Opel ASTRA-G-CARAVAN: foutcode p0130

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: z16se, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 62

Hallo ik heb een astra g uit 2003 motorcode z16se op LPG
foutcode p0130 blijft terugkomen.
er is ongeveer 20.000 km terug een nieuwe lambda ingegaan Voor de kat
nou had ik het vermoeden(aan de hand van uitleesapparaatuur) dat sensor 2 ook kappot was. deze heb ik toenet vervangen.
bougies merk ngk bkr5e(y) ik weet niet zeker of dit de y versie zijn
bougies zijn afgesteld rond de 0.7 mm
tijd terug is ook al de bobine vervangen door een ngk versie
bougiekabels doorgemeten. 4.52k 4k 4k en 2,88k
we zijn bekend met kees uit helvoirt, daar kwam hij een tijd terug vandaan, toen zaten er nog iridum bougies in, die waren niet goed volgens hem, toen zijn er bovenstaande in gegaan. toen was het ook wel een tijd goed.
waarschijnlijk zaten de foutcodes (meer dan nu) er toen ook al in
ik had p0301 en p0300 (onsteking misfires)
deze zijn tot nu toe weg. en houd ik alleen p0130 over.
de auto kwam moeilijk door de keuring ivm uitlaat test. toen is de eerste lambda vervangen en kwam er NET doorheen. nu is dus de 2e lambda na de kat ook vervangen.
auto heeft ongeveer 230.000 gedraaid.
op benzine als een zonnetje. op gas doet hij iets moeilijker vooral laag toeren.
wat ik vreemd vind. maar misschien meet ik verkeerd
stationair op benzine,lambda sensor 1 50mv en sensor 2 ook ongeveer 50mv, dit verandert niet alleen bij gas geven. ze lijken in mijn ogen goed te werken. pendelen snel bij acceleren. ik zou ook niet anders verwachten want ze zijn niet oud haha.
op GAS is het een heel ander verhaal. lambda 1 geeft stationair 345mv aan. en 2 geeft aan 802
ik heb beide waardes stationair ook al op 800 zien staan.
moet ik nog eens in het gas systeem gaan kijken? mischien handig om te gaan reviseren. ik wou zelf ook een tand koudere bougies gaan monteren bkre6y ipv 5
graag hulp ! bedankt alvast.

p.s ik heb al een paar keer in 2016 mee gemaakt dat de auto ineens op 3 cyllinders liep. en zelfs 1 keer dat ik helemaal geen gas meer kon geven. en dat was ook op benzine. want hij start op benzine.
Gr rico

Ricochet

Geplaatst door Ricochet (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Om de 1 of andere reden is het mengsel op benzine bij stationair veel en veel te arm.
Daar komt waarschijnlijk ook je foutcode vandaan.
Op gas is het iets beter, zolang de 1e lambdasonde ook daadwerkelijk pendelt tijdens stationair draaien.
Staat de 1e lambdasonde op gas vast op 345 mv dan is het mengsel nog steeds te arm.
800 mv voor de 2e sensor is goed, dan werkt de kat.

Ricochet (0), 7 jaar geleden

OKe bedankt voor je antwoord, mijn rest de vraag en waar moet ik nou gaan zoeken dan..

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Tja, staat het benzine systeem nu te arm of is het LPG systeem te rijk, dat is de hamvraag.
Om de een of andere reden krijgt de motor op LPG in ieder geval een rijker mengsel dan op benzine.

Wat ik mis zijn meldingen dat het mengsel te arm is (P0170 of P0171) welke bij benzine zouden moeten komen als de lambdasonde continue arm aan geeft.
Kennelijk wordt de lambda regeling (al dan niet tijdelijk) uitgeschakeld.

Ik zou beginnen met vast stellen welke fuel trim waardes er worden gebruikt.
Eerst maar eens uitlezen zoals deze nu zijn, kan voor de 1e start.
Dan wat deze doen op benzine. Dat betekent motor warm draaien en fouten wissen plus fuel trims resetten.
Dan eens kijken welke waardes je krijgt bij stationair, verhoogd toerental en tijdens rijden (alles op benzine).
Vervolgens diezelfde waardes nog eens vast stellen, maar dan op LPG.

N.B.: Mocht tijdens de testen de foutcode er weer in komen dan zal de lambda regeling wel weer uitgeschakeld worden.
Dat betekent dan weer foutcodes wissen. Tijdens de test zou ik niet de leerwaardes meer wissen. Anders zie je nooit de maximale stand.

Ricochet (0), 7 jaar geleden

bedankt voor je tip, als het een beetje weer is ga ik dat meteen als eerste doen.

mischien helpt het als ik je het volgende vertel,

Als ik de auto bijvoorbeeld om 4 uur neer zet , en savonds pak ik hem weer, merk ik soms dat de rem keihard is. totdat ik de auto start dan is het weg, dit is niet altijd maar ik vind het zo vreemd, alsof de wagen de rem pedaal ingedrukt houd. de remmen zelf zijn allemaal vrij nieuw en netje gemonteerd. ik zeg altijd hij kan wel hard remmen, maar het lijkt of ik een betonnen voet nodig heb, zeer hard moet indrukken, om de astra te stoppen. of ik moet 2-3 keer aanhalen met remmen. daarna wilt hij wel echt stevig gaan remmen.

Groeten
Rico

Ricochet (0), 7 jaar geleden

moet de accu worden gereset na een lambda switch? ik weet wel dat je de foutcodes moet verwijderen.

vandaag nog een keer gemeten en nou schakelt hij netjes tussen lean/rich 100/800 en weer terug.(op benzine)
op gas zijn deze waardes 345/700 ongeveer.

P0130 – ( B ) O2 Sensor Circuit – Too Few Rich/Lean and Lean/Rich Switches – Not Present

was/ is de laatste foutcode die ik had, maar dat kan kloppen de laatste keer dat ik jou de waardes gaf (zie hierboven) waren deze ronde 50 continu en meette de lambda sonde dus niks.(op benzine)

ik heb niet gereden bij de test. wel even bij short/long fueltrim gekeken. en stationair/ soms wat goed gas gegeven. staan ze in het debiet van -10 +10 , dit was waarschijnlijk geen goede test , zoals jij mij geadviseerd had.

kan het omschakelen naar gas deze foutcode veroorzaken?

ik heb de egr via output test geactiveerd toen ik deze gedemonteerd had. deze komt uit bij activeren en gaat terug bij deactiveren. teruggmonteerd auto gestart en bij draaiende motor nog een keer de output test gedaan, en toen viel de motor uit. ik heb het apparaatje en de leidingen gangbaar/schoon gemaakt. bij het uitlezen heb ik overigens geen enkele keer gezien dat de egr klep open ging? maar ik heb dan vooral stationair gedraaid en wat gas gegeven. hoort deze niet open te gaan? toen ik hem met de actuator teste viel de motor gelijk uit.

Ik moet zeggen dat de auto best veel verbruikt. ik kan/kon 360 kilometer op 40 liter gas rijden. stationair staat er op verbruik op het display 0,9 ltr/ per uur soms wel 1,0 motor werkt dan op lpg. op benzine verandert er bijna niks. op benzine lijkt hij helemaal te slurpen. dan kan ik de meter gewoon zien zakken als ik op benzine rijd.

Wat is een normaal verbruik bij een 1.6 8v ?

ik heb nog even gekeken of de carter ventilatie bocht/slang lekte dit was niet het geval. overal nog een beetje geinspecteerd of er ergens vacuum lekte, alleen kan ik tot heden nergens een gescheurde slang of dichte leiding .oid opmerken.

ik heb de remreiniger test nog niet (goed genoeg) uitgevoerd dit ga ik morgen doen, en dan wil ik ook het gasklephuis reinigen.

fueltrim resetten hoe moet dat? accu eraf? ik kan met mijn opcom v1,59 niet veel doen. alleen output test en measuring blocks/ foutcodes uitlees en resetten.

hoe leert men het gasklephuis in van deze auto?

alle hulp/ antwoord op vragen zijn van harte welkom..

GR Rico

Ricochet (0), 7 jaar geleden

ik heb de accu eraf gehaald, gasklephuis gedemonteerd en volledig gereinigd hij was niet heel vies. kort daarna gaan rijden en ik zag het motormanagement zich eigen opnieuw berekenen aan de hoeveelheid brandstof te moeten gaan inspuiten. dit werd steeds minder en minder. het lijkt wel of hij weer zuiniger is. hij trekt gelijkmatiger op. de vraag is voor hoe lang. hij lijkt ook minder te bokken bij lage toerentallen op gas. ik denk dat dit is verbeterd door het los halen van de accu polen. en niet zozeer het schoonmaken van het gasklephuis, maar het is iig uitgesloten.
ook door dit gesleutel heb ik nu weer een stationair verbruik van 0,8 0,9 per uur ipv 0.9 /1.0

Maar goed foutcode p0130 ((erg hardnekkig )) is er nog steeds.

ik heb een nieuwe theorie, kan het zo zijn (dit las ik ook af met opcom) dat het overschakelen van benzine naar lpg of vice versa deze foutcode genereren. ik zag namelijk dat toen ik overschakelde van gas naar benzine de waarde van de lambda op ongeveer 50mv bleef hangen voor een tijdje..daarna is het weer normaal en zie je de lambda netjes arm rijk doen. krijg ik dan niet die foutcode?
ik ga nu na de code gewist te hebben. 100 km of meer op benzine rijden, heb alvast een plakkert op de omschakelknop gedaan zodat hij ook niet perongeluk op gas schiet.

nog een vraag , stel ik deze gedetaileerde vragen beter hier of op de professionele kant?

Gr Rico

Ricochet (0), 4 jaar geleden

deze fout code heb ik nog steeds. en wat het nu is ik weet het echt niet ik kom er niet vanaf. auto rijd nog steeds. dat wat je mij aanraadde om het uit te lezen gaat boven mijn pet dat lukt me niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.