Jeep Grand Cherokee: Te laag laadvermogen accu

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 4.0I

Het volgende,

Deze auto laad niet voldoende, accu is vervangen en de dynamo getest en is ok
Maar de dynamo levert maar 12,2v i.p.v 14V
Nu heb ik gehoord dat het misschien aan de spanningsregelaar ligt, maar deze in de computer zit en deze duur is.
Ik hoorde dat het mogelijk is een externe spanningsregelaar te monteren?? iemand enige ervaring??
Graag zie ik reacties tegemoet.

m.v.g

post

Geplaatst door post (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Jeep Cherokee? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

br0ns (0) PRO, 10 jaar geleden

Spanningsregelaar zit in de PCM.... en niet op de dynamo.

Ik zou adviseren om eerst eens de binnen komende signalen op de PCM eens na te meten voor dat je deze vervangt.

Een externe spanningsregelaar is eventueel een optie.

Greetz br0ns

jvr (0), 10 jaar geleden

Daan,

Ik ga er van uit dat de 12,2 volt direct op de accupolen is gemeten met een voltmeter met stationair draaiende motor (en niet is afgelezen van het dashboard). Deze zou inderdaad minimaal 14 volt (liefst 14,4 volt) moeten zijn. Als de accu en dynamo (eigenlijk alternator) in orde zijn, zou het aan de regelaar (pcm) kunnen liggen, maar ook is de kans groot dat er een verbindingsprobleem is (vervuilde accuklemmen). Met name de massaverbinding (dus het ontbreken ervan) is in veel gevallen een oorzaak van allerlei elektrische klachten.

Controleer eerst deze al aanwezige massaverbindingen, voordat je besluit extra componenten en omleidingen toe te passen. Er hoort bijvoorbeeld ook een kabel vanaf de min-pool direct naar het chassis te lopen (korte kabel naar het binnenscherm, dicht bij de accu). Haal desnoods een twijfelachtige massa los en reinig de contacten met een schuurpapiertje of mesje (er kunnen meerdere massakabels, soms plat gevlochten, aan het motorblok zitten). Tevens kun je zelf zonder gevaar een extra massa verbinding aanbrengen tussen de behuizing van de dynamo en de min-pool van de accu.

Ook de plus-aansluiting van de dynamo is het schoonmaken waard. Laat het plus-circuit wel intact; breng geen extra verbindingen aan, tenzij je voldoende kennis hierover denkt te bezitten uiteraard.

Mvg,
Jvr


> De "korte massaverbinding bij de accu" geldt in elk geval bij een '00 Cherokee. Bij de Grand weet ik dat niet zeker, al lijkt me dat niet onwaarschijnlijk. De rest gaat eigenlijk op voor bijna alle auto's.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jeep Cherokee of stel zelf een nieuwe vraag.