Mitsubishi SPACE STAR: motormanagement lampje brandt paar dagen wel/niet

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4G18, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 72

Ik rijd al enkele jaren deze Space Star en heb niet eerder motorische problemen gehad, maar het oranje lampje ging plots branden.
In een garage in de buurt lazen ze op de computer uit, dat er onregelmatige ontsteking had plaats gevonden. Ook stotterde de auto dan af en toe. Eerst zijn de bougies vervangen (was nodig), en de kabelset van de bobine's. De storing kwam direct weer terug. Toen is er een nieuwe bobine geplaatst, en omdat de storing na enkele km's terugkwam is de andere bobine eerst verwisseld met de andere en omdat dit ook niet hielp, dus ook vervangen. Het lampje bleef uit. Wel zo'n € 250,- armer, maar toch opgelucht.
Dit duurde 4 weken waarna het lampje plots weer aan ging! Twee dagen later ging het spontaan uit en bleef enkele weken uit. Afgelopen de week heeft het ongeveer 50- 60 km gebrand.
Na stilzetten en 45 min. later weer starten voor een rit ging het gewoon uit en bleef ook uit. Wat kan dit zijn? Het is erg irritant. Ook geeft mijn toerenteller af en toe spontaan de geest en geeft dan plots weer gewoon het toerental aan, dit is al langer aan de gang dan het bewuste lampje; is er relatie tussen deze storingen? Bij voorbaat mijn dank voor info!

Gewoonhuib

Geplaatst door Gewoonhuib (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Space Star? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Er zijn tientallen redenen waarom dat lampje aan kan gaan.
Eerst maar weer laten uitlezen, dat scheelt een hoop gegis, gezoek, tijd en geld.

Gewoonhuib (0), 7 jaar geleden

Opnieuw computer uitgelezen met de Autel Maxidas DS 708; FoutcodeP0300 meervoudige ontstekingsmissers. De computer was gisteren na diagnose gereset, en na ruim 100 k gereden te hebben haperde de motor even en snorde daarna vrolijk verder, maar dat rotlampje ging natuurlijk wel weer branden.
Heb vanmorgen injectorreiniger in de tank gedaan, dit schijnt ook een oorzaak te kunnen zijn. . .
Heb de accupool losgemaakt en lampje is nu weer uit, maar een echte oplossing is nog niet in zicht; wie weet dit?
PS: na diagnose werkte mijn benzinemeter sinds 4 jaar ook weer, stond altijd op vol met contact aan, rare fratsen allemaal, voor mij geen Mitsubishi meer na deze.

cat.qatar (0), 7 jaar geleden

U heeft de oplossing al gevonden lees ik..
We heben zelf ook het stotteren en haperen mogen meemaken met uitvallen van de motor .
Bleek de krukas sensor te zijn.. deze was aangetast door lekkend koelwater uit de waterpomp waardoor die wel/niet een signaal doorgaf met soms misfire tot gevolg.
Misschien een idee..
En succes met het vinden van een andere auto.

Gewoonhuib (0), 7 jaar geleden

Beste cat.qatar, ik ben geen monteur, maar bij een defecte krukassensor zou de computer toch een andere foutcode geven?
Wel is het zo, dat een paar maanden geleden bij vervanging van de distr. riem bleek dat de waterpomp lekte, en dat is toen gerepareerd. . . .
Ik kan wel dure onderdelen laten vervangen, maar dan moet het wel zeker zijn dat het daarmee is opgelost.

cat.qatar (0), 7 jaar geleden

Ik zie een verband.. een lekke waterpomp en een krukassensor.. de onze gaf ook geen storing op de sensor omdat de sensor op zich goed werkte.. alleen het vlak was geoxideerd waardoor het signaal niet werd opgemerkt door de ecm. Storing bij ons was de nokkenassensor en misfire... raar maar waar. Ook hier gaf de ecm geen storing op de krukassensor. Ook onze dealer begon achter zn oren te krabben. Signalen doorgemeten en alles. Zelfs een andere computer geprobeert. Krukassensor vervangen en klaar. Nu zeg ik niet dat dat hier het geval is maar ik zou toch daar eens wat aandacht aan besteden.Het klinkt zo bekend .

Gewoonhuib (0), 7 jaar geleden

Vandaag heb ik de klop/pingelsensor vervangen, ofwel de Ignition Misfire Sensor. Deze heb ik na diverse zoektochten besteld in de USA voor nog geen €43,- incl. verzendkosten bij Rockauto.com. (Part number MD374437) je krijgt dan de originele sensor met Mits. logo uit Japan.
Ergens anders betaal je minstens €60,- en is vaak niet eens leverbaar. Nu maar hopen dat de storing definitief wegblijft, de toerenteller werkte gelijk weer prima!
Over enkele weken laat ik weer iets van me horen, hopelijk met goed nieuws!

Gewoonhuib (0), 7 jaar geleden

Nou, ik heb inmiddels bijna 500 km gereden en de motor loopt goed, de toerenteller werkt normaal en het motormanagement lampje is sinds de sensor is vervangen niet meer gaan branden gelukkig. Je kunt wel stellen dat het probleem in deze sensor zat.
Iedereen dank voor de reactie, en ik hoop dat deze topic anderen ook weer kan helpen wellicht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Star of stel zelf een nieuwe vraag.