Opel ASTRA STATION WAGON: Koelsysteem bouwt druk op

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z17DTH, Motorinhoud (cc): 1700, Vermogen (kw): 74

Kachel word niet warm en het koelsysteem bouwt druk op.
Het koelwaterniveau staat onder het maximum, en als ik de dop losdraai dan komt het koelwater weer op niveau.
Daarna heb ik het idee dat de kachel wel weer wat warmer word.
Stap ik de volgende dag weer in de auto dan doet zich hetzelfde probleem zich weer voor.
Denk zelf dat er lucht in zit.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen wezen?

Jubs71

Geplaatst door Jubs71 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Dat het koelwaterniveau omhoog komt als je de dop los draait is normaal
Bij normale bedrijfsomstandigheden staat er ook druk op het koelsysteem , drukverhoging geeft kookpunt verlaging.
Waar staat het koelwater niveau als de motor koud is , moet tussen min en max staan.
Tot zover niets bijzonders , blijft de vraag , hoeveel druk bouwt het systeem op ?
Waarom wordt de kachel niet warm , al gecontroleerd of beide kachelslangen wel warm worden ?
Systeem ontlucht in principe van zelf.
Als ik de eerste regel lees , zou ik zeggen koppakking defect , maar zonder gedegen onderzoek is dit gissen , laat je koelwater eens controleren op aanwezigheid van verbrandingsgassen.

Jubs71 (0), 7 jaar geleden

Auto verliest geen koelwater en als de koppakking lek is zou de kachel wel gewoon warm moeten worden volgens mij.
Ik had 50 km gereden en er kwam maar een beetje warmte in de auto.
Heb onlangs de thermostaat ook nog vervangen.
Maar ik zal eens kijken of de kachelslangen warm worden

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Het is wel zo dat bij veel merken een lekke koppakking zich het eerst openbaart in het slechter gaan functioneren van de kachel , doordat daar de verbrandingsgassen zich verzamelen door de constructie van het koelsysteem in de kachelradiateur , je geeft zelf aan dat je vermoed dat er lucht in zit.
Ik ze niet dat het zo is , maar het is een mogelijkheid.
Als beide slangen goed warm zijn en er komt toch geen warmte de auto in , dan kijken naar de kachelklep/kraan in de auto of deze wel werkt.
Is deze situatie ontstaan na het vervangen van de thermostaat ?

Jubs71 (0), 7 jaar geleden

Had er voor het vervangen van de thermostaat ook al last van.
Maar het is nu erger geworden
Als ik op de snelweg rij word ie wel warmer
Ik zat zelf ook al te denken of kachelkleppen wel ver genoeg open gaan
Ik zal daar ook eens naar kijken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.