Ford Focus C-Max 2004: trilt dan weer wel en dan weer niet



  • Chev @ 04/09/2008, 18:44

    Ford Focus C-Max
    bouwjaar: 2004
    brandstof: Diesel
    motorcode: 1.6 TDCI

    Ik weet het even niet meer.

    Ik heb een Ford Focus C-MAX uit september 2004 met 60.000 KM op de Teller.
    Het is een 1.6 TDCI.

    Banden en velgen zijn nieuw.
    Het zijn Michelin Primacy banden.

    Banden en velgen zijn door inmiddels 3 verschillende bedrijven nagekeken, met als resultaat geen onbalans en minimale hoogteslag.

    En dan nu het verhaal:

    Je gaat de snelweg op rijd 100 en dan weer 120 geen probleem. En dan ineens gaat het stuur trillen tussen 80-120.
    Soms lijkt het te komen na een stuur actie of zo.

    Als ik op de snelweg rij en er komt een flauwe bocht en je moet dan licht sturen , dan voel je de trilling gewoon in het stuur komen. (alsof je ergens tegen aan stuurt)

    Als de Ford Dealer 5 minuutjes rijd lijkt alles oke.

    Dan ga ik weer rijden en is ook alles oke, echter wederom na een tijdje begint het weer.

    Vreemd verhaal misschien, maar wie weet wat dit kan zijn en wat eventueel nagekeken moet worden.

    Thanks alvast.


  • primera p11 @ 04/09/2008, 20:58

    Is het niet de stuurbekrachtiging die je voelt?.

  • sjaak10918 @ 05/09/2008, 01:49

    uitlijning voorwielen wel goed ? bij te weinig toespoor kunnen de wielen gaan klapperen.

  • Chev @ 05/09/2008, 18:18

    Heb de auto laten uitlijnen. Helaas voldeed deze aan de specs.

    Wel kwam er de vraag of deze C-MAX een sportonderstel had. Deze is beantwoord op nee.

    Wellicht heeft de C-MAX wel een sportonderstel.

    In ieder geval geen verbetering. Helaas

  • Chev @ 10/09/2008, 07:22

    Als je 120 rijdt en je stuurt heel iets van links naar recht en van recht naar links (iets slingeren dus) dan voel je elke keer als het stuur langs de neutrale stand komt (rechtdoor dus) de trilling in het stuur.
    Alsof je ergens tegen aan het sturen bent wat niet lekker loopt of totaal uit balans is.

    Iemand nog ideeen

  • 772 @ 10/09/2008, 14:47

    Bij je persoonlijke instelling kan je de stuur bekrachtige instellen in sportief-comfort-of standaard.
    Ik weet niet in welke stand de bekrachtiging staat maar probeer welke instelling het beste is.
    Persoonlijk heb ik in comfort staan.
    Het lijkt mij dat deze auto op sportief staat.
    gr 772

  • Chev @ 05/10/2008, 02:26

    Hallo,

    De garage is bezig geweest.

    Beide wiellagers zijn voor vervangen, helaas geen verbetering.

    Nu denken ze aan een klep in het stuurhuis ????.
    Ik zelf zou denken, dat als het deze klep is dit probleem met elke snelheid er is. Of heb ik dit nou mis ??

    Is er nog iemand die eventueel weet wat mijn probleem is met de Ford Focus C-MAX.
    Tot en met 90/100 is er nooit wat mis , boven deze snelheid tot 120/130 gaat het mis. Na een uurtje rijden tintelen mijn handen.

    Ik ben een beetje bang dat als ze het stuurhuis vernieuwd hebben , nadat ze ook al de beide wiellagers vervangen hebben, ze misschien gaan zeggen dat ik er maar mee moet leren leven.

    Ik zoek dus zelf ook mee wat dit kan zijn.

    Aandrijfas ??
    Remschijven uit balans ??

    Of toch het stuurhuis, maar waarom dan pas boven de 90 km ?? en niet daaronder.

    Ik hoop op nog wat input.

    Edward

  • sjaak10918 @ 05/10/2008, 11:33

    zat het probleem er ook al voordat je banden en velgen wisselde ? Welke maat banden en velgen zit eronder ?

  • Chev @ 05/10/2008, 17:50

    Er liggen 17 inch wielen onder. Deze komen van een nieuwe Ford Focus CC.

    Maat is in idergeval 205/17/??

    Denk je dat dit dan een probleem is ?, zou het dan niet altijd anwezig moeten zijn ?

  • sjaak10918 @ 05/10/2008, 18:15

    Als het probleem zich voordoet na montage van andere banden en velgen, dan is dat het eerste wat verdacht is.

    als het goed is staat er ook een ET waarde op de velg, die bepaalt hoever de velg naar buiten staat. http://www.allevelgenvan.nl/maat.php

    maat is wsl 205/??/R17

  • Chev @ 05/10/2008, 18:27

    Nee op de winterbanden reed de auto ook niet goed, maar of dit net zo slecht reed als nu met deze velgen, weet ik niet precies meer.

    Wel hadden de originele velgen een andere ET waarde inderdaad.

    Het was 50 t.ov. 52,5 of zoeits. Kan een verschil van 2,5 dit dan veroorzaken ?

  • Renaultmonteurtje @ 05/10/2008, 18:42

    Als de Ford Dealer 5 minuutjes rijd lijkt alles oke: laat de dealer dan eens langer rijden.

    en finish balancer ? mis ik ook hier mag raar klinken maar niet geschoten is altijd mis. is de gehele voorwiel ophanging na gekeken op spelling ?

  • Chev @ 09/01/2011, 15:18

    Ik ben geen voorstander van Finish balanceren op een redelijk jonge auto.

  • kombikart @ 09/01/2011, 16:02

    772 :

    Bij je persoonlijke instelling kan je de stuur bekrachtige instellen in sportief-comfort-of standaard.
    Ik weet niet in welke stand de bekrachtiging staat maar probeer welke instelling het beste is.
    Persoonlijk heb ik in comfort staan.
    Het lijkt mij dat deze auto op sportief staat.
    gr 772


    Heb je ondertussen dit al geprobeerd. Je geeft daar namelijk geen reactie op.

    Gr Fred

  • Chev @ 09/01/2011, 16:49

    Had het wel geprobeerd, maar maakte niet uit.

    Heb de auto niet meer.
    De oplossing destijds was het vervangen van beide aandrijfassen.

  • kombikart @ 09/01/2011, 16:53

    Ok dan. Was ook al 2 jaar oud ondertussen.

    Ik herkende het probleem nl. Heb zoiets eens gehad met een Micra van 1993. Die had dus ook 2 aandrijassen waar een onbalans inzat.
    Na vervangen was het probleem ook weg.
    Deze trilde wel constant zo vanaf 70km en werd erger als de snelheid omhoog ging.

    Gr Fred

  • Smeets
  • Overwg Olie
  • jobmotive2
  • Hippored
  • smeets solutions
  • obdpartners