Opel Zafira 2000: Opel Zafira 2.0 DTL distributie ketting of riem



  • trilithon @ 23/01/2008, 08:49

    Opel Zafira
    bouwjaar: 2000
    brandstof: Diesel
    motorcode: 2.0 DTL

    Ik ben in het bezit van een Opel Zafira 2.0 DTL uit 2000 Elegance. Nu hoor ik van verschillende personen verschillende geluiden, daarom post ik de vraag hier. Heeft deze Zafira een distributieketting of distritbutieriem en om de hoeveel kilometer moet deze vervangen worden?


  • JoeNeL @ 23/01/2008, 11:04

    Deze motor heeft een distributie ketting en deze is onderhoudsvrij

  • hoogfrequent @ 23/01/2008, 23:14

    als topic starter wil je het natuurlijk van meerdere kanten horen: jouw zaf dtl heeft inderdaad een distributieketting en is onderhoudsvrij. Al laten chiptunen? Heb een zelfde type zaf en kan dit aanbevelen.

  • trilithon @ 24/01/2008, 08:42

    Bedankt voor de antwoorden! Ben trouwens wel heel nieuwsgierig wat voor reparaties ik nog voor mijn kiezen krijg. Heb deze maand mijn brandstofpomp moeten laten vervangen (2200 euro verder) en mijn theormostaathuis was lek (240 euro verder). Kilometerstand van de auto: 280.000 km. De Zafira op zich vind ik een prettige auto in gebruik, alleen de reparatiekosten zijn zo hoog. Zit nu te twijfelen of om door te rijden of de auto in te ruilen. Ik rij ongeveer 50.000 km per jaar. Hoeveel kilometer gaat een Zafira van dit type eigenlijk mee?

  • hoogfrequent @ 25/01/2008, 21:11

    Afgelopen jaar eveneens bij mijn zaf dtl uit 2000 thermostaathuis defect gehad, vlak nadat waterpomp het begeven had. In principe heb je de duurste reparatie achter de rug. Eventueel nog airco(pomp), en stuurbekrachtiging die duur zijn. Als die verder goed rijdt lekker doorkachelen zou ik zeggen met zo'n nieuwe pomp.

  • trilithon @ 27/01/2008, 09:47

    Richard bedankt voor je reactie!
    Wat kost een dergelijke reparatie ongeveer airco-pomp / Stuurbekrachtiging? Zoals je ziet ben ik nog steeds aan het twijfelen...

  • hoogfrequent @ 27/01/2008, 11:55

    De kosten hiervan ken ik alleen van dit forum en zijn nogal eens verschillend maar ik meen circa 700 euro voor airco. Ik reken zelf met 1000-1500 euro kosten per jaar (gericht onderhoud en evt. reparaties) en dat weegt niet op tegen de hogere afschrijving van een nieuwe auto. Ook bij een nieuwe auto reken ik de kosten op 500 euro per jaar. Je zit dan vast aan beurt dealer i.v.m. garantie en ook banden slijten.

  • marcel7031 @ 27/01/2008, 12:34

    Als de auto al op 280.000 staat zal je inderdaad vaker kosten moeten maken. Zeker als je een jaarlijks vrij hoog kilometrage maakt.
    1000-1500 euro is echt niet veel op jaarbasis. Reken maar uit wat leasen kost. Ok, daar zit ook verzekering en afschrijving bij, maar probeer dat eens in te schatten wat een gemiddelde lease auto kost....
    Aan de andere kant heb je heel veel geld bespaard bij de aanschaf gezien de leeftijd en de hoge tellerstand.
    Contact met een plezierige garage is wel heel handig. Die ook evt niet te beroerd is om gebruikte en/of gereviseerde delen te gebruiken.
    Het is een keuze. Consumentenbond heeft berekend dat je met een jonge gebruikte auto de laagste kosten maakt.
    Vele mensen vergeten immers de gigantische afschrijving de eerste jaren. Dat kan in 3 jaar tijd zomaar 10.000 euro zijn........

  • da raymzter @ 06/02/2008, 20:29

    Wat de kilometers betreft kan ik het volgende zeggen: ik rij een astra 2.0 DTL uit 1999 die net de 400.000 km voorbij is, dus ik denk dat de motor het nog wel even volhoudt. Ik heb in die tijd wel 3 keer de luchtmassameter moeten laten vervangen.

  • hoogfrequent @ 06/02/2008, 22:17

    Kijk, dat horen we graag. Met 190.000 km is die dus pas ingereden. Toch maar eens olie verversen :-)

  • Jobmotive
  • smeets solutions
  • jobmotive2
  • obdpartners
  • Overwg Olie
  • Hippored