Mercedes-Benz 0: w115 start slecht of hellemaal niet met koud weer rond vriespunt

Bouwjaar: 1972, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1999 cc

Ik heb een mercedes w115 200d als het rond het vriespunt is of eronder wil hij slecht starten of hellemaal niet dan moet ik hem overstarten met een andere auto na een tijdje laden paar minuten ligt eraan hoe koud het is (paar minuten dat moet i.v.m vooergloeien) dan heeft startmotor goede kracht kun je horen en start hij wel ook bij -10 heb gisteren accu test laten doen bij brezan en die zij dat hij goed is en 100 % vol is maar na een nacht wil hij de volgende dag niet starten na een paar keer is de accu zo zwak dat startmotor haast niet meer rond wil.

er zit een nieuwe dynamo op die is goed als ik de massa kabel los haal van de accu en ik meet dan de plus klem en en de aarde van de auto meet ik 14.20 volt als de motor draait dus dan is dynamo spanning goed gloei bougies heb ik ook vervangen als ik massa kabel weer aansluit op de accu gaat de motor langzamer draaien dus dan is die de accu aan het laden

Kan het zijn dat er een lekstroom ergens zit denk niet de startmotor want als ik overstart met een andere auto dan is hij krachtig genoeg.

dit is een mecedes met oude voorgloeisysteem met spiraal in dashboard geen lampje.

dynamo is 14v 55ah a
accu is 100 ah
nieuwe gloeibougies

is alleen in de winter zomers start hij altijd

mercedesw115

Geplaatst door mercedesw115 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 13 jaar geleden

Voor de zekerheid zou ik de lekstroom meten. Ik denk alleen toch dat de accu niet krachtig genoeg meer is. Misschien ergens anders nog eens laten testen voor een second opinion?

mercedesw115 (0), 13 jaar geleden

bedankt voor melding jarno

als ik de mercedes overstart met andere auto start hij wel de accu heb ik laten testen bij brezan die zij dat hij 100% vol is heb elk jaar al problemen in de winter heb nu mijn oude accu weer geinstalleerd en ik hb de massa kabel los gekoppeld na het rijden na 40 min kan het zijn dat je het gevoel hebt dat de accu leeg is als de startmotor zo klinkt niet meer goed rond draait het is altijd met lage graden in de winter zomers geen probleem dynamo geeft goede spanning af maar als ik de startmoter hoor bij paar keer proberen hoort het alsof de accu leeg is maar lampen branden en radio werkt ook dus leeg is ie niet maar na het vooergloeien dat vreet veel stroom amp is het net of startmotor te zwak is maar met overstarten geen probleem heb massa kabel losgekoppeld na het rijden met oude accu ga de nieuwere accu die ik heb is 2 jaar oud op druppel lader zetten kijken of hij dan wel wil starten na wachten paar dagen ga nwel eerst proberen om met oude accu te starten heb wel gemeten lekstroom volgens boekje maar zie niks op meter geen lek of ik doe het verkeerd maar het is raar dat met overstarten start hij altijd
dynamo is nieuw en werkt gemeten spanning zonder accu 14.20 volt

isar (0) PRO, 13 jaar geleden

1

mercedesw115 (0), 13 jaar geleden

hoi Isar

wat bedoel je precies met 9 volt starter een startmotor die op 9 volt draait als dat zo is is dat niet te weinig omdat de accu meestal 12v of meer is gaat die dan niet kapot

toen ik dynamo heb gemeten zat wel plus klem nog op de accu alleen massa los van de accu de spanning was toen 14,2 volt als ik massa weer aansluit op de accu gaat voltage langzaam richting 14,00 volt constant met alles uit radio lampen enz

joopw115 (0), 13 jaar geleden

Ik heb ook een w115 200d met precies hetzelfde probleem . ook nieuwe gloeiers .ik heb onlangs de accu vervangen en nu is het iets beter maar onder de 5- is hij niet aan te krijgen tenzij ik hem ook overstart met een andere auto
ben ook benieuwd naar verdere uitleg over de 9 volt starter

isar (0) PRO, 13 jaar geleden

1

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Alle waar naar zijn geld en bouwjaar.
Je moet ook kijken naar de toenmalige technieken en in die tijd waren het het al slechte starters,dubbel voorgloeien en dat soort zaken waren toen ook al aan de orde van de dag.
Als de temperaturen onder nul kwamen lieten een heleboel diesels slecht start gedrag zien.
Zwaardere accu en starter en snelgloeiers kunnen soelaas bieden mits de compressie in orde is.

mercedesw115 (0), 13 jaar geleden

bedankt voor de reacties

had een vraag die 9 voltstarter is dat een apart onderdeel voor de startmotor of is dat alles in 1 startmotor voor mercedes nieuw los kost startmotor ongeveer tussen 150 200 euri 2 soorten een met 1,5 kw en 1 met 2,5 kw kracht en snelgloeiers szijn wel snel warm in 7 sec maaar als ik de auto start stop hij met vooergloeien dan zijn ze snel weer koud (heb zel oude bougies die staan in serie die nieuwe moeten paralel) bij nieuwe auto blijft de gloeipluggen nog iets van 30 a40 sec nagloeien ook als de motor draait is beter voor verbranding als ik nieuwe zou plaaten dat kan wel ik heb er een setje liggen gekocht voor 35 euro maar dan moet ik ze apart schakelen en een timer relais of schakelaar inbouwen dis na iets van 40 sec stop te lang doorgloeien branden ze door zijn dunne draadjes die bougies ze kunnen op deze type auto heb ze er opgezet maar dat werkt niet bij starten stopt voorgloeien en zijn ze snel koud starten n voergloeien zit in de zelfde schakelaar die je uit moet trekken er zijn van deze type auto die starten zelfs nmet -25 graden en net wat joop zegt overstarten kan wel met een andere auto voeger deden de mensen wel eens een kleed over de motor in de winter de olie wat ik in mijn blok heb zitten is 20 w 50 dat is dike olie dat is beter voor oude auto ik heb nog en accu staan en oude die ga ik op een druppel lader zetten en dan kijken of ik hem daarmee kan starten zonder een extra auto erbij te halen om over te starten kan nu niet testen zit op dit moment in hotel i.v.m cursus

een buurman van mjn ouders die heeft ook een oldtimer die zegt dat er mischien kortsluiting zou kunnen zitten in de startmotor maar ja hij draait wel

groeten iedereen bedankt voor reacties hoop dat probleem opgelost kan worden al dat overstarten word je ook gek van weet joop ook alles van

dit is hem op de fotode auto [url=http://img266.imageshack.us/i/dsc00511ck...][img]http://img266.imageshack.us/img266/2261/...[/img][/url]

isar (0) PRO, 13 jaar geleden

1

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=isar]ge heb de oplossing - u kan er ook een paard voor zetten - gewoon zonde van mijn tijd .
suc6[/quote]
Beetje rare reactie. Er wordt gevraagd om uitleg en die geef je niet. Geen wonder dat mensen er niet over doorgaan.


Is er geen verbetering van het voorgloeisysteem te krijgen speciaal ontwikkeld voor oldtimers?

Roger10 (0), 13 jaar geleden

[quote=mercedesw115]Ik heb een mercedes w115 200d als het rond het vriespunt is of eronder wil hij slecht starten of hellemaal niet dan moet ik hem overstarten met een andere auto na een tijdje laden paar minuten ligt eraan hoe koud het is (paar minuten dat moet i.v.m vooergloeien) dan heeft startmotor goede kracht kun je horen en start hij wel ook bij -10 heb gisteren accu test laten doen bij brezan en die zij dat hij goed is en 100 % vol is maar na een nacht wil hij de volgende dag niet starten na een paar keer is de accu zo zwak dat startmotor haast niet meer rond wil.

er zit een nieuwe dynamo op die is goed als ik de massa kabel los haal van de accu en ik meet dan de plus klem en en de aarde van de auto meet ik 14.20 volt als de motor draait dus dan is dynamo spanning goed gloei bougies heb ik ook vervangen als ik massa kabel weer aansluit op de accu gaat de motor langzamer draaien dus dan is die de accu aan het laden

Kan het zijn dat er een lekstroom ergens zit denk niet de startmotor want als ik overstart met een andere auto dan is hij krachtig genoeg.

dit is een mecedes met oude voorgloeisysteem met spiraal in dashboard geen lampje.

dynamo is 14v 55ah a
accu is 100 ah
nieuwe gloeibougies

is alleen in de winter zomers start hij altijd[/quote]
Ten 1e kleppen stellen dit is een groot probleem bij deze motoren de keppen komen snel te vast,2eals je 15sekonden voorgloeit is meer dan genoeg, anders belast je de accu te veel,3e in de winter 5w30 motorolie in de motor doen deze geeft minder wrijving en smeert beter,het kan zijn dat dan de oliedruk iets minder is bij warme motor als hij stationair draait maar da geeft nie,4e een 9v startmotor is een goede optie maar dan moet de rest ook ok zijn en kabels loshalen als je spanning meet mag zeker niet

primera p11 (0), 13 jaar geleden

5 w30 hoort sowieso niet in deze motor.
Kleppen stellen kan zeker geen kwaad,maar het blijft een verhaal om de motor bij lage temp goed te laten starten.
Of de compressie is niet helemaal meer je van het.

OM 617 TURBO (0) PRO, 13 jaar geleden

kleppen stellen is nummer 1 bij de om 615 616 en 617 als ze slecht starten
de 20w50 olie is wel erg dik voor deze motoren 15w40 is een aanrader
voor gloeien doen wij minstens 1 minuut 15 seconden zo als eerder gezegt is
veelste kort
zorg oor een goede accu
als dit alles niet voldoende is kun je altijd nog een 9 volts anker in je startmotor
laten zetten

Roger10 (0), 13 jaar geleden

[quote=primera p11]5 w30 hoort sowieso niet in deze motor.
Kleppen stellen kan zeker geen kwaad,maar het blijft een verhaal om de motor bij lage temp goed te laten starten.
Of de compressie is niet helemaal meer je van het.[/quote]
Ik zelf rijdt met een 240GD dit is een 616 motor,deze draait al meer als 60 000km met 5w30 volsyntetische dieselolie en draait meer als perfekt staat altijd buiten en start bij -10tot -15 en meer van de eerste keer na max.10sec.voorgloeien deze motor is van 1979 en heeft180000km

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Roger,waarom dure volsyntheet erin waar 10w 40 gewoon voldoende is.
Deze motor kun je totaal niet vergelijken met de motor van de w115.
Daar komt nog bij dat die volsyntheet veel te dun is voor deze motor,dat komt tussen je keerringen en pakkingen vandaan.
Je moet wel het bouwjaar van deze motor in acht nemen,in die tijd had je geen volsynthetische olie.
Produktietolerantie's waren ook nog niet zo nauwkeurig als nu,vandaar ook de 10/15 w40 die er destijds gebruikt werd.
Dat was gewoon minerale olie.
Ik zou dat zeker niet in de w115 gooien en overigens ook niet in een 240d.

Roger10 (0), 13 jaar geleden

[quote=primera p11]Roger,waarom dure volsyntheet erin waar 10w 40 gewoon voldoende is.
Deze motor kun je totaal niet vergelijken met de motor van de w115.
Daar komt nog bij dat die volsyntheet veel te dun is voor deze motor,dat komt tussen je keerringen en pakkingen vandaan.
Je moet wel het bouwjaar van deze motor in acht nemen,in die tijd had je geen volsynthetische olie.
Produktietolerantie's waren ook nog niet zo nauwkeurig als nu,vandaar ook de 10/15 w40 die er destijds gebruikt werd.
Dat was gewoon minerale olie.
Ik zou dat zeker niet in de w115 gooien en overigens ook niet in een 240d.[/quote]
Ja dat maakt ieder voor zichzelf uit,maar het resultaat dat ik er mee heb komt zeker niet uit het niets,en kwa opbouw verschild een OM615 niet zoveel van een OM616 en lekken doet mijn motor niet,wanneer een motor geen onderdruk opbouwd ,dus niet versleten is,dan zal deze niet zo snel gaan lekken via keerringen en pakkingen en ik heb via mijn baas een oliestaal laten testen na een interval van 15000km en deze kon ik zeker nog 5000km verlengen zonder problemen dus is de prijs van de olie niet aan de orde want ik weet nog goed dat bij mijn 1e 220D van 1971 de interval 3500a4000km was en om en om de oliefilter moest gewisseld worden ,en als je bij iedere startpoging als het vriest andere mensen moet lastigvallen om da ding aant draaien te krijgen dat is ook niet alles maar ik weet ook wel dat als je alles moet laten doen, het stukken van mensen kost om met zulke wagen kunnen te rijden ,en dan is er nog iets,als ik het kleppendeksel afneem om kleppen te stellen dan stel ik vast dat alles hieronder perfekt zuiver is er blijven geen zwarte olieresten kleven en dat is me ook wat waard maar dit terzake

mercedesw115 (0), 13 jaar geleden

bedankt voer de reacties

Ik heb een nieuwe startmotor gekocht bij een onderdelen zaak niet duur 124.95 euro is nieuw start kracht 2,3 kw
is een van w123 die kan ook op dit model
die ga ik erop zetten jullie horen meer (auto start nu ook moeilijk bij 4 graden ) oude is waarschijnlijk niet meer goed als je de auto overstart gaat volt ook omhoog naar 14 volt daardoor is ie wel sneller met draaien bij 12 volt doet die dat niet nieuwe gaat erop jullie horen meer.

groeten mercedes w115

mercedesw115 (0), 12 jaar geleden

Het is weer een tijd geleden maar probleem is nu opgelost startmotor omgebouwd naar 9 volt hellemaal als nieuw start nu goed

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Mercedes 115,een bedankje aan Isar zou op zijn plaats zijn,hij heeft het wel 3 keer geopperd.

mercedesw115 (0), 12 jaar geleden

bedankt isar en de rest kost wel 190 euro maar startmotor is gezandstraald en is ook opnieuw gespoten
en al met 9 volt anker en onderdelen start als een trein ook al bij -2.5 graden dat was het maandag ochtend

groeten mercedes w115

isar (0) PRO, 12 jaar geleden

1
gr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 0 of stel zelf een nieuwe vraag.