Mitsubishi Spacestar 2000: GDI motor houdt in bij constante snelheid



  • Harry4208 @ 25/05/2004, 18:09

    Mitsubishi Spacestar
    bouwjaar: 2000

    Mijn Spacestar GDI vertoont sinds de aanschaf in 2000 steeds dezelfde klacht. De motor ( 55.000 km gelopen) houdt in als er bij een constante snelheid wordt gereden. Het begint heel sluipend maar wordt steeds erger. Vooral met een caravan rijden is zeer onplezierig. Inmiddels is de auto 6 keer gerepareerd maar klacht komt telkens weer terug. Tot nu toe zijn klachten onder service verholpen maar dat houdt een keer op denk ik. Niet voor niets is men gestopt met de produktie van GDI motoren.
    Zijn er meer GDI rijders met deze klachten?


  • girl @ 25/05/2004, 20:04

    Beste Harry, wat je zelf al zegt: het is een gdi en die zijn niet zo best in NL. maar weet je toevallig of het gasklephuis,of het gasklep-positie sensor al vervangen is??
    gebeurt ook heel veel,als de motor onregelmatig loopt.
    succes!

  • aai @ 26/05/2004, 19:37

    Harry, wat ook veel helpt bij dit probleem is de inlaatkleppen laten reinigen. Een mitsubishi dealer is hier wel van op de hoogte, en natuurlijk de problemen met het gasklephuis.

  • Harry4208 @ 26/05/2004, 20:48

    Bedankt voor alle reacties, alle suggesties die hierin worden gedaan zijn reeds uitgevoerd. 't lijkt een structureel en onoplosbaar probleem. Auto net weer pgehaald, "gasklepsensor" ? is bijgesteld, loopt weer goed nu .. maar voor hoelang. Nogmaals dank.

  • klaas6304 @ 31/05/2004, 10:47

    voor deze auto is waarschijnlijk ook nieuwe software beschikbaar. Een mitsubishi-dealer kan de software versie uitlezen en nieuwe software inleren in de motor ecu.

  • mrmulba @ 09/06/2004, 22:38

    helaas niet. Rewrite van software voor 4G93 GDI motor was voor modeljaar 99. Later is deze software in alle modellen af fabriek gebruikt.

  • MR8001 @ 16/08/2004, 16:54

    Even een kleine aanvulling, de produktie voor GDi motoren is zeker niet gestopt, alleen is het voordeel met de hoogzwavelige brandstof in Europa nihil, vandaar dat voor Europa de MPi en MiVec motoren gebruikt zullen worden.

    Vergeet overigens niet om full synthetische motorolie te gebruiken i.v.m. de klepstoters!

  • mrmulba @ 16/08/2004, 20:23

    Marco,
    de motor stelt het inderdaad op prijs om full syntetische olie te hebben, maar dan wel een speciale soort, bekend bij de dealer. Deze heeft een andere samenstelling kwa dopes, die ervoor zorgen dat de polymeer kettingen niet te lang zijn en de mate van verdamping van de olie lager. Verdampte olie die via de carter ventilatie in het inlaatsysteem komen vormen samen met de uitlaatgassen via de EGR een geduchte vijand van mooi lopen. Het hele inlaattraject kan dichtslibben met deze aanslag. Het is mogelijk dit te laten reinigen bij de dealer door middel van de carbon blaster.
    De GDI motor is perfect, maar stelt hoge eisen aan zijn omgeving. De motor is prijziger dan een MPI en dat is de meest plausibele reden dat de motor niet meer wordt gevoerd in de Space Star, die zich in een sterk verdringingssegment toch ook van een financieel gunstige zijde moet laten zien.

  • MR8001 @ 17/08/2004, 10:27

    Bij ons in de werkplaats ging er full synthetische motorolie in welke gewoon bij Brezan vandaan kwam. Moest toen geen probleem zijn.

    Wel grappig dat de Europese merken zo achter de feiten aanlopen, gezien de recente introducties (laatste jaren) van Renaults IDE motor, VAG FSi, etc.

  • Henk Nobach @ 17/08/2004, 12:24

    Dat de europese merken achter de feiten aanlopen weet ik zo net nog niet. De IDE werd (wel later dan de GDI) in '99 geïntroduceerd. Maar wat is het werkelijke voordeel van direkte benzine inspuiting?
    Van het theoretische lager verbruik in deellast tgv het 'lean burn' (speciek GDI) en de gelaagde verbranding komt in de praktijk niet tot uiting. Wel is er met de huidige brandstofffen in Europa een verhoogde Nox uitstoot.
    Dat er toch europese fabrikanten zijn die met zo'n motor op de markt komen is volgens mij alleen om te laten zien dat ze de 'know how' hebben.

  • MR8001 @ 17/08/2004, 13:42

    Klopt helemaal.

    Zeker de eerste GDi's wilden een flinke zwarte pluim uitblazen als je hem in III vol door trok en overschakelt naar IV om dan vol door te gaan (eigen ervaring).

    In de loop der tijd diverse Carisma's 1.8GDi (1997, 1998, 1998, 1999), Space Star 1.8GDi (1999) en Space Wagon 2.4GDi (1999, XRJX36, pas zag ik hem nog rijden) gereden.

    Alleen die eerste Carisma had daar last van. De latere GDi's reageerden ook veel feller op gasbewegingen.:-)

    Toyota kwam ook pas in 2000 met de Avensis D4.

  • mrmulba @ 18/08/2004, 13:04

    Alle Black Smoke zaken zijn in jaar 2000 al opgelost door middel van rewrite software. Latere modellen hebben daar geen last meer.

    Direct ingespoten benzine motoren zijn nu door meerdere fabrikanten op de markt gebracht. Let wel: zelfs het VAG concern heeft al grote problemen, die Mitsubishi reeds in een ver verleden heeft ervaren. De nieuwe Audi A6 bijvoorbeeld heeft in de laatste rewrite van software een uitschakeling van de lean mode zitten, ofwel: hij loopt alleen nog maar op stochiometrisch mengsel.................

  • MR8001 @ 18/08/2004, 15:55

    Heel grappig om te horen. Zo zie je maar weer hoe eigenwijs de Europeanen zijn.

  • MR8001 @ 19/08/2004, 12:24

    Gesmeerde Mitsubishi’s

    Castrol heeft in nauwe samenwerking met Mitsubishi een nieuwe motorolie ontwikkeld: Performance GDI SAE 10W-30. Deze olie voldoet aan de speciale eisen van Mitsubishi’s GDI-motoren en biedt volgens Castrol omvangrijke slijtagebescherming en uitstekende motorprestaties. De volsynthetische motorolie verhindert de vorming van afzetting in de motor, daar bij gebruik van de auto bij uitsluitend korte ritten afzetting bij de inlaatventielen tot een onregelmatig lopende motor en zelfs tot prestatieverlies kunnen leiden, aldus de sportieve smeermiddelenfabrikant.

    autoworks.nl

  • Harry4208 @ 02/11/2004, 15:55

    Op deze site heb ik op 25-5-2004 mijn probleem met mijn Spacestar GDI gemeld. De motor "houdt in". Om gek van te wordenAlle tips heb ik doorgespeeld aan mijn garage. De garage erkent de problemen. Inmiddels is mijn auto alweer 2 keer nagekeken voor het "inhoud" probleem. Nu weer een rekening van 250,00 euro voor bougies ?? en motormanagement. Mitsubishi erkent het probleem niet. Zie hun antwoord op mijn klachtmelding.
    Geachte heer Jansen,

    Wij bedanken u voor uw Bericht.

    De GDI motor in uw Mitsubishi Space Star is een bijzonder geavanceerde motor. De Mitsubishi GDI motor kent namelijk twee verschillende vormen van verbranding, namelijk:

    - een verbranding van een normaal mengsel, dat gebruikt wordt op het moment dat de auto een prestatie moet leveren (accelereren, of trekken)
    - een zeer arme verbranding, tijdens het rijden van een constante
    snelheid of stationair draaien van de motor.

    Het omschakelen tussen de verschillende verbrandingsvormen kan gepaard gaan met een schokje dat ervaren wordt als heel licht inhouden van de auto. Dit inhouden is derhalve inherent aan het model en derhalve geen defect.
    Garantie- en coulancezaken zijn een dealer aangelegenheid. Wij adviseren u derhalve uw verzoek bij uw Mitsubishi dealer in te dienen.
    Wij vertrouwen erop u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.
    Indien u nog vragen heeft, kunt u te allen tijde contact met ons opnemen.
    Met vriendelijke groet,
    Mitsubishi Consumentenservice

    Ze begrijpen het probleem kennelijk niet. Mijn auto houdt niet in bij omschakelen, hij houdt voortdurend in bij constante snelheid.


    Kan iemand mij vertellen waar en hoe ik mijn recht kan halen op adequate reparatie of kosteloos herstel bij terugkomst "inhouden""

  • hendrik4292 @ 07/08/2005, 11:24

    zie mijn bericht van 7 augustus 2005 om 11:22:48 over Carisma 1.8 GDI
    Gr
    Henk

  • girl @ 29/10/2006, 09:02

    dit is zeker een bekend probleem en dat weet de dealer ook,
    en er zijn genoeg oplossingen...
    als je zeker wilt weten of je niet voelt wat mitsubishi motors bedoelt
    (het omschakelen van de verbranding)
    kun je samen met je dealer een rondje rijden,zei kunnen de computer (mut 2)
    er in hangen en dan precies zien waneer de auto over schakelt..
    en jij zelf dus ook, en daar mee misschien uitsluiten, indien dit het gevoel is.
    al kan ik me dat ook niet voorstellen, want zoeen "schokje" en echt inhouden is wel degelijk een verschil.

  • OBDpartners
  • ashoes
  • obdpartners
  • jobmotive2
  • Hippored
  • smeets solutions
  • Overwg Olie