Opel Zafira 2000: Schommelende temperatuur Zafira A



  • elgrandoneuso @ 31/03/2010, 08:09

    Opel Zafira
    bouwjaar: 2000
    brandstof: benzine
    motorcode: 1.8

    Hoi allemaal,

    Mijn eerste post. Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Serge en sinds een maand in het bezit van mijn eerste Opel.

    Was op zoek naar een betrouwbare gezinsauto en het is dus een Zafira A geworden uit 2000 (Automaat 1,8 Elegance).

    Hij heeft 175.000 KM op de teller staan. Behoorlijk wat, maar mede dankzij de Bovag garantie en een goede inruil voor onze Polo ben ik toch overstag gegaan.

    Dan nu mijn probleempje.

    Zodra ik op de snelweg rijd dan zakt de temperatuur van de motor tot onder de 80gr. Als ik langzaam rijd of door de stad dan gaat hij netjes tot de 90gr. Ook slaat de ventilator aan zodra hij boven de 90 komt.

    Nu heb ik met deze gegevens al dit forum afgezocht en kwam ik op een defecte thermostaat.

    Nu is deze vandaag vervangen (incl thermostaathuis) en helaas heb ik nog steeds hetzelfde probleem.....

    Heeft iemand een idee waardoor dit gedrag nog meer kan komen?

    Alvast bedankt voor de info!


  • elgrandoneuso @ 31/03/2010, 17:30

    Even een update...

    Zojuist nog even de auto gestart en warm laten draaien.

    Ik voel direct vanaf het begin de warme koelvloeistof naar de radiateur toe lopen.

    Is dit goed? Ik dacht dat de koelvloeistof in het begin alleen door de motor heen gaat.

  • Chris en Pat @ 31/03/2010, 19:21

    Klopt inderdaad wat je zegt... De thermostaat moet pas open gaan bij een graadje of 80 dus niet meteen..

    Toch even na vragen bij het bedrijf waar je de auto gehaald hebt.... Je hebt tenslotte garantie.

    Succes

  • kleijn @ 31/03/2010, 19:23

    als de motor warm is staat de thermostaat open dus dat is goed
    maar is het je themperatuur meter niet of het pilootje in het motor blok
    (slechte massa ) bwv

  • elgrandoneuso @ 31/03/2010, 21:20

    kleijn :

    als de motor warm is staat de thermostaat open dus dat is goed
    maar is het je themperatuur meter niet of het pilootje in het motor blok
    (slechte massa ) bwv


    Thanks Chris & Pat. Volgende week afspraak met de garage, ik laat de uitkomst weten

    @ Kleijn: sorry, maar ik begrijp je antwoord niet helemaal. Zodra ik een koude start maak gaat de koelvloeistof meteen door naar de radiateur (dit zal dan ook de reden zijn dat het lang duurt voordat de motor warm is).

    Bedoel je dat het de sensor (pilootje) is? Deze is overigens mee vervangen met de thermostaat.

  • kleijn @ 01/04/2010, 20:54

    ja ik bedoelde de sensor maar is vervangen zeg je
    maar als er een nieuwe thermostaat in zit zal die de waterstroom echt tegen huoden
    tot die warm genoeg is of het is een kapotte of ook een oude
    hoewel je zegt dat die nieuw is waar ik wel van uit ga

  • elgrandoneuso @ 06/04/2010, 16:32

    Vandaag is de thermostaat wederom vervangen en nu blijft hij strak op de 90 graden staan.

    Bedankt voor jullie tips en hulp!

  • ruilinjector
  • OBDpartners