Hyundai I40: zeer frequent roetfilter regenereren

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 1685, Vermogen (kw): 100

Sinds een week of 6 regenereert mijn roetfilter ipv 1x per ongeveer 1200km om de 250km. Auto geeft geen foutlampjes en de dealer heeft bij de beurt 2 weken geleden (90.000km) ook geen foutcodes gevonden. Een verklaring voor dit fenomeen had hij echter ook niet.
Betreft i40 1.7crdi uit 2014 met nu 91.500kn op de klok.
Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?

da raymzter

Geplaatst door da raymzter (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai i40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

robert1jan (0), 7 jaar geleden

beste da raymzter,

toch moet er iets zijn dat die regenereert,veroorzaakt. Kan zijn dat het roetfilter haast verstopt is.Hier in wordt door de computer de tegendruk gemeten.Heeft de garage wel goed gekeken naar de waarde?Oorzaak kan zijn dat EGR klep open blijft staan,waardoor de ingangskleppen vervuilen en de motor niet meer optimaal werkt.en daardoor extra vervuilt.En dit de klacht veroorzaakt.Heeft de motor nog zijn volle vermogen?Het is moeilijk van uit mijn positie de klacht op te lossen.Garage is hier voor en je hebt er garantie op.Laten ze ook kijken of de sensors wel de goede waarde geven.File rijden is slecht voor een diesel.,Af en toe als de motor warm is in een lagere versnelling hard optrekken en een poos in een hoog toerental blijven rijden.Maar in de eerste geval moet garage de oorzaak vinden of anders naar een andere garage gaan met meer ervaring met diesels.Ervaring in nederland met diesels is erg laag,benzine wagens worden in Nederland gepromoot,brengt meer belasting op met rijden op benzine.

Veel succes

da raymzter (0), 7 jaar geleden

Hallo robert jan,

Ik kan zelf ook moeilijk bepalen of het een meetfout van een sensor op het filter is of dat de motor gewoon veel roet om de een of andere reden.

Mijn dagelijkse traject bevat nauwelijks files. De auto trekt goed en loopt 70% van alle km's rond de 90km/h op de cruise control. Dat lijken mij ideale omstandigheden voor een diesel. Op de ritten van meerdere uren regenereert hij niet vaker. Ik meen hieruit af te kunnen leiden dat als de motor meer roet, dit voornamelijk in de opwarmfase moet zitten.
Gezien mijn laatste tripjes naar D en het gemak waarmee hij naar zeer hoge snelheden loopt, zal ik niet zeggen dat ik vermogen mis.

Het verbruik ligt op dit moment wel net iets lager als voorheen (gem 4.8l per 100km). Misschien dat deze extra info nog iemand ideen kan geven waarvik het moet zoeken, aangezien ik de dealer te kort door de bocht vind en er ook geen goed gevoel bij heb dat hij het gaat vinden.

Groeten,

Raymond

robert1jan (0), 7 jaar geleden

Laat dealer even kijken naar de klep even voor inlaat van de motor wel helemaal open blijft staan,Deze ligt ,als je de motorklep open doet vlak voor je met een brede stekker.Deze klep dient om de turbodruk af te sluiten bij degeneratie.en uitlaat gassen retour naar de inlaat te sturen.,wat het gevolg is dat de inlaatkleppen vervuild raken.tot gevolg compressie vermindering.Gevolg motor vervuiling.Heb zelf i30 crdi deze klep bij eerste type werd klep vacuum geregeld,had ook in het begin steeds roken.Deze heb ik simpel afgekoppeld,waardoor klep altijd open blijft staan.Motor kreeg na een tijd zelfs meer pit.Motor heeft inmiddels 20.000km gereden zonder problemen.Ik weet niet of die stekker bij jouw auto gekoppeld zit op boordcomputer.

robert1jan (0), 7 jaar geleden

200.000km gereden,0 vergeten

da raymzter (0), 7 jaar geleden

Ooit maakt zo'n 0 veel verschil.
Je bedoelt de EGR-klep welke aan de zijkant van het blok zit? Deze wordt vacuum gestuurd vanuit een elektronisch geregelde onderdrukunit aan de voorzijde van het blok. Deze stuurt ook de waste gate van de turbo aan en is aangesloten op de rembekrachtiger.
Deze EGR klep beweegt nog. Bij koude motor is deze open, bij warme motor is deze dicht en in de overgang naar warme motor zie je hem ook langzaam dichtgaan. Vast lijkt deze dus niet te zitten.

Ik ben nu een klein logboekje aan het maken van deze tank om hem volgende maand nadat ik terug ben van een zakenreis weer bij de dealer kan neergooien ter analyse (en APK). Op dit moment is de regenereer frequentie iets gezakt, naar ong 500km tussen schoonmaken.

Overigens is de i30 volgens mij niet dezelfde motor, toch? i30 is dacht ik 1.6 diesel en i40 is 1.7

Ik hou je verder op de hoogte van wat er gevonden wordt. Ik vind over het algemeen de motor zeker als deze nog koud is, niet zo mooi draaien als vorige winter. Lijkt veel schokkeriger te draaien, maar geen rook, geen vermogensverlies en ook geen hoger verbruik, Blijft vreemd

da raymzter (0), 7 jaar geleden

Bij deze een update op dit probleem:
Dealer is een paar maal bezocht, waarbij alles uitgelezen is en geforceerde regeneraties zijn doorgevoerd.
Resultaat: volgens de uitleesapparatuur gaat het roetfilter helemaal leeg tijdens de geforceerde regeneratie en zijn er geen rare motorwaardes te zien. Geen lekken in het uitlaatsysteem en geen enkele foutmelding. Enige schommelende waarde is de EGR aansturing.
Importeur is door de dealer geraadpleegd voor advies, reactie is dat een roetfilter langzaam volloopt met asresten en dus geen garantie en normaal dat dan de regeneratiefrequentie begint op te lopen. Niks concreets en niks steekhoudends in deze dus.
Probleem is echter nog steeds aanwezig en de reactie van de importeur vind ik zeer teleurstellend.
Ik ben van plan nog een andere dealer te raadplegen om te zien of daar meer dieselkennis aanwezig is, anders denk ik dat ik zelf de egr-klep maar eens moet openmaken en nakijken,

robert1jan (0), 7 jaar geleden

bij koude motor moet deze rond lopen.Oorzaak blijft vervuiling veroorzaakt inlaatkleppen vervuiling.

robert1jan (0), 7 jaar geleden

dat meet men niet met uitlees apperatuur.Bij inlaat rubber slang losmaken en bij iets hoger dan stationer inspuiten met Forte intake cleaner.Als je in inlaat kijkt nadat slang losgemaakt is zie je een klep zitten.Deze gaat dicht bij reiniging partikelfilter om turbodruk te verminderen .Waardoor de geopende egfr klep de kans krijkt de uitlaatgassen retour de inlaat in te laten gaan

robert1jan (0), 7 jaar geleden

Men moet proberen deze klep open te laten,waardoor je met een kleine handeling geen problemen meer hebt.Bij mij ging dat nog met een vacuum slang die topte ik af.Bij jou met een stekker deze geeft dan een foutmeldin.Een handige monteur kan dat omzeilen. Anders blijf je problemen houden.

da raymzter (0), 6 jaar geleden

Goedemiddag heren, bij deze een update:
Dealers willen/kunnen er niet veel van maken dus Robert-Jan's tip gevolgd en vlinderklep en ingang inlaatspruitstuk schoongemaakt (zat wat prut op) en vervolgens ingespoten met intake cleaner. Motor loopt nu beter (het schokkerige wat ik begon te merken is eruit), maar de regeneratie van het roetfilter blijft gelijk. EGR-klep zelf nog niet bekeken of deze vast blijft staan. Als iemand tips heeft hoe deze los te kunnen maken zonder beschadigen of storingen op te roepen hou ik me aanbevolen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai i40 of stel zelf een nieuwe vraag.