Kia CARENS: Motor wordt niet warm

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: S6D, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

Van de ene op de andere dag wordt de motor sinds eind december 2016 niet meer warm. Bij ritjes in de stad komt de temperatuurmeter nauwelijks uit de hoek. Bij rijden op de snelweg komt-ie bij de huidige wintertemperaturen amper tot een kwart van de schaal. Eenmaal van de snelweg af, zie je de temperatuur weer zakken. Als gevolg hiervan is het ook in de auto nauwelijks warm te krijgen, ondanks dat maximum warmte wordt ingesteld.

De thermostaatklep is al twee maal vervangen, maar heeft geen verbetering te zien gegeven. Het koelsysteem is doorgespoeld. Ook dat heeft geen verbetering gegeven. Andere suggesties?

Dutch Kiwi

Geplaatst door Dutch Kiwi (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Carens? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

tim 4 (0) PRO, 7 jaar geleden

Loopt de temperatuur wel op als hij stationair draaide en wordt de kachel dan wel warm?

Gr Tim

Dutch Kiwi (0), 7 jaar geleden

Vanochtend de koude motor gestart en een kwartier stationair laten draaien. De temperatuurmeter komt nauwelijks uit de hoek en de kachel wordt amper lauw. Probleem lijkt me niet in de kachel te zitten, maar in de (te grote) koeling van de motor.

tim 4 (0) PRO, 7 jaar geleden

Is erg lastig om zo van een afstand te beoordelen. Maar krijg de indruk dat het misschien een waterpomp is of een stroming probleem. Het is namelijk allemaal niet logisch en dan kom je vaak op dit soort oorzaken. Dus zou het in die hoek zoeken.

M.v.g Tim

Dutch Kiwi (0), 7 jaar geleden

Dank voor je meedenken, Tim. Als het een waterpomp- of stromingsprobleem is, zou je dan niet eerder een te warme motor verwachten vanwege te weinig koeling? Hier lijkt sprake te zijn van te veel koeling.

Is het de waterpomp, dan zij het zo. Ik ben er echter bang voor een hoop geld te spenderen aan iets waarvan ik achteraf had kunnen beredeneren dat het de klacht niet kan veroorzaken.

kaleido 1 (985) PRO, 7 jaar geleden

Is er een originele thermostaat in gegaan of een imi van internet ?

tim 4 (0) PRO, 7 jaar geleden

Mee eens maar het kan ook zijn dat doordat de waterpomp niet goed circuleert de temperatuur meter niet goed aangeeft. Als het een thermostaat is die niet goed sluit moet de temperatuur altijd op lopen als hij stil staat te draaien en dat doet hij ook niet begreep ik en weer zakken als er rijwind komt. het blijft echter erg moeilijk om dit over een forum te beoordelen.

Dutch Kiwi (0), 7 jaar geleden

Of er een originele thermostaat in is gegaan, moet ik navragen bij mijn garage. Is niet een Kia dealer.

Als de temperatuurmeter niet goed aangeeft vanwege gebrekkige circulatie, dan zou de motor fysiek dus wel warm moeten worden. Als dat zo was, dan zou de kachel ook voldoende warmte leveren om de auto van binnen aangenaam op temperatuur te brengen. Dat doet-ie dus ook niet, waardoor ik nog steeds geneigd ben te geloven dat de motor echt niet op temperatuur komt. Logisch redenerend kom ik toch weer uit op de thermostaatklep...

kaleido 1 (985) PRO, 7 jaar geleden

Dat vermoed ik dus ook .

tim 4 (0) PRO, 7 jaar geleden

Denk dat als de thermostaat al 2 x is vernieuwd is dan lijkt het niet voor de hand liggend dat ook die stuk zijn. Als er geen goede circulatie is kan de motor wel warm worden maar dan wordt de warme koelvloeistof niet door de kachel radiateur gepompt waardoor deze niet goed warm wordt.

Dutch Kiwi (0), 7 jaar geleden

Laten we op basis van Tim's laatste bericht even aannemen dat motor en de koelvloeistof dus wél warm worden maar de circulatie niet goed is. Het zou kunnen verklaren waarom de kachel onvoldoende warmte geeft. Maar verklaart het ook waarom de temperatuurmeter nauwelijks oploopt? Die geeft toch juist de temperatuur van de koelvloeistof (en dus de motor) aan? Als de temperatuurmeter ook niet goed aanwijst, dan zou er dus een dubbel probleem zijn (circulatie en indicatie).

Het probleem is werkelijk van het ene op het andere moment ontstaan. Ik heb de auto eind december 's avonds om 22:00 uur bij een buitentemperatuur van -2 °C geparkeerd en de volgende ochtend om 6:30 uur (buitentemperatuur -4 °C) zat het probleem erin. Een dubbele fout lijkt me daarom erg onwaarschijnlijk.

kaleido 1 (985) PRO, 7 jaar geleden

Als je uit wil sluiten dat je meter niet goed aan geeft en de motor wel warm wordt , is het aansluiten van een externe temperatuurmeter op de bovenste waterslang een optie.
Als je niets hebt , koop je bij de action zo een goedkoop buitentemperatuurmetertje , zit een lang snoer aan met een voelertje , deze plak je met tape goed vast op de bovenste waterslang zo dicht mogelijk bij de motor en het metertje zelf leg je in de auto , kun je prima zien wat er gebeurt.
Als de motor echt warm wordt is dit ook te voelen aan de diverse slangen.
Het zal niet de eerste keer zijn trouwens dat er een serie thermostaten niet goed is , dat is hier op het forum al diverse keren gepasseerd ook bij andere merken .

Dutch Kiwi (0), 7 jaar geleden

Goede tip, kaleido 1. In het kader van "meten is weten" ga ik hiermee aan de slag. Ik laat de bevindingen weten!

tim 4 (0) PRO, 7 jaar geleden

Meten is idd weten maar weet niet of een voelertje bij de action vandaan nou de beste manier is. Ik zou dan toch eerst eens 100%uitsluiten dat de thermostaat goed sluit. Start met koude motor en laat stationair draaien (airco uit om te zorgen dat de vin niet draaid) en vergelijk de temperatuur van de onderste en bovenste grote waterslang. Bij deze motor zit de thermostaat in de kop bij de bovenste slang dus deze mag pas heet worden als de thermostaat open gaat. Als hij goed is zal pas vanaf ongeveer 80 graden in vrij jkorte tijd flink opwarmen totdat hij nagenoeg even heet is als de onderste. Je kan dit het best gewoon met je hand voelen tijdens de opwarm periode. Dit kost niks en werkt goed. Als de thermostaat niet goed sluit zal je merken dat de bovenste slang ook mee opwarmt vanaf het begin net iets minder warm als de onderste. Dit alles kan best wel even half uurtje duren. En hij zal in beide gevallen volledig op temperatuur moeten komen totdat de vin aanslaat. En op temperatuur moeten blijven ( ook dit kan echt best wel even duren). Succes met diagnose stellen.

M.v.g Tim

Dutch Kiwi (0), 7 jaar geleden

Dank, Tim! In de loop van komende week ben ik een paar dagen vrij en ga ik e.e.a. uitproberen.

kaleido 1 (985) PRO, 7 jaar geleden

Ieder zijn mening Tim , maar ik heb daar goede ervaring mee , dus TS doe wat je goeddunkt .

Dutch Kiwi (0), 7 jaar geleden

De auto heeft een paar dagen stil gestaan toen ik er dinsdag ochtend (7 februari) weer mee ging rijden. Het viel me op dat de temperatuurmeter tijdens het rijden normaal opliep tot nét iets onder de helft van de schaal (normale bedrijfstemperatuur), maar bij het bereiken ervan weer terugzakte naar nog niet eens een kwart en daarop stabiliseerde. Ditzelfde verschijnsel had de automonteur ook al eens waargenomen.

Dit verschijnsel geeft mij de indruk dat de thermostaatklep bij starten van de koude motor dicht staat, waardoor de motor in eerste instantie wel op temperatuur komt. Bij het bereiken van de bedrijfstemperatuur gaat de klep open, maar weigert vervolgens weer te sluiten zodra de temperatuur zakt. Misschien loopt de klep stroef of zit er ergens een braampje waardoor de veerkracht van de klep zelf onvoldoende is deze te sluiten, tot het moment dat de motor geheel is afgekoeld.

Enfin, gesterkt in de gedachte dat het dus toch echt de thermostaatklep moet zijn die het probleem veroorzaakt, was ik voornemens bij de Kia dealer zelf een origineel exemplaar halen en die erin (laten) zetten. Ik had eerst echter nog een afspraak en heb de auto aldaar geparkeerd. Toen ik de motor 3½ uur later startte, zag ik de temperatuur wederom oplopen tot normale waarde en tot mijn verbazing blééf de temperatuur daar nu ook op. Ik heb zowel in de stad als op de snelweg gereden, maar de temperatuurmeter bleef constant op de normale stand staan. Ook vandaag (gisteren, inmiddels) enkele malen met de auto gereden en de temperatuur blijft nog steeds goed.

Mijn conclusie is dat de oorzaak toch echt wel de thermostaatklep is geweest, maar dat die om vooralsnog onduidelijke redenen spontaan weer naar behoren is gaan werken. Ik houd het uiteraard in de gaten en laat bij nieuwe problemen de thermostaatklep vervangen door een origineel exemplaar dat ik zelf bij de Kia dealer haal.

Bij deze nogmaals dank aan Tim en kaleido 1 voor het meedenken. In ieder geval weer wat geleerd over storingszoeken in het koelsysteem van de auto!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Carens of stel zelf een nieuwe vraag.