Mercury Grand Marquis: 1994 Grand Marquis hoge stationair en kapotte cruise control

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4,6L V8

Beste mensen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een prachtige Mercury Grand Marquis uit 1994. Hij heeft helaas echter twee hardnekkige problemen.

Het eerste probleem is dat de auto stationair veel te hoog loopt, de computer geeft volgens mij iets van 1500 toeren aan. Het volgende is al gedaan:

* Temperatuursensoren schoongemaakt, die waren zeer vuil en gaven geen signaal door, doen dat nu wel;
* MAP-sensor tijdelijk vervangen door die van een Ford Thunderbird, dit gaf hetzelfde resultaat, geen verbetering dus;
* Labda-sensoren losgehaald en toen getest, ook dit maakte geen verschil
* Automatische choke vervangen (de hele "gas"klep is vervangen, inclusief het kleine zwarte blokje eraan), ook dit gaf geen resultaat.

Wellicht heeft iemand hier een tip naar welk onderdeel ik nog kan kijken. Mijn inspiratie aan oplossingen voor dit probleem is op dit moment helaas uitgeput...

Verder doet de cruise control niet. Ik heb de module vervangen door die van een sloopauto. Dit gaf geen verschil. Ik weet niet zeker of de module van die auto werkende was voor ik hem eruit haalde, echter wil ik voor ik verder zoek weten of ik misschien iets triviaals mis. Misschien heeft iemand ook voor dit probleem tips voor veel voorkomende problemen?

Als laatste werkt de ABS van de auto niet, echter heb ik ergens op dit forum al gelezen over het controleren van de sensoren bij de remmen, dat ga ik doen zodra ik even tijd heb.

Bij voorbaat dank voor reacties!
Ruben

Rubix

Geplaatst door Rubix (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercury Grand Marquis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

sqw111 (0), 13 jaar geleden

Hallo

Voor zowel ABS als de cruise control geldt dat vaak de electronische aanstuur modules / stuurdozen defect gaan wat de door jouw beschreven problemen kan veroorzaken. Het kan ook zijn dat alleen de abs module defect is en het snelheidssignaal verstoord wat de cruise control ook nodig heeft voor een goede werking.

Bij uitlezing geeft de abs vaak aan dat de wielsensoren defect zijn wat na vervanging dan blijkt niet te helpen. Je moet dus de sensoren nameten en niet zomaar vervangen wat mogelijk niet nodig is.

Wanneer de modules defect zijn is er een adres voor zowel cruisecontrol als de ABS Controller namelijk: http://abs-nl.ecu-rc.com/ en http://cc-nl.ecu-rc.com/Ford5GA00469402_...

Succes
SQW

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

controleer eerst je vacuum eens, hij trekt valse lucht, vandaar te hard lopen, geen cruisecontrol en je abs, uitlezen met obd want anders zoek je je inderdaad suf

gr

Peco Power

Rubix (0), 13 jaar geleden

[quote=sqw111]Hallo

Voor zowel ABS als de cruise control geldt dat vaak de electronische aanstuur modules / stuurdozen defect gaan wat de door jouw beschreven problemen kan veroorzaken. Het kan ook zijn dat alleen de abs module defect is en het snelheidssignaal verstoord wat de cruise control ook nodig heeft voor een goede werking.

Bij uitlezing geeft de abs vaak aan dat de wielsensoren defect zijn wat na vervanging dan blijkt niet te helpen. Je moet dus de sensoren nameten en niet zomaar vervangen wat mogelijk niet nodig is.

Wanneer de modules defect zijn is er een adres voor zowel cruisecontrol als de ABS Controller namelijk: http://abs-nl.ecu-rc.com/ en http://cc-nl.ecu-rc.com/Ford5GA00469402_...

Succes
SQW[/quote]
Hi SQW,

Is er een mogelijkheid om een module zelf te testen op defecten? Dan kan ik kijken of de twee cruisecontrolmodules die ik nu heb werken. Als minstens één van de modules werkt heb ik dat in ieder geval uitgesloten.

[quote=Mercury]controleer eerst je vacuum eens, hij trekt valse lucht, vandaar te hard lopen, geen cruisecontrol en je abs, uitlezen met obd want anders zoek je je inderdaad suf

gr

Peco Power[/quote]
Hi Peco Power,

Ik heb de motor nu eens met volledig gesloten luchtklep (die kan je verstellen met een stelbout) laten draaien en dan blijft de motor lopen. Dat lijkt er inderdaad op dat de motor valse lucht aantrekt, ik neem aan dat hij zou moeten stikken als de luchtklep volledig gesloten is. Vervelend want een fout in het vacuüm kan flink zoeken zijn volgens mij. Bedankt voor de tip!

De ABS heeft dacht ik aparte uitleesapparatuur (anders dan die van de ECU) nodig. Volgende week gaat de auto op de brug voor de remleidingen, dan zal ik in ieder geval eens kijken of ik de sensoren los kan halen.

Groet,
Ruben

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Controleer daan ook gelijk de getande ringen van het abs systeem, door roestvorming willen die wel eens scheuren.

Spuit bij het inlaatspruitstuk eens wat met remmenreiniger, gaat de auto anders lopen, dan zit daar ergens het lek, maar ga maar uit van een lekke inlaat pakking
gr

Peco power,

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoe is het nu eigenlijk met je mercury , Rubix?????

Rubix (0), 13 jaar geleden

Hi Peco Power,

Niet zo best eigenlijk. De remleidingen bleken totaal verroest te zijn en begonnen zelfs te lekken. Hij heeft anderhalve maand bij een beunhaas gestaan waarna ik hem ongerepareerd (te duur, total loss was zijn verhaal) en beschadigd (uitgestrekte schaafplekken van de deur tot over het gehele dak) terug kreeg. Dit heb ik op eigen kosten moeten repareren, erg pijnlijk omdat ik zelf erg zuinig ben op mijn auto's.
Inmiddels staat hij bij een andere garage klaar die voor 900 nogwat euro de remleidingen en benzineleidingen gaan vervangen. Een tegenvaller maar de auto is te mooi verder om weg te doen en ik heb uiteraard geen behoefte aan een ongeluk.

Betreffende de hoge stationair: ik weet het nog niet, ik heb diezelfde garage gevraagd of ze er een blik op willen werpen en jouw suggestie erbij vermeld. Ik laat het hier weten zodra ik zelf de oplossing weet.

De cruise control is uit zichzelf opeens gaan werken. Ik drukte uit verveling wat op de knopjes en opeens kwam er "SPEED CONTROL" in beeld te staan, sindsdien werkt de cruise control zoals het hoort. Ik weet niet wat er mis was maar ik ben erg blij met het extra comfort.

Rubix (0), 13 jaar geleden

Men is er achter! Zowel de MAF-sensor als de automatische choke waren kapot. Beide gerepareerd (kosten! >.< ) en de auto rijdt nu eindelijk normaal. En dat is een heel verschil! Ik rijd hem nu gecombineerd 1:12 ipv. 1:9, hij knalt niet meer hard de drive in en ik hoef in de stad niet meer constant op de rem te staan.

Dank voor de suggesties! :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercury Grand Marquis of stel zelf een nieuwe vraag.