Opel Meriva 2003: Koelfan Airco gaat steeds kort aan



  • Kevermotor @ 13/08/2012, 12:50

    Opel Meriva
    bouwjaar: 2003
    brandstof: Benzine
    motorcode: Z16XE

    Hallo,

    De airconditioning van mijn Meriva A heeft als gevolg van een defecte magneetkoppeling (spoel) een tijdje niet gewerkt. Het systeem stond weliswaar elektrisch "aan" maar als gevolg van de defecte spoel heeft de aircopomp stilgestaan. Inmiddels hebt ik de magneetkoppeling vervangen en draait de aircopomp weer (als de airco "aan" staat uiteraard). Hierbij is het systeem niet open geweest.

    Het airco-systeem functioneert op zich prima en er komt voldoende koude lucht in het interieur, alleen is het mij opgevallen dat de koelventilator in de motorruimte wel erg vaak en dan ook kortdurend aan slaat. Om een indruk te geven: bij een stationair draaiende koude motor en de huidige buitentemperaturen (ca. 22-23 oC) wordt de koelerfan na 30 seconden voor ca. 3-4 seconden maximaal aangestuurd en gaat dan weer uit. Om vervolgens na 30 seconden weer 3-4 seconden aan te gaan en weer uit. En dat herhaalt zich continu.

    Koude of warme buitencondities lijken geen verschil te maken. Voor zover ik mij kan herrinneren was dat voor de storing aan de magneetkoppeling niet het geval. Voor de duidelijkheid: de koelfan koelt zowel de koelwaterkoeler als de aircocondensor, en als de airco "uit" staat is het probleem over. Het lijkt er dus op dat de airco regeling het probleem veroorzaakt.

    Is dit "aan/uit" pendelgedrag normaal ? En zo niet, wie weet een mogelijke oorzaak ?

    Alvast bedankt voor de reacties !

    Groeten, Alfred.


  • Pascal Limpens @ 13/08/2012, 13:57

    Als je me de drukken kunt doorgeven dan kan ik een je een antwoord geven.
    De aansturing van de fan word mede geregeld door je druk in het aircosysteem.

    Grtz, Pascal

  • Kevermotor @ 13/08/2012, 14:09

    @Pascal,

    Dank voor je reactie.
    Hoe wil je de drukken gemeten hebben ? Stationair toerental ? Koude/warme motor ? Omgevingstemperatuur ?

    Ik heb een manometerset waarmee ik zowel aan de hoge druk als aan de lage druk zijde kan meten.

    Groeten, Alfred.

  • Pascal Limpens @ 13/08/2012, 16:54

    gewoon meten met draaiende motor en airco aan.

  • Kevermotor @ 27/08/2012, 11:49

    Hallo,

    Het heeft even geduurd, maar vanochtend heb ik de volgende drukken in het airco systeem gemeten.

    Aan de hoge druk zijde van het systeem pendelt de druk tussen 24 bar en 16 bar. Als de druk in het systeem 24 bar bereikt start de fan (koelventilator), de druk daalt, en de fan stopt na 3-4 seconden bij een druk van 16 bar. Vervolgens loopt de druk binnen ca. 30 seconden weer op naar 24 bar en start de fan weer. Dit proces herhaalt zich continu.

    Aan de lage druk zijde zie ik een soortgelijk effect, alleen pendelt de druk hier tussen de 2,2 bar (fan start) en 1,7 bar (fan stopt).

    Drukken zijn gemeten bij een bedrijfswarme motor, stationair toerental, ingeschakelde airco, en een omgevingstemperatuur van ca. 20 graden Celsius.

    Iemand een idee ?

    Alvast bedankt voor de reacties !

    Groeten, Alfred.

  • Pascal Limpens @ 27/08/2012, 13:10

    Hoge druk is veel te hoog, klopt je vulling wel?
    Is je condensor goed schoon?

  • R_Bakker @ 27/08/2012, 16:29

    Doet de eerste stand van de koelvin het wel, ik denk dat gelijk de 2e stand in gaat omdat de druk te hoog word.

    Gr Ron

  • TheoStek @ 28/08/2012, 07:32

    Dat klopt Ron, daar had ik ook al aan gedacht gezien de duidelijke uitleg.
    De 2e stand treed pas in werking bij 24 bar als de 1e stand niet in staat is om de druk te verlagen, bij 16 bar zou de 1e ventilator stand het moeten overnemen en dat gebeurt niet.

  • downforthecause @ 28/08/2012, 21:12

    Er zit een weerstand in de koelventilator bij je ventilatormotor in je motorruimte die is kapot.Zit aan de onderkant aan je bestuurderszijde zit vast met 1 torxboutje (en er zit natuurlijk een stekker op).Dat loshalen en je pakt hem er zo uit zijn denk ik wel op voorraad bij de lokale opeldealer gaan namelijk regelmatig.

  • Kevermotor @ 01/09/2012, 08:39

    Hallo,

    Dank voor jullie reacties !
    Het probleem bleek inderdaad de weerstand van de koelventilator (fan). Deze bleek defect (doorgebrand) waardoor de lage stand van de koelventilator niet meer werkte en dus de druk in het systeem (te) hoog werd. Inmiddels heb ik de weerstand vervangen en alles werkt weer naar behoren. Probleem opgelost !

    Nogmaals dank voor jullie tips en suggesties !!

    Groeten, Alfred.

  • Smeets
  • Hippored
  • smeets solutions
  • obdpartners
  • jobmotive2
  • Overwg Olie