Iveco Daily: Zingende/zoemende aandrijving

Bouwjaar: 2006, Motorcode: 2.3hpi

Hallo,

Ik heb sinds kort een Daily met 140.000km gelopen, maar ik vind dat ie in z'n 5 behoorlijk veel geluid maakt, het klinkt als een versleten wiellager, of jankende cardan as.

Situatie: Als ik ca 100-120kmh rijd is het het ergst, en voel je ook een hele lichte trilling/dreun, maar laat ik het gas los of trap ik koppeling in, dan is het geluid en trilling direct weg!
Het is niet extreem, maar als ik met een nieuwere Daily rijd (met meer km's op de teller) hoor ik helemaal niks, dus dan merk je het verschil wel.

De auto heeft net een grote beurt gehad, en ook versnellingsbak en achter diff olie ververst.
Er zit niet echt veel speling op de aandrijflijn (wel wat)
Met optrekken geen rare geluiden of trillingen overigens, auto heeft ook geen trekhaak en nooit zwaar werk hoeven doen.

Waar zou ik dit moeten zoeken? Dit weekend kijkt de werkplaats er ook na in ieder geval.

W11081

Geplaatst door W11081 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Iveco Daily? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

kaleido 1 (1605) PRO, 11 jaar geleden

Garantie ?

klorres (0) PRO, 11 jaar geleden

is het alleen in de vijfde versnelling?dan is het een lager in je versnellings bak.

W11081 (0), 11 jaar geleden

Nee ook in z'n 4, alleen in z'n 5 wel het ergst.
Het is niet heel erg, maar op meer de achtergrond.

Ik heb er precies 2 liter nieuwe versnellingsbak olie (85W90 gl4) in gedaan, maar wat me opviel is dat de oude olie die eraf kwam veel schuimde, er zaten luchtbelletjes in de olie, maar was wel helder van kleur en geen ijzer deeltjes.
Er kwam ook dik 2,5liter vanaf terwijl er 2 liter voorgeschreven wordt, of moet ik de bak misschien gewoon afvullen totdat ie overloopt?

Ik heb de bus gekocht zonder garantie

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Willem; zet de wagen met zijn achteras op een paar kriksteunen . Voorwielen blokkeren en laat de zaak draaien . Hulp in de auto en jij kruipt er onder met eventueel een stetoscoop om het geluid te lokaliseren.
Voel ook aan de kruiskoppelingen er zal er wel een niet goed meer zijn ....Trillingen wijzen daar op.

Succes.

W11081 (0), 11 jaar geleden

Bedankt, dat zal ik eens gaan doen.

De kruiskoppelingen op speling controleren neem ik aan?

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

LET OP! kruiskoppelingen controleren als hij stilstaat!

Let ook heel goed op licht roestspoortjes vanuit kruiskoppeling keringen. Mocht je het zeker willen weten, aandrijfas demonteren en laten balanceren bij bv Rietveld of Terberg. Zij zien dan direct of er een kruisstukje defect is. Een slecht ophanglager kan ook deze trillingen veroorzaken.

Succes en laat het even weten!

W11081 (0), 11 jaar geleden

Ik heb er een filmpje van gemaakt:

http://youtu.be/13KdiHOAN0M

volgens mij is er een ophanglager slecht, weet niet of dit ook het geluid kan veroorzaken?

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Die speling is normaal ! Had de as even laten draaien . Kan je zo horen waar het geluid zit. Voel alle kruiskoppelingen op speling . Ook is het zoveel moeite niet om die as te demonteren ,dan kan je goed vaststellen of er een zwaar lopend lager bij zit wat het trillen veroorzaakt.
Groeten.

W11081 (0), 11 jaar geleden

Is dat normaal? Had ik niet verwacht, de as kun je op die plek met 1 hand zonder moeite in het ophang lager op en neer bewegen zoals te zien in het filmpje. Het andere lager heeft amper speling in het rubber

Ik ga de as ook zeker nog laten draaien, maar was vanmorgen maar een kleine moeite om er even onder te kruipen in m'n 1 tje.

Heb niet echt last van trillingen, maar meer het gejank/gezoem in zn 4 en 5 tijdens het rijden, koppeling in, en het is zo goed als weg.

Tijdens achteruit rijden en dan de koppeling intrappen hoor je ook een soort rammel/klapper geluid van de as af komen.

klorres (0) PRO, 11 jaar geleden

dat geklapper in zijn a.uit is normaal de aandrijfas hoor je dan klapperen,als je 120 rijdt en dan gas los laat gaat dan het geluid weg en als je gas geeft komt het dan weer terug?

W11081 (0), 11 jaar geleden

Heb dat geklapper wel vaker gehoord, maar bij een andere Iveco Daily (nieuwer model) hoor je het veel minder.

Inderdaad, gas los of koppeling in, geluid is direct weg, geef ik weer gas of bijv. op cruise c. rijden is het direct weer terug, cruise eraf en weg... zowel in 4 en 5. In lagere versnellingen is het in veel mindere mate aanwezig.

Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om met zn 2en te controleren, ga dit zsm doen.

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Als er erg veel speling op het rubber zit, kun je hem altijd vervangen. Maar als het rubber vast zit aan alle kanten geloof ik dat het niet veel kwaad kan.
Het klapperen tijdens achteruitrijden komt van de speling in het cardan. Is normaal. Hoe meer speling, des te meer klapperen, de aandrijfas geeft dit door.
Als ik je verhaal zo aanhoor en het echt gejank/gezoem is wat je hoort, denk ik eerder aan lager van de uitgaande as in de versnellingsbak of een cardan met een rottig lager......

kaleido 1 (1605) PRO, 11 jaar geleden

Pignon lager van de cardan ,is in deze een verdachte , als ik het hele verhaal zo een beetje lees.
Tap de olie van de cardan eens een beetje af , als deze grijs , of vol metaal/koperkleurig slijpsel zit , weet je genoeg.

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

ik denk tocch eerder in de versnellingsbak te moeten zoeken
Dirk

W11081 (0), 11 jaar geleden

De olie van cardan heb ik juist vervangen, evenals de bakolie. Cardan olie zat geen gruis in en was normaal van kleur, beetje zwart.
Bakolie was helder alleen kwamen er veel luchtbellen mee uit, ook omdat er teveel in zat volgens mij, kwam dik 2,5liter uit terwijl 2liter voorgeschreven is.

Ik rijd er nog steeds mee iedere dag en nog steeds niet in de gelegenheid om te echt goed te controleren, denk toch maar dat ik 'm wegbreng naar een bedrijfswagen werkplaats zodat ik een ruilauto terug krijg.

Vind het geluid echt klinken als een (wiel)lager, het is het ergst in z'n 4 en 5 tussen de 1500-2000tpm, en gas los hoor je het toch nog wel toen ik erop lette, alleen heel zacht.

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

wiellager kan je testen door de wielen al rijdend te draaien, het gezoem moet harder worden
dirk

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Als er veel verschil in het geluid zit bij belast of onbelast is het geen wiellager. Ik verdenk het pignonlager enof cardankruiskoppelingen.
Hoor je ook wel eens alsof er iemand een tik op die cardanbuis geeft bij het optrekken ??? Demonteer de as en loop de kruisstukjes na.
We horen er vast nog van.

W11081 (0), 11 jaar geleden

Zo, vandaag op de brug geweest met de wielen omhoog achter, in 1e instantie leek het van een tussen lager te komen.

Dus tussenlagers gecontroleerd, maar geen speling of rare geluiden door met de hand te draaien.

Nog een keer laten draaien en met stethoscoop geluisterd en waarschijnlijk zit het toch in de achteras/differentieel... maar het is moeilijk ze zeggen omdat het geluid door heel de as heen galmt.

Woensdag gaat de deksel van diff eraf om te inspecteren.

klorres (0) PRO, 11 jaar geleden

i.d.d klinkt als een afstelling/lagers diff,kroon wiel demonteren en lagers inspecteren

W11081 (0), 11 jaar geleden

Nou maar hopen dat het meevalt met de kosten, heb de bus nog geen maand...

W11081 (0), 11 jaar geleden

De uitkomst is binnen.

De achteras ligt uitelkaar en de rechter cardanlager/pignon lager is helemaal versleten, er zitten allemaal groeven in de lagerschaal.
Op advies van Iveco worden alle pignon lagers vervangen.

Ook wat roest sporen te vinden hier en daar, dus er is waarschijnlijk toch vocht/water ingekomen via het ontluchtingslangetje.

W11081 (0), 11 jaar geleden

Auto is gemaakt en rijdt weer perfect!

Alle lagers in de achteras zijn vervangen.

Oorzaak is hoogst waarschijnlijk vocht geweest.

Bedankt voor het meendenken iedereen.

kaleido 1 (1605) PRO, 11 jaar geleden

Mooi , en om af te sluiten met een bekende meezinger van Henk wijngaard , zingende wielen , wie kent ze niet , in iedergeval beter dan zingende lagers.
Prettige feestdagen.

lesly2605 (0), 11 jaar geleden

hallo,

ik heb precies hetzelfde met mijn Daily . Wat was de prijs om alle lagers te laten vervangen ?

mvg

W11081 (0), 11 jaar geleden

Ik heb er +- €1000,- voor betaald (incl btw)

Alle lagers behalve wiellagers, incl 2L olie en 2 nieuwe handremkabels.

De ontluchting slang is vaak de boosdoener, of er komt vocht in het differentieel, of hij zit verstopt... dan vormt er condens door het afkoelen iedere keer.

lesly2605 (0), 11 jaar geleden

Nieuwe lagers was bij mij geen optie , ik heb op aanraden van mijn garage een recup achteras gekocht . Morgen word de as geplaatst en hopelijk is het probleem nu opgelost.

mvg

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Iveco Daily of stel zelf een nieuwe vraag.