Ford Focus C-Max: Heftig trillen bij acceleratie tussen de 75 en 85 km/u

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Op de terugweg van vakantie is mijn Ford spontaan gaan trillen rond een snelheid van 80 km/u.
Het is vooral goed te merken als je snelheid moet maken, om bijvoorbeeld in te voegen op de snelweg.
Rond de 75 km/u begin de auto te trillen en houdt aan tot rond de ongeveer 85 km/u, waarna het trillen minder wordt/ophoud. (net alsof je door de 'bariere' moet)
Hoe dieper je het gaspendaal intrapt, hoe heftiger het trillen. Zodra je de koppeling intrapt of gas loslaat stopt het trillen.
Bij een constant gas/snelheid van 80 km/u trilt de auto wel merkbaar, maar is te verdragen. Echter trap je het gas dieper in, begint het trillen sterk toe te nemen.

De auto heeft 80.000 km gereden. Omdat in eerste instantie gedacht werd dat het aan de achterbanden lag, zijn deze vervangen door nieuwe banden (voorbanden zijn naar achter, en de nieuwe banden zijn voor geplaatst).
Ook zijn de voor- en achterwielen uitgebalanceerd. Helaas heeft dit niet echt iets opgeleverd...

Het lastige is, dat met een caravan achter de auto de snelheid juist rond de 80 zit, en bovendien lijkt het alsof alsof de caravan in een eigen frequentie gaat meetrillen.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak van het probleem is ?
Bij voorbaat dank!
Marc

weidnermo

Geplaatst door weidnermo (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

een aandrijf as misschien het moet zoiets zijn want als u hem belast wordt het meer
succes jan

weidnermo (0), 12 jaar geleden

Hi Jan,
Zelf had ik inderdaad ook het idee dat het probleem in de aandrijving zou moeten zitten. De aandrijf klinkt logisch, maar heb je enig idee hoe te controleren wat er mis mee is?
Gegroet, Marc

case1545 (0), 12 jaar geleden

3 gedachtes hierbij:
-omdat het onder de 100 trilt: voorzijde
-omdat het trillen erger wordt bij gasgeven: aandrijving
-omdat het spontaan optrad bij vakantie (met caravan?): aandrijving of sporing

juist doordat ie trekt is aan de voorzijde op de aandrijving en de sporing de meeste kracht

probeer vast te stellen of de trilling rechts of links zit. makkelijkste door je hoofd tijdens rijden in het midden te houden. als je goed luistert kun je de frequentie van het trillen relateren aan ofwel de wielsnelheid ofwel de bak.
met andere woorden: treedt het probleem ook (met dezelfde trillingsfrequentie) op in zn 4 bij dezelfde snelheid of is de frequentie dan ook hoger als in z'n 5 (zo kun je bakprobleem mogelijk uitsluiten)

bij aandrijving zit er in de meeste autos een korte as (aan de kant van de bak) en een lange (aan de andere kant). de lange heeft een z.g. tussenlager, een soort beugel met lagers erin die de as (als het goed is gebalanceerd) op zn plek houden. gezien de snelheid waar hij resoneert kan het dat ofwel het tussenlager rot is ofwel de beugel speling heeft.

dat kun je controleren door de langste as ter hoogte van het lager heen en weer proberen te bewegen. makkelijkste gaat dat met wiel eraf (voor de veiligheid wiel onder de deurdorpel mocht ie naar beneden komen zeilen).

vervanging is meestal gelijk incl. aandrijfas.

als je dat hebt uitgesloten kun je van de homokineet de speling checken. dat is het ding waar de aandrijfas vanuit de bak op het wiel komt, met een rubber hoes eromheen. check zowel links als rechts. hoort maar een millimeter speling in te zitten. is het meer (wiel ronddraaien en rammelen aan as) dan kan het tijd zijn die te vervangen.

als je dat hebt uitgesloten kan het geen kwaad alle rubbers na te lopen (van de voorwielophanging) en de veren van de auto te checken: is er een veer korter dan de andere kan ie zijn gebroken. dan kun je uitlijnen wat je wilt maar blijft het probleem doordat de auto assymmetrisch trekt. dat voelt meer als een soort roffel dan een trilling en komt op meerdere snelheden voor maar kan uitgesproken toenemen bij een bepaalde snelheid/kromming van de sporing.

houdt in de gaten dat de achterveren ook onder een te zwaar beladen caravan kunnen hebben geleden. check voor vertrek met een blokje en een personenweegschaal altijd dat de disselkop van de caravan nooit meer dan 50kg op de trekhaak weegt. mocht er iets aan veren kapot zijn is het een overweging er gelijk zwaardere veren achter onder te zetten

de vraag blijft natuurlijk hou het "spontaan" kan optreden: weet je zeker dat je vrouw er geen stoeprandje mee heeft gepakt op vakantie?...

succes :-)
is dat alles het niet kun je hem laten uitlijnen

weidnermo (0), 12 jaar geleden

Hi Case,

Bedankt voor je tips, ik zal ze doorgeven aan de monteur die de auto gaat onderzoeken.

Ik heb geprobeert om vast te stellen of het van links of rechts komt, maar het is me niet gelukt om dat eenduidig vast te stellen...
Ik hoor namelijk geen geluid, je voelt alleen het trillen. Trillingsfrequentie bij acceleratie 'lijkt' in zn 4 ietsje hoger dan 5.

Achterveren zou kunnen, alleen zou ik dan verwachten dat het met de snelheid zou toenemen. Voor de caravan houdt ik meestal tussen de 50 en 60 kg aan, aangezien de trekhaak max 75kg mag hebben. Gedurende het weekend weg heb ik zelf in de auto gereden, en zijn er geen gekke dingen gebeurt onderweg...

Gegroet, Marc

weidnermo (0), 12 jaar geleden

De rechter aandrijfas bleek kapot te zijn.
Binnenkort wordt de auto gerepareerd en hoop ik van het probleem af te zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.