Mazda 626 1999: stotteren van auto



  • accent rally @ 11/01/2008, 18:44

    Mazda 626
    bouwjaar: 1999
    brandstof: diesel
    motorcode: 2.0 ditd

    Wij zijn in het bezit van een mazda 626 ditd uit 99.
    Het probleem wat we de laatste tijd hebben is het stotterend rijden van de auto vooral als die nog koud is, als die warm is heel af en toe dat probleem.
    Hij is bij de garage geweest en die konden geen echte oorzaak geven wel hebben ze 2 flesjes spul? door de diesel gegooid en was het probleem geheel opgelost hij reed weer als een trein.
    Helaas voor 2 weken want na de volgende tankbeurt kwam het probleem weer terug, het gekke alleen is dat de auto de ene keer er heel geen last van heeft en de volgende dag weer wel.
    Nu las ik op dit forum dat het misschien aan de spill valve kon liggen.
    Op een andere site las ik dat iemand had geschreven dat er op het binnenscherm (onder de motorkap) een relais zit dat de brandstof pomp aan stuurt en dat deze nog wel eens wil haperen.
    Wie heeft ook met dit probleem ervaring of wie wil en kan ons meer vertellen waar dat relais precies zit en hoe we dat moeten controleren of die wel of niet goed is, of een hele andere oplossing.

    Alvast hartelijk dank

    Elly


  • ItaloMike @ 20/01/2008, 13:56

    Door de kou wordt de olie dikker, waardoor deze diesels wat trager op gang kunnen komen.

    Ook ik heb hier last van tijdens vorst. Gewoon rustig rijden en na enkele minuten (als de olie wat dunner/warmer is geworden) is het probleem weg.
    Vooral als je door wilt trekken naar de 2500 a 3000 rpm gaat hij stotteren. Is geen echte oplossing voor, helaas.

    Ik ben niet bekend met het relais verhaal.

  • accent rally @ 20/01/2008, 15:00

    Hoi Mike,

    Wil even reageren op jouw antwoord, ik kan begrijpen dat door de kou de auto deze problemen kan hebben maar het gekke is dat hij zo een paar dagen goed rijdt en de volgende dag knudde, ook als die warm is wil die heel soms inhouden en dat is nu het gekke ervan, de temperatuur is nu ongeveer 10 gr. dus zo koud is dat ook niet. Dus de tip die ik kreeg dat het relais van de brandstofpomp af en toe kan weigeren en dan misschien niet genoeg brandstof kan geven en daarom hapert lijkt mij een logische verklaring, maar ik ben ook maar een leek dus heb er helaas geen verstand van.
    De auto gaat woensdag naar een mazda dealer en ik ga daar vragen of het mogelijk is de relais door te meten ofzo of vernieuwen denk niet dat zo kostbaar zal zijn. Als ik lees wat een spill valve gaat kosten dan wordt je daar niet vrolijk van.
    Misschien dat iemand met veel verstand van mazda of motoren ons verder kan helpen of het aan de relais kan liggen.

    Groetjes,

    Elly

  • ItaloMike @ 20/01/2008, 15:27

    Dan is het inderdaad iets anders, dan waar mijn wagen last van heeft.
    Laat even weten wat de dealer eraan kon doen.

    Succes!

  • accent rally @ 25/01/2008, 21:48

    De auto is naar de mazda dealer geweest en ook hun constateerde dat de auto inhield, maar om er achter te komen wat het is moeten ze bepaalde dingen gaan controleren zonder de echte oorzaak eigelijk echt te weten. Ze willen dan gaan kijken of de verstuivers slecht zijn (alleen kijken kost rond de 200 tot 250 euro) maar weten niet of dat het is. Dus dat zoeken gaat heel veel geld kosten zeggen ze.
    We hebben er weer een busje dieselreiniger ingegooit en hij rijdt weer als een trein en zitten nu na te denken wat wijsheid is.
    Inruilen voor een andere of af en toe een busje erbij gooien of helemaal na laten kijken.

  • Nico8119 @ 25/01/2008, 23:22

    Tank je steeds bij dezelfde pomp? Zoja, tank eens bij een andere pomp.

  • accent rally @ 26/01/2008, 11:01

    Hoi Nico 8119

    We zijn nu die speciale duurdere diesel van shell gaan tanken maar daar hield hij ook van in, in het begin was het alleen bij koud weer maar hij gaat nu ook heel vaak als de motor warm is inhouden en vooral bij 3500 toeren.
    Wij weten het zelf ook niet meer omdat de auto zoals ik al schreef de ene keer perfect rijdt en de andere dag weer heel slecht.

  • Nico8119 @ 26/01/2008, 19:29

    Oke, dan ligt het niet aan de brandstof. Resumee overflakkee: De auto heeft het probleem niet altijd maar een busje dieselreiniger helpt eventjes. Omdat de auto het probleem niet altijd heeft lijken de verstuivers mij uitgesloten. Bovendien lijkt mij dat niet rijmen met inhouden.

    Ik denk dat je toch richting pomp of spillvalve moet zoeken. Probeer eens een garage te vinden die de spillvalve kan uitproberen. Het kan ook zijn dat de moer achterop de pomp is losgelopen. Op dit forum zijn daar diverse meldingen van.

  • primera p11 @ 27/01/2008, 14:09

    Is het niet de EGR klep die niet goed functioneer?.
    Of de lmm ligt ook voor de hand, met name de ene dag wel en de andere niet.
    Verstuivers zijn kapot of niet, maar dan stotterd tie altijd ongeacht temp of wat anders.

  • Nico8119 @ 27/01/2008, 17:22

    Volgens mij hebben de DITD motoren van dit bouwjaar geen lmm (mijn 323 met DITD heeft in ieder geval geen lmm). Alleen 2 temperatuursensoren die de aanzuig en inlaattemperatuur meten.

  • Harald1980 @ 29/01/2008, 19:05

    Een Ditd motor heeft geen LMM. Het relais wat de brandstofpomp aanstuurt geeft inderdaad weleens storingen, maar wat ik ervan weet is dat de auto dan niet starten wil, inhouden is mij hierbij onbekend.

    Wat wel mogelijk is, is een defecte IDM (Injector Driver Module). Dan gaat de motor inhouden en stotteren op het ene moment, en op het andere moment loopt ie weer als een zonnetje.
    Een defecte IDM is makkelijk op te sporen, want de testapparatuur bij de Mazdadealer geeft direct aan wanneer het ding kapot is. De IDM zit onder de motorkap, achter de linker veerpootkoker.
    Mocht de IDM niet de boosdoener zijn, dan verdenk ik toch de Spill Valve....
    Succes!

  • forte @ 16/04/2009, 23:19

    Ja, en als dat het geval is, lees dan het probleem en bijdragen van Forte maar eens.
    Misschien dat je je een hoop geld kunt besparen!

    Succes!

  • ruilinjector
  • obdpartners
  • smeets solutions
  • Overwg Olie
  • Hippored