk ik?) naar de motor niet meer vast zat. De slangklem was los, je kon het slangetje er ook zo afhalen. Ik heb deze even aangedraaid en direct getest.

Waardes op benzine:

Short: rond de 0 bij cruisen, maximaal -7 bij gas los
Long: 0 bij het cruisen, stationair vaak 0, soms ook 5-7.

Waardes op LPG:
Short: 0 tijdens cruisen, maximaal -9 bij gas los
Long: 0 bij het cruisen, stationair wel 14-20.

Geen foutcodes in ieder geval tot nu toe (komt ook pas bij 25 geloof ik?)

Lijkt dus beter of geheel verholpen. Kon zo'n slangetje dit veroorzaken? Hij zat er wel op, maar niet vast. Zit nu wel strak vastgedraaid. Verklaart wel waarom Bank 1 hoger was dan Bank 2 (daar zat het slangetje los),

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Het geet nog net goed, met de nadruk op het woord NET.
Long term fuel trim van 20% is wel veel, erg veel. Het betekent dat 1/5 deel ERBIJ gedaan moet worden.
Het is beter nu, maar als er iemand in Alaska een scheet laat, zit je op 25% en brandt het lampje weer.
Lijkt me dat de LPG-injectors in ieder geval getest moeten worden.

Wat zijn de waardes van de Long term fuel trim op de andere bank?

farris (0), 14 jaar geleden

Heb net even een stukje gereden.

Stationair:
STFT1: rond de 0, springt soms naar 3/4
STFT2: hetzelfde
LFT1: 1-6 (veranderd steeds)
LFT2:1-11

Tijdens het rijden is de SFTF op beide banken tussen de 0-5, de LFT is bij 1 rond de 0-3 en bij 2 hoger, met een maximum van 11.

Kan niet hele goede resultaten geven, de waardes verspringen constant, maar het maximum was in ieder geval 11. Vaak tussen de 0-6 (rijk dus)

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Je conclusie met betrekking tot de LTFT is verkeerd. Basis is te arm, niet te rijk.
Bank 2 staat nog wat armer dan bank 1. Bij bank 1 moet er 1 tot 6 procent bij gedaan worden en bij bank 2 moet er 1 to wel 11 procent bij.

Als de waarde continue wisselt, ben ik niet kapot van de afstelling van de gas-computer (of benzine-computer, want er staat geen brandstof bij).
Kennelijk is het mengsel steeds anders bij andere toerentallen en andere belastingen.
Dat zie je ook bij stationair op bank 1. Wisseld tot 6% erbij moeten doen en rijdend niet meer dan 3% (bijna goed).

farris (0), 14 jaar geleden

Dit was tijdens het rijden op LPG. Het is gelukkig al ietsje beter geworden. Ik zal maar weer eens kijken hoe het op benzine is. Dan zou het theoretisch gezien toch altijd 0 (of rond de 0) moeten zijn?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja, theoretisch rond 0, maar wel weer eerst resetten (codes clearen met EOBD) anders duurt het heel lang voor je daar weer bent.
Een paar procent, zeg tot 5, mag bij een wat oudere motor. Luchtmassa meters gaan in de loop der tijd iets minder aangeven.

farris (0), 13 jaar geleden

Ik heb het lampje weer branden. Wat blijkt:
Het lampje komt alleen als ik vermogen nodig heb. Cruisen is geen probleem, zware aanhangers trekken en wegrijden bij stoplichten wel.
Heb mijn diagnoseset er even aangehangen.
Stationair is de grafiek mooi rond de nul (een soort hartmonitor). Langzaam gas geven tot 6000 toeren is ook geen probleem, grafiek komt maximaal op 15. Vanaf stationair plangkas en dan naar 6000 toeren lever een STFT van iets van 35 op.

Kortom, de LPG-installatie kan de gevraagde hoeveelheid brandstof niet leveren...

Ik gebruik wel gewoon benzine als ik vermogen nodig heb, dat is de makkelijkste oplossing... Anders moet er weer zoveel vervangen worden door grotere leidingen en dergelijke :)

farris (0), 13 jaar geleden

Goed, het is nu zo erg dat hij niet eens door de keuring komt. CO waarden te hoog. Na wat rond gebeld te hebben zou ik het beste de injectoren kunnen reviseren met een revisiesetje (rubbers vervangen). Iemand hier ervaring mee? Injectoren lopen nu al 60.000km mee dus misschien wel tijd voor een revisie....

Als dit niet helpt zal ik de computer even herprogrammeren, maar dat zou in principe niet moeten want het heeft altijd wel gewerkt. Dat van de injectoren leek me wel aannemelijk. Even kijken of jullie er ook zo over denken ;)

dabili (0), 11 jaar geleden

inlaatspruitstuk (pakking) lek Vrijwel zeker

farris (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je bericht! Ik heb helaas nagelaten te vertellen dat het probleme inderdaad opgelost was met het revisiesetje voor de injectoren. Alles was weer goed toen :)

Mercury (0) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor de feedback

topic gesloten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford USA F150 of stel zelf een nieuwe vraag.