Opel Vectra 2004: motorstoring / thermosstaat stuk

  • belz @ 08/01/2010, 22:03

    Opel Vectra
    bouwjaar: 2004
    brandstof: diesel
    motorcode: 2.2

    Heb een vectra c 2.2 dti. Rijdt als een trein, maar sinds een paar dagen krijg ik zo nu en dan een waarschuwingslampje van motorstoring (auto met steeksleutel). Lampje knippert een paar keer, maar blijft niet constant branden. Direct naar opel dealer, maar hadden geen tijd om uit te lezen. Toen naar m'n garage waar ik ook vorige auto's in onderhoud heb gehad. Computer uitgelezen en kwam tot de conclusie: probleem met koelvloeistofrelais 2, open stroomkring.

    samen gekeken in de werkplaatshandleiding, maar daarin niets te vinden over koelvloeistofrelais.

    zag vandaag bij naar huis rijden ook dat temperatuurmeter schommelt. gaat van 80 naar 90, viel een keer helemaal terug naar beginpunt en toen weer naar 85.

    ik merk verder niets aan de motor (houdt niet in of zo) of het rijgedrag, maar moet natuurlijk wel iets aan de hand zijn. Heb, na het lezen van diverse fora, zelf het vermoeden dat e.e.a. iets te maken heeft met de thermosstaat, maar graag ontvang ik een deskundig oordeel


  • Guest @ 08/01/2010, 22:12

    je temperatuur schommeld maar blijft je kachel wel goed warm??

  • belz @ 08/01/2010, 22:27

    had vandaag het idee dat de temperatuur schommelt

  • oldford @ 08/01/2010, 22:41

    Weet je toevallig het nummer van de foutcode?
    Anders gok ik op het relais van de koelventilatoren. Zal wel iets verloren gegaan zijn in de vertaling naar het Nederlands.

  • belz @ 08/01/2010, 22:53

    helaas, foutcode ken ik niet.
    ben wel benieuwd: is dit ernstig?

  • oldford @ 09/01/2010, 09:56

    Licht eraan wat de koelfan doet en in welk jaargetijde we zitten.
    Blijft de koelfan continue draaien, dan heb je nu een probleem en blijft de motor en de kachel te koud.
    Draait de koelfan niet dan heb je deze lente of zomer een probleem want dan wordt de motor te heet en dat kan zelfs een koppakking kosten.

    Gezien het schommelen van je temperatuur meter zou het ook nog een koelvloeistof temperatuur sensor kunnen zijn.

    Ik zou hem even door de dealer laten uitlezen.
    Of terug gaan naar diegene die uitgelezen heeft en nogmaals ZONDER KOSTEN laten uitlezen omdat zijn apparaat een foute tekst geeft.

  • belz @ 09/01/2010, 10:21

    oké, ga ik maandag direct doen, laat daarna weten wat de uitkomst is

  • Guest @ 09/01/2010, 11:18

    al draait de koelfan continu dan nog moet hij warm worden de thermosstaat houd de zaak gesloten,dus m.a.w onder het rijden heb je rijwindkoeling dan heb je heel de fan niet nodig dan zou hij nu te koud worden??mag toch niet.

  • belz @ 15/01/2010, 12:17

    beste oldford, blijkt inderdaad een foute interpretatie van de tekst. heb de motor opnieuw laten uitlezen. sensor in de control unit voor de koeling stuk en een zekering stuk. laten vervangen en probleem is opgelost.
    bedankt voor jullie meedenken

  • belz @ 18/01/2010, 18:46

    helaas, pindakaas. het is een dag goed gegaan, maar het motorstoringslampje brand alweer. Opel-dealer Amersfoort vermoedt een kapotte computer (kosten vervanging met gereviseerde brandstofpomp (want daarin zit de computer verstopt) min € 2000,-. Daarom maar even teruggegaan naar verkopende opel-dealer. Hebben opnieuw uitgelezen. Daarbij zijn 13 defectcodes gewist en kwamen ze met de volgende storingscodes:

    P0115 Circuit sensor temp koelvloeistof bereik/functie
    P1482 Stroomkring ventilatorregeling open
    P0115 - inderdaad, nog een keer - Koelvloeistof temp past niet bij olie temp

    Hun vermoeden: kortsluiting in de kabelboom (brandstofpomp was namelijk al een keer vervangen). Om voor eens en altijd zeker te zijn, volgt volgende week een volledige diagnostische check. Toegezegd: wij maken het voor u in orde. Ik ben benieuwd.
    Wordt vervolgd...

  • kleijn @ 18/01/2010, 18:53

    dan heb je gewoon een goede garage wees daar blij mee

  • belz @ 18/01/2010, 18:57

    De toezegging is inderdaad een mooie opsteker,
    maar als verwende Hollander ben ik pas echt blij als ik weer storingsvrij rij :)

  • kleijn @ 18/01/2010, 19:02

    zo,n mooi ding uit 2004
    ben wel jaloers

  • belz @ 28/01/2010, 18:01

    Na 18 manuren werken is het probleem opgelost. De storingsmeldingen hadden inderdaad te maken met problemen in de kabelboom. Elk contactpuntje is minutieus schoongemaakt en nu rij ik storingsvrij. Met dank aan het motorhuis heemskerk.

  • kleijn @ 28/01/2010, 18:30

    is gewoon service zo hoort het maar toch blij dat het is opgelost

  • mclambo @ 02/03/2010, 11:14

    Ik heb vandaag een stilvallende auto gehad, ook in verband met P1482. Is er bij jouw nog bekend welke contactpunten precies doorslaggevend waren in het oplossen van de storing? Dan kan ik daar beginnen :)