Het volgende probleem doet zich vanaf het begin eigenlijk al voor, maar lijkt wel erger te worden: de startmotor gaat nogal langzaam rond, vooral bij een koude start. De accu is nog niet zo oud en telkens volledig geladen middels een losse oplader. Geen lekstromen aanwezig (al gemeten).
Het betreft een 1988 4.0L Jeep Comanche 4x4 automaat, maar technisch gelijk aan de Cherokee XJ. Ik heb de dikke massa kabel (vanaf de accu naar het motorblok) al gecontroleerd (klem los genomen van de accu, kabel los genomen van de klem, aansluitingen schoon gemaakt aan beide kanten van de kabel en op het blok). Ook de platte aard-aansluitingen zijn schoon gemaakt.
Er lijken twee startrelais te zitten: één naast de accu (met een aantal kleine draden en een dikkere rode draad) en één op de startmotor zelf. De reden hiervan ontgaat mij, want bij andere modellen word wel maar één startrelais gebruikt.
Nu is het me bekend dat het "Renix" systeem niet zo snel aan slaat. Maar dat is het probleem niet, aan slaan doet hij altijd; de startmotor gaat gewoon langzaam rond. Kan ik nog iets testen of doormeten, of is de startmotor gewoon versleten?
Alvast bedankt,
Jeroen.
Geplaatst door jvr (0) , lid sinds 19 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Jeep 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jeep 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 Reacties
Hans4040 (300) PRO, 9 jaar geleden
Ik zou de startmotor eens bekijken...kan zijn dat hij erg droog is en daardoor zwaar draaid.
Lagers smeren is misschien een optie...
En ook de as waar de bendix overheen schuift smeren.
jvr (0), 9 jaar geleden
Hans, bedankt voor je antwoord. Ik zal er naar gaan kijken, zoiets zou het kunnen zijn. Komt er nog veel olie mee bij het loshalen (eerst aftappen)?
Hans4040 (300) PRO, 9 jaar geleden
Bij het demonteren van de startmotor komt geen olie mee...
Accu pluskabel wel even losmaken van de accu.
jvr (0), 9 jaar geleden
Hans, ik ben vandaag bezig geweest, heb de startmotor er nog niet afgehaald. Wel heb ik deze keer de plus-aansluitingen op de startmotor (startrelais eigenlijk, zit aan elkaar vast) los gehaald en goed schoongemaakt. Beetje dof waren ze wel, maar verder geen corrosie of andere vuiligheid te zien. Geen waarneembare verbetering wat starten betreft.
Is het mogelijk van buitenaf de startmotor ergens in te spuiten om de lagers / bendix-as gangbaar te maken? Of is loshalen noodzakelijk?
Hans4040 (300) PRO, 9 jaar geleden
Jeroen, van buitenaf kan je nergens bij...hij zal er af moeten.
jvr (0), 9 jaar geleden
Oke, mooi klusje voor komend weekend. Ik laat het wel weten of het geholpen heeft.
jvr (0), 9 jaar geleden
Na het testen met een andere accu (uit een XJ, die wel goed start) de startmotor gedemonteerd en open gemaakt: veel slijtage materiaal en zwart stof aangetroffen. As zat niet vast maar de lagers maakte wel wat geluid (weinig / geen vet te bekennen). Ook de vier koolborstels zijn behoorlijk versleten, een ervan drukte nog maar nauwelijks op de collectoren. Binnenkort even informeren wat reviseren kost, maar het probleem lijkt hiermee gevonden te zijn. Resultaat volgt.
ferdinand (60), 9 jaar geleden
Een nieuwe kost 129,- euro.Reviseren zal niet goedkoper zijn.\
Ferry
jvr (0), 9 jaar geleden
Nieuwe startmotoren voor (ongeveer) die prijs heb ik wel gezien, maar dat is "imitatie" en heeft niet onze voorkeur. De originele startmotor is gereviseerd bij een bedrijf in de buurt wat het dezelfde dag nog klaar had voor ongeveer de prijs van een "imitatie". De Comanche start nu weer prima.
Bedankt voor alle reacties,
Jeroen.