Ford Mondeo 1999: heel gek probleem



  • dmeuldijk @ 05/09/2010, 13:09

    Ford Mondeo
    bouwjaar: 1999
    brandstof: benzine
    motorcode: 2.0 automaat

    Goedenmiddag, ik heb een mondeo station 2.0 benzine automaat ghia met alle toeters en bellen van 1999. Ik ben nieuw hier. Sinds een paar maanden rare problemen. Alle voorvallen zijn min of meer identiek dus ik beschrijf dat van eergisteren. Van huis vertrokken startte meteen. Iets afgegeven auto met twee wielen op de stoep. Startte niet meer. Overduidelijk benzinepomp, de rest draait allemaal (startmotor etc). Auto van de stoep geduwd en in parkeerhaven gezet. Gisterochtend met bus er naar toe en.. ..startte direct.

    Dit doet zich met wisselde tussenpozen (soms maanden) vaker voor (staat nu echter alweer weer te wachten tot zondagochtend). Dealer, wegenwacht en universele garage komen er niet uit. Ik krijg veel wisselende adviezen. Doormeten leverde niets op. Vanmiddag controlleerde een toevallig voorbij komende monteur of er wel benzine bij de motor kwam (Hulde voor die spontane hulp). Inderdaad NOT. Hij dacht dat de benzinepomp (onder achterbank) vuil was. We kregen hem niet los (geen gereedschap bij me). Ik betwijfel of dit het is. De pomp was niet te horen bij aanzetten contact en geeft normaal een korte bromtoon.

    Het gekke is dat (tot nu toe) de auto na een nachtje rust het weer deed. Zou het kunnen dat het schuin staan (2 wielen op de stoep) iets doet met de startonderbreker. Het lijkt me niet maar ik zoek een beetje naar overeenkomende situaties bij deze voorvallen. Andere mogelijkheid die ik me nog kan bedenken is het gebruik van die bio benzine (gebruik ik nu een half jaar, maar nooit gedoe door gehad).

    Is er iemand hier die een tip voor me heeft.

    Cont.
    Ik wordt echt niet goed van dit gedoe. Gistermiddag 2 uur niet meer starten (geen benzinepomp) na korte rit. Om 19.30 nog steeds geen leven. Vanochtend om 10 uur sleutel erin benzinepomp bromt en direct starten. Dit is om wanhopig van te worden. Mijn bescheiden mening zegt me toch dat dit de pomp bijna niet kan zijn. Zo'n ding doet het of doet het niet. Het lijkt er eerder op dat hij geen stroom krijgt. Toch startonderbreker ???. Maar waarom doet hij het dan toch weer na een uur of 12. Werkt die startonderbreker alleen op de benzinepomp of horen er meer dingen het niet te doen. Verder waarom, tenminste zo lijkt het, doet dit zich alleen voor als hij in lengterichting scheef staat.

    Alvast dank voor alle opbeurende maar liefst ook effectieve tips.

    Dick


  • Renaultmonteurtje @ 05/09/2010, 13:20

    Als hij het niet doet, probeer DAN eens de reserve sleutel

  • dmeuldijk @ 05/09/2010, 14:07

    Die had ik ook al een keer van de garage meegekregen. Blijkt het niet te zijn. Neem nu wel steeds beide sleutels mee. Nooit geschoten is altijd mis.

  • Ralf_Jensen @ 05/09/2010, 14:11

    Hallo,

    Ik begrijp dat de auto tijdens het rijden uitvalt ? Lijkt erop alsof er een vacuum in de tank ontstaat, o.i.d. .!!? Controleer dit dan door direct de benzinedop eraf te draaien. Hoor je dan een sterk sissend geluid... ??

    Het kan ook zijn dat de benzinepomp geen spanning meer krijgt, ofwel de spanning onderbroken wordt.? Dit kun je alleen maar weten, door te meten.

    Ben benieuwd.

    S6

    Ralf

  • dmeuldijk @ 05/09/2010, 15:42

    Het nare is dat als je gaat meten het probleem zich voor moet doen. Dan ben ik nooit bij de garage. Alles is doorgemeten en ze zagen geen probleem. Het lijkt overigens wel echt een spanningprobleem. Een pomp is kapot of niet en niet dan weer wel en dan weer niet. Wellicht dat iemand anders nog iets weet.

    In ieder geval bedankt

  • dmeuldijk @ 05/09/2010, 15:56

    Ralf_Jensen :

    Hallo,

    Ik begrijp dat de auto tijdens het rijden uitvalt ? Lijkt erop alsof er een vacuum in de tank ontstaat, o.i.d. .!!? Controleer dit dan door direct de benzinedop eraf te draaien. Hoor je dan een sterk sissend geluid... ??

    Het kan ook zijn dat de benzinepomp geen spanning meer krijgt, ofwel de spanning onderbroken wordt.? Dit kun je alleen maar weten, door te meten.

    Ben benieuwd.

    S6

    Ralf


    Nee het is niet tijdens het rijden maar juist als ik na een rit opnieuw wil starten. Dan is er geen spanning op de pomp lijkt het. Meestal pas weer starten na een nacht stilstaan. Gisteren gebeurde het om 14.00 uur, om 20.00 uur nog niets maar vanochtend om 10.00 startte hij weer als vanouds.

  • EAJ @ 05/09/2010, 17:03

    Misschien is een relais de boosdoener.

  • Ralf_Jensen @ 05/09/2010, 17:09

    Dus METEN aan de pomp !!!



    Ralf

  • andre005 @ 06/09/2010, 10:28

    hallo Dick,
    Ik heb ook een mondeo uit 2001 ghia automaat met het zelfde euvel alleen bij mij slaat hij af tijdens het rijden en bij mij zei men ook dat het de pomp was. Na veel denken ben ik van mening dat het de accu is omdat dan veel vermogen van de accu wordt gevraagd en daardoor spannings verlies optreed van de accu, in het begin gebeurde het uitvallen na dat ik de airco had gebruikt dus ik deed deze niet meer aan. Ik weet niet hoe oud mijn accu is maar een nieuwepomp is al 400 euro en dan moet hij er nog in gezet worden maar slaat hij dan nog af dan ben je wel je geld kwijt en dan kan je weer van voren af aan beginnen.

    gr Andre

  • Ralf_Jensen @ 06/09/2010, 18:18

    Onwaarschijnlijk dat de auto uitvalt door een slechte accu. Dynamo zou niet meer bij kunnen laden, maar de accu geeft nagenoeg nooit problemen tijdens de rit.

    >Bovendien de accu kun je doormeten/ controleren.

  • ford-master @ 13/09/2010, 12:38

    heb een opel vectra gehad met nagenoeg het zelfde probleem, niet aanslaan en een paar uur later, starten lopen.
    ook veel aan het meten en zoeken geweest en uiteindelijk toch maar de pomp vervangen.
    nu 3 maanden later nog steeds geen problemen meer ondervonden.

    weet niet of het bij jou de oplossing is maar het is het proberen waard

  • ford-master @ 13/09/2010, 12:39

    dmeuldijk :

    Het nare is dat als je gaat meten het probleem zich voor moet doen. Dan ben ik nooit bij de garage. Alles is doorgemeten en ze zagen geen probleem. Het lijkt overigens wel echt een spanningprobleem. Een pomp is kapot of niet en niet dan weer wel en dan weer niet. Wellicht dat iemand anders nog iets weet.

    In ieder geval bedankt


    bij de vecrta was het dus wel zo dat de pomp het af en toe wel deed.

  • eric2765 @ 17/09/2010, 07:50

    Misschien heb je hier wat aan?

    Buurvrouw had met een Nissan hetzelfde probleem, bleek vuil in de pomp te zitten, nadat de monteur de pomp (nog ingebouwd in de auto ) een tijdje de andere kant op had laten draaien was het probleem over.
    Misschien een tip, sluit een lampje tijdelijk aan over de pomp en hang deze naast je stoel o.i.d, als de lamp brand en de auto wil niet starten weet je zeker dat het de pomp is die stuk is.

    Suc6

  • Mercury @ 17/09/2010, 07:59

    Neem eens een spuitbus remmenreiniger mee, als de auto niet start(aanslaat) en je spuit dit in het luchtfilter, en daarna slaat hij wel aan, dan is het duidelijk, gen brandstof. Toch zou ik eens alle stekkerverbindingen naar de brandstofpomp controleren, en ook de pomp zelf blijft verdacht. er zou best een dood punt in de pomp kunnen zitten waardoor hij soms niet pakt. na een langere tijd staan, komt je accu weer bij (iets hogere spanning) en doordat de pomp al een langere tijd stil staat is die koeler en dus iets gekrompen. kan net voldoende zijn om hem dan wel weer te laten draaien. probeer hem eens te starten met een booster accu erbij op als het probleem weer ontstaat, miss helpt dat.

    gr

    Peco power

  • marco7126 @ 17/09/2010, 08:28

    klinkt als een probleem van een relais!
    zijn ook altijd van die vage klachten! dan weer wel en dan weer niet!!
    kosten niet zo veel!

  • Jockari @ 17/09/2010, 12:15

    Krukas-sensor ???

  • iwan.m @ 19/09/2010, 09:11

    beste Dick,
    ik heb zelf een soortgelijke probleem gehad met een opel Corsa.
    garage kon niets vinden , ben toen zelf gaan zoeken en kwam erachter
    dat mijn Bobine defect was.
    bij de sloop andere gehaald op gezet en probleem opgelost.
    kun je misschien ook proberen?

    succ6 gr, Iwan

  • sjaak10918 @ 19/09/2010, 13:23

    eric2765 :

    Misschien heb je hier wat aan?

    Misschien een tip, sluit een lampje tijdelijk aan over de pomp en hang deze naast je stoel o.i.d, als de lamp brand en de auto wil niet starten weet je zeker dat het de pomp is die stuk is.

    Suc6


    volg dit advies eens op. Je zegt zelf al dat je de pomp niet hoort. En als het de lamp dan niet brandt als je wilt starten heb je dus geen stroom op de pomp en moet je in de stroomtoevoer zoeken, en dan kan het idd het relais zijn.

  • mondeogek @ 11/02/2011, 19:02

    nou je hebt drie keuze de pomp met zijn electronica er omheen je brandstof filter kan dicht zitten of je keuze hendel van de automaat zit een schakelaar aan die soms wel eens rot wil doen dan doet hij dus ook niks ik zou zeggen heb je het nog eens ga eens met je hendel op en neer van drive naar park en terug ,

  • Ralf_Jensen @ 11/02/2011, 21:44

    Meneer Meuldijk heeft sinds 5 september niets meer laten weten.
    Waarschijnlijk is hij zijn auto aan het duwen. Anders had hij vast wel gereageerd.

    Of misschien is zijn auto het wel zo goed gaan doen, dat hij alsmaar doorrijdt.

  • anarchie1974 @ 24/03/2011, 15:16

    ja idd dat is altijd jammer.
    als ze niet even de moeite nemen om te vermelden wat het was en of het verholpen is

  • OBDpartners
  • ruilinjector
  • Hippored
  • Overwg Olie
  • obdpartners
  • smeets solutions