Mercedes-Benz Mb100 1993: motor slaat af en ik draai door

  • margriet @ 10/02/2005, 20:00

    Mercedes-Benz Mb100
    bouwjaar: 1993

    al eerder geschreven. direkt na start slaat motor af en is alleen met starthulp te herstarten. accu + onderdruk ventiel vervangen. weggebracht voor diagnose, en 80 euro verder kwam eruit dat het niet de gloeiboegies zijn.

    wat kan er aan de hand zijn? en hoe weet ik of het misschien het voorgloeirelais is?


  • stermonteur @ 10/02/2005, 20:15

    Als de motor wel start en direkt daar na weer afslaat zal het voorgloeisysteem wel in orde zijn,hoogwaarschijnlijk loopt de brandstof af terug de tank in.Controleer alle branstofleidingen,filters en retourleidingen op lekkages

  • TesT @ 10/02/2005, 21:17

    begin maar eens met kleppen stellen, is dit ook geen motor waar een toerentalregeling (handmatig) op zit, deze is juist voor de koude start.

  • margriet @ 10/02/2005, 21:26

    hoe kan het dan dat het met starthulp wel lukt? dat is de reden dat ik in dat electrische circuit blijf hangen..

  • plurkje @ 10/02/2005, 22:00

    En als je bij het starten een beetje gas geeft? Blijft hij dan wel lopen? (even een paar minuten dus met verhoogd toerental)
    En zo ja ,heb je dergelijke klachten warm ook?
    En wat voor starthulp heb je het over? Is dit de buurman met twee kabeltjes, wat moeten we ons hier bij voorstellen. En zitten die poolklemmen van je eigen accu wel goed vast gedraaid, Spellingsloos.

  • margriet @ 10/02/2005, 22:13

    starthulp = anwb. dikke vette kabels dus. met flink doorstarten slaat ie dan aan en blijft ook lopen.
    3 maanden geleden sloeg hij ook rijdend af, met injectioncleaner en bijmaken nieuwe sleutel, was het tijdelijk verholpen. de brandstoffilters en luchtfilter zijn ook vervangen. de poolklemmen zitten goed vast.

  • plurkje @ 11/02/2005, 07:13

    Cilinderlekkage test laten uitvoeren!
    De 615 motoren zijn degelijk maar op een gegeven ogenblik verliezen ze compressie.
    Dit kenmerkt zich vaak dmv als het kouder wordt in moeilijk en langdurig starten.
    Revisie is dan het enige redmiddel.
    Kost ongeveer 2000 euro (= totale revisie, dus draaiend gedeelte en kop)

  • margriet @ 11/02/2005, 11:23

    ajaj, eigenlijk moet ie het nog doen tot het grijs kenteken eruit gaat..
    vraag me ook af hoe het kan dat het probleem af en toe is, en niet altijd. soms start ie in 1x goed en blijft netjes lopen.

  • margriet @ 11/02/2005, 12:36

    en hoe kan het dat de voorgloeicontrolelampjes tijdens de rit branden, terwijl de gloeibougies goed zijn? (heeft garage gemeten).. wie weet asjeblieft wat het is? ik zit vlak voor een verhuizing en mn geld raakt op aan arbeidsuren in de garage.. mechanische slijtage is toch niet af en toe??

  • plurkje @ 11/02/2005, 23:12

    Heeft die garage dan niet even naar dat voorgloeirelais gekeken?
    En hoeveel uren kun je daar nou mee bezig zijn? (ik bedoel die bougies, 10 minuten ofzo)
    En ja, slijtage kan van dien aard zijn dat je onder bepaalde omstandigheden er meer last van hebt dan op een ander ogenblik.
    Bijvoorbeeld als het weer eens 3 graden heeft gevroren.

  • margriet @ 12/02/2005, 15:16

    in spanje had ik dat probleem afgelopen zomer ook.
    verder had je toch gelijk met de accuklem, de draad zat er los in. wrs bij de vorige accu ook. de garage denkt verder dat er misschien de verkeerde gloeibougies inzitten, heb ik zelf vervangen, maar volgens mij een half jaar ok mee gereden. dus hopelijk klopt je theorie van ontregeld voorgloeirelais door stroomtekort ook.. zou super zijn.
    verder denkt de garage dat het electrische gedeelte van het contactslot misschien versleten is. even afwachten en anders alvast super bedankt voor de tips!!!

  • plurkje @ 12/02/2005, 17:01

    Van dat contactslot geloof ik niks.
    Hoeveel kilometer heeft dat ding eigenlijk gelopen?

    Die gloeikaarsen, zijn dat snelgloeiers? of nog met een spiraal?
    En het enige wat er verkeerd aan kan zijn is het voltage, dus 12 of 24 volt. Kortom wat voor garage is dit eigenlijk?

    Kijk de werking van het voorgloeirelais is als volgt: je draait de sleutel om in het contact, het lampje gaat branden, er komt +/- 12 volt op de gloeikaarsen te staan (als je snelgloeiers hebt gaat na 7sec. het lampje uit, heb je het oude type dan duurt dit 20 a 30sec. ze staan dan wel in serie geschakeld.)
    Het lampje gaat uit, jij draait de sleutel verder en de startmotor begint te draaien, de gloeikaarsen gaan in nagloeifase en de motor slaat aan als er genoeg warmte dmv compressie vrijkomt.
    Als dan vervolgens met draaiende motor het voorgloeilampje weer gaat branden, is er een relaistje in het voorgloeirelais wat blijft 'plakken' of een diode die beide zijden doorlaat, kortom tijd voor een nieuw voorgloeirelais. Ik weet niet waar je woont maar er zijn verschillende sloperijen in Nederland die zo'n ding zo van de plank pakken voor een paar tientjes.
    Toch is het zo, en dat weet ik uit ervaring, dat deze motoren op een gegeven moment startproblemen gaan krijgen die als oorzaak hebben: al gehele slijtage, lees: compressie verlies.

  • margriet @ 12/02/2005, 18:26

    dank voor de uitleg. de motor heeft 250.000 gelopen. ik weet niet of het snelgloeiers zijn, maar die 7 sec kloppen wel.
    via de onderdelenlijn heb ik inderdaad die relais gevonden, maar wou niet zonder te weten wat het was alles maar vervangen, daarom naar de garage gebracht.
    maar ik heb meer aan jullie dan aan hun geloof ik. de garage doet er inderdaad erg lang over. heb gevraagd het relais door te meten, maar ze bleven in de bougies hangen. ze zeggen dat er 2 types zijn en dat het lampje tijdens het rijden brandt bij het verkeerde type.
    is het lastig het relais te vervangen? kan ik het met een multimeter ook testen?
    verder is het raar dat ie altijd per direkt aanspringt, maar af en toe ook per direkt weer uit. als dat gebeurt gloeit ie de 2e keer niet meer en wil die 2e keer niet meer starten.
    het helpt als ik super langzaam in het contactslot draai, of 2x voorgloei.

  • plurkje @ 12/02/2005, 22:11

    Een relais kun je zelf vervangen, stekkers losnemen en bij de nieuwe inpluggen (kan maar op 1 manier/ foolproof) en klaar ben je. Het relais doormeten is lastig omdat deze een proces doormaakt en je fabrikantgegevens nodig hebt en moet kunnen toe passen, doet dus ook geen hond. Het is veel goedkoper en sneller om te vernieuwen/vervangen. En dat van dat lampje heeft niks met de gloeibougie te maken maar met de signaalverwerking intern het voorgloeitijdrelais, maw het stroomcicuit maakt een verkeerde route en het relais handelt alsof de startmotor nog bedient moet worden. Het is niet direct schadelijk hoewel bij kortere ritten de accu teveel leeg wordt getrokken. Het feit dat verschillende maar aan elkaar verwante klachten optreden duid ook op dat voorgloeirelais z'n langste tijd heeft gehad.