Lotus Elan: Elektrische problemen?

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 turbo t/m 1800 (Kia)

Ik zal mijn vraag dus wat technischer maken Hans!(lol)

Van de Lotus Elan 1600 turbo weet ik dat de bediening v/d versnellingsbak het laat afweten waardoor ge plotseling niet meer kund schakelen maar hiervoor bestaat reeds een modificatie om dit te verbeteren.

Verder hoor ik ook dat er "veel" elektrische problemen zouden zijn.Kan iemand mij zeggen welke en of dit echt een reden is om toch maar voor de Kia versie te gaan.
Ik zou liever een 1600 turbo kopen dan de Kia omdat deze sneller is.

ovi

Geplaatst door ovi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lotus Elan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Highway (65) PRO, 15 jaar geleden

Prima gedaan, Nu wel weer even de gegeven invullen.

Moderator problemcar team

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

http://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Elan

Verschil in pk's is minimaal, 11 bhp.

aziaten zijn idd betrouwbaarder dan engelsen op gebied van electronica, maar vraag mij af hoe het zit met de typegoedkeuring, staan deze auto's in Belgie al op kenteken? dan is er niks aan de hand, europa is europa (lol) is ook met veel amerikaanse pick-ups gedaan, kentekenkeuring in Belgie of Duitsland en dan hup naar de RDW is al toegelaten in de EU dus kenteken graag!

Kia elan vindt ik in Nederland zo snel nog niet te koop (lotus ook niet behalve de klassiekers uit de jaren 60 70) ook daar varieert de prijs...

Ben zelf niet echt een fan van de Elan, Elise is een veel leukere smijt en gooi auto ;-)
maar 8000 euro excl buiten europa invoerrechten en btw bpm etc wordt ie niet echt goedkoop van en vanuit Japan betekent dus met de linkerhand schakelen, en dat is mij nog nooit goed bevallen, heb steeds weer de deurkruk in de hand ipv de versnellingspook....
voor de evt liefhebber zal het altijd een imitatie blijven en bij de Lotus clubs kijken ze je vast ook met de nek aan, engelsen zijn nu eenmaal wat snobistisch ingesteld (tenminste zo doen ze zich vaak voor naar buiten, in werkelijkheid zijn ze nogal behoorlijk onaangepast!!)

gr

Peco Power

ovi (0), 15 jaar geleden

Thanks Mercury!

Die van Japan komen hebben meer pk's dan deze in europa blijkbaar.Die Kia die hier in België te koop staat bij particulier zou maar 138 pk hebben!
Blijf ook voorstander van een originele 1600 turbo te kopen omdat zoals u zegt deze zijn waarde beter zal behouden maar was een beetje ongerust over de geruchten over de problemen.
Dat de kabels van de versnellingen loskomen na een tijdje in een feit maar ik vindt niks over de andere problemen dus daarom mijn vraag aan de Elan rijders hier.Moeten er toch genoeg zijn die met zo'n ding rijden dus verwacht wel nog wat reakties!
Verder zou ik ook wel een Elise willen (wie niet) maar de auto gaat wel voornamelijk voor mijn vrouwke zijn en ik ga er dan af en toe mee spelen op het circuit van Zolder.Ze ziet een Elise dan ook niet zitten.(snifsnif)
Enkele vrienden van doen mee aan het vrij rijden op zolder en vermits mijn zoontje nu mee mag als passagier zou ik mij volgend jaar ook willen inschrijven om mee te spelen met de grote kinderen.(lol)
Heb enkele keren met mijn oldtimer Alpine 310 V6 op Zolder gereden maar deze is voledig gerestaureerd en het zou zonden zijn om deze in de vernieling te rijden dus is zo'n Elan een goed alternatief.

Dus Elanrijders, geef eens jullie bevindingen over deze wagen.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

mag je met dit type elan wel meedoen, de youngtimers gaan volgens mij tot 1988, en de elan waar jij op doelt is veel nieuwer, kabels is een onderhoudsverhaal, maar kun je ook niet in een andere klasse rondspelen met een mg tf? zijn ook leuke speeltjes!!
en iets heel bijzonders.... een renault sport spider, 900 kilo en 150 pk williams 2 liter blok er in!

ovi (0), 15 jaar geleden

[quote=Mercury]mag je met dit type elan wel meedoen, de youngtimers gaan volgens mij tot 1988, en de elan waar jij op doelt is veel nieuwer, kabels is een onderhoudsverhaal, maar kun je ook niet in een andere klasse rondspelen met een mg tf? zijn ook leuke speeltjes!!
en iets heel bijzonders.... een renault sport spider, 900 kilo en 150 pk williams 2 liter blok er in![/quote]
Is met "Sky Limit Events" dus moogt ge met alles meerijden.En nen renault spider is helemaal ni te betalen om wa te spelen hé!Rijden veel Elise's en Super Sevens maar eveneens aftandse BMW en andere kastaars die niks te verliezen hebben.Opgepast dus met mijn Alpine!!!
Zo'n MG F is mooi maar vreten koppakdichtingen dus volgens mij niet geschikt voor het circuit!Is ook een VVT die er inzit en vindt ze zeer mooi maar heb eens in garage van MG gestaan en waren daar van 2 MG f's een koppakking aan het steken!Die kerel begon het al een routineklus te vinden dus heb daar mijn bedenkingen bij.
Als dit verkeerd is laat het maar weten!Zijn spotgoedkoop 2° hands.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat betreft de MG heb je gelijk, latere series waren beter, maar ze hebben ook nogal wat last met de veerbollen!
Renault Spider is idd zeldzaam aan het worden, ivm je renault liefde dacht ik daar aan, kon ooit eens 1 ruilen tegen en TVR Tasmin, zag toen niks in de Renault, maar was nu geen slechte deal geweest. Een BMW Z3 of audi TT zitten ook leuke tussen, zo zijn er vast nog wel een paar, maar miss dat er op het forum nog een paar Lotus liefhebbers tussen zitten, die je meer info kunnen geven. Mijn laatste Lotus was een Europa uit 1972, en dat was eind jaren 80.

Greetz

Peco Power

ovi (0), 15 jaar geleden

[quote=Mercury]Wat betreft de MG heb je gelijk, latere series waren beter, maar ze hebben ook nogal wat last met de veerbollen!
Renault Spider is idd zeldzaam aan het worden, ivm je renault liefde dacht ik daar aan, kon ooit eens 1 ruilen tegen en TVR Tasmin, zag toen niks in de Renault, maar was nu geen slechte deal geweest. Een BMW Z3 of audi TT zitten ook leuke tussen, zo zijn er vast nog wel een paar, maar miss dat er op het forum nog een paar Lotus liefhebbers tussen zitten, die je meer info kunnen geven. Mijn laatste Lotus was een Europa uit 1972, en dat was eind jaren 80.

Greetz

Peco Power[/quote]
Begint hier zo'n bekke een onderonsje te worden men dunkt!

Hoe zit het eigenlijk met die MGF's hun koppaking?Valt daar iets aan te doen of is het gewoon een koelingprobleem.Met de Alpine moet ik in de zomer ook geen halfuur op traagloop in de file gaan staan!Heb ondertussen wel een schakelaar gezet zodat ik de koelers op de radiator manueel kan bedienen en dat help maar niet voor lang.
Zonde dat die rover motoren zo slecht zijn.Die MGF is een verdomd mooie wagen en zoals ik gezegt heb spotgoedkoop.
Kan eens een vraag stellen over MGF aangezien hier niet veel respons op komt.
Juist zoals bij die Toyota MR durven ze er blijkbaar niet voor uitkomen dat er problemen zijn.(lol)

Toch te overwegen om toch maar zo'n MGF te kopen?Een koppaking steken is nu ook het eind v/d wereld niet.Wel een beetje moeilijk om aan te werken maar dat was bij mijn Rover 600 met 1800cc Honda motor ook zo!Had deze gekocht met haperende motor op LPG.Alles geprobeerd maar bleef zo nu en dan slecht draaien.
Pipo's die de LPG instalatie geplaatst hadden hadden draad in de inlaatspuitstukken getrokken om de gasinjectoren te plaatsen en hadden niet de moeite gedaan om de inlaatcollector te verwijderen!!!!Al de metalen bramen in de collector waren zo naar de kleppen gegaan en af en toe bleef er dan eens een braampje tussen een inlaatklep hangen waardoor hij dan op drie cilinders begon te draaien.Wel een paar maanden achter gezocht voor ik van pure frustratie de boel uit elkaar gesmeten heb en bij het demonteren v/d inlaatcollector van verbazing omverviel.Ook in de cilinders lagen bramen!Heb hiervan mooie digitale foto's omdat ik die klojo's in eerste instantie een proces wou aandoen maar de vorige eigenaar wou mij niet steunen dus....

Lotus Europa ken ik goed omdat toen ik een jaar of 16 was een vriend van mij er één had.Nen bruine.
Hij had dus ook een Alpine 310 maar dan een 1600cc (zelfde motor dan de Europa) vandaar dus waarschijnlijk mijn passie voor deze go-car.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Ivo,
hier wat hollandse info, koppakking is een verbeterde versie voor en als je hem eerst goed warm laat draaien is er weinig aan de hand lees ik.
,toevallig woont er hier iemand in de buurt met een paarse mgf ding heeft een ton gedraait en nog nooit een probleem gegeven is van '97 en heeft de 1.8 motor.

Greetz

Peco Power

ovi (0), 15 jaar geleden

Hé Peco

Had die site ondertussen ook al gevonden en gezien dat er zelfs een 160 pk versie bestaat.(MGF Trophy)Dat lijkt me al wat plezanter!En inderdaad heb mij hier de laaste dagen zowat verdiept in de MGF en vind enkel op de forums wat u zelf ook bevestigd.De boel gewoon tot 90 graden warm rijden voor ge de boel eens opensleurd.Da doe ik altijd en met elke wagen dus de slechte reputatie is dan enkel te wijten aan al die kloefkaffers die met koude motor zitten te gassen?Spijtig dat ik hier niet meer info krijg over die Lotus Elan, blijft mijn voorkeur omdat deze net als de Alpine uit polyester gemaakt is.Motoren uit elkaar smijten is voor mij geen probleem maar heb broertje dood aan koetswerk werk.
Waar roesten die MGF's het eerst?Kan ik daar wat op letten.
Heb ondertussen in Antwerpen zo'n beestje met 160 pk gevonden en ga er vant weekend misschien eens naar kijken.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

roest? volgens mij zijn ze redelijk goed, zal straks ff kijken bij die 97'er als ik van huis ga, ik zou in elk geval onder de matten kijken, ivm auto open laten staan en dan een regenbui er over, vocht in de vloerbedekking en dan zal zich daar het eerste probleem voordoen. Is er niet egens een belgisch/nederlands lotus forum?
en een goedkope mgf, (wel rechtsgestuurd, maar nog niet ingevoerd in nl, komt uit engeland dunkt mij) vindt je hier:
voor dat geld kun je nog eens een keer 1tje kort rijden!!
http://www.hofmanleek.nl/info.php?n=0001...
kijk sowieso eens op die site, lotus elises zat, maar ook veel andere interessante cabrio's bijv honda s2000 of div z3's etc etc.

gr
Peco Power

ovi (0), 14 jaar geleden

Heb ondertussen in November een Lotus Elan gekocht!
Die MGF met 160 pk was veeeeel trager en de Elan is lekker zeldzaam aan het worden dus keuze was vlug gemaakt.
Om "on topic" te blijven WEL veel elektrische probleempjes zoals de spiegels die alle kanten opdraaien zonder dat ge aan het knopje komt, venster die blokkeerd doordat ze plastieke bevestiggingen gebruiken die dan breken en meer van die kleine Lotus mankementjes.
Maar wat gaat dat ding vooruit en wat een ongelooflijke wegvastheid en bochtensnelheid heeft dat ding!!!!!
Die probleempjes nemen we er dan wel bij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lotus Elan of stel zelf een nieuwe vraag.