Peugeot 206 2001: 206cc dak gaat niet meer dicht olielekkage?



  • bbv8 @ 11/04/2010, 19:55

    Peugeot 206
    bouwjaar: 2001
    brandstof: benzine
    motorcode: 2 liter

    na een dagje rijden met de 206cc cabrio ging aan t eind van de dag de kap niet meer omhoog(dicht dus), leek te kreunen en steunen (alleen de kofferdeksel ging omhoog) maar in ieder geval lukt een handmatige bediening wel om hem weer dicht te maken(zie onderaan bericht #***#), tijden dat gebeuren vonden we (waarschijnlijk hydraulische) olie in de rand waar de kofferdeksel in sluit ...... voor mij onverklaarbaar omdat ik daar geen lekkage verwacht????
    iemand toevallig een oplossing of een idee
    na de handmatige sluiting van het dak en een poging om hem weer open te maken doet hij niets meer zelfs de ramen gaan niet meer naar beneden (wel met de gewone schakelaars)
    van alles geprobeerd ramen open ramen dicht vergrendeling eraf, erop op de kofferdeksel gedrukt
    (# ***# klein en misschien belangrijke mededeling de kofferdeksel sluit aan de voorzijde niet perfect bij de handmatige sluiting

    morgen de dealer eens bellen voor een afspraak


  • hans4074 @ 11/04/2010, 20:14

    Als er een hydraulische leiding van het daksysteem lek is, geeft dit een soort super-sjooker-waterpistool effect, door de druk in het systeem tijdens bedienen, dus kan dan best op een plek terecht komen waar je het niet verwacht.

    Inderdaad de dealer maar eens bellen voor een afspraak.

  • bbv8 @ 11/04/2010, 21:21

    bedankt voor je snelle reactie .... wat ik wel vreemd vond is dat we het kofferdeksel niet 100% sluitend terug krijgen aan de voorzijde bij de achterraam dus krijgen we de witte palletjes niet op hun plek waardoor ong een centimeter ruimte ontstaat .............

  • hans4074 @ 12/04/2010, 07:14

    Het klopt dat na een handmatige sluitcyclus van het dak, de voorzijde van kofferdeksel niet geheel dicht te krijgen is. En doordat de sluitcyclus niet compleet is, werken ook de ruiten niet meer. Als daarbij het hydraulisch systeen ook nog lek zou zijn, dus geen druk op kan bouwen, houdt het helaas een eind op.
    Het gaat dus gewoon dealer-werk worden.

  • bbv8 @ 12/04/2010, 22:19

    nou ik ben bij de dealer geweest, er is een lekkage in t hydraulische zuigertje aan de rechter zijde in de kofferdeksel en dan precies op de plaats waar de leidingen de zuiger assy zeg maar in gaan dus gewoon een lek tussen de zuiger en leiding en dan moet volgens hen de hele zuigerunit in combinatie met de leidingen vervangen worden ...
    terwijl ik denk dat er afdichtingsrngen kaduuk zijn maar of er die inzitten dat weet ik ook niet
    wat voor olie zou er trouwens in moeten die is zo helder ....

  • Bumper83 @ 13/04/2010, 10:21

    ik weet niet in hoeverre je die unit kan demonteren en of er losse onderdelen voor de verkrijgen zijn maar een hydraulisch lek moet wel af te dichten zijn zonder de complete unit in zn geheel te vervangen... klinkt mij een beetje als (dealer)geldklopperij in de oren.

    Hydraulische olie is altijd helder, als deze troebel is dan klopt er iets niet (watervervuiling oid).. voor de soort hydraulische olie zou ik ff in mn onderhoudsboekje kijken of het ff navragen bij de dealer.

  • hans4074 @ 13/04/2010, 19:13

    Er zijn geen losse O-ringetjes o.i.d. via de dealer of peugeot te verkrijgen, dus alleen als compleet geheel = cilinder + leiding(en) en daar heeft de dealer zijn prijs en werkzaamheden op afgestemt. Of dit geldklopperij is mag jezelf uitmaken. De dealer is er om een reparatie uit te voeren zoals voorgeschreven met de middelen en onderdelen die daarbij horen. Als het bij wijze van spreken peugeot fabrieksgarantie was geweest, was het ook op die manier verholpen. Er zal vast wel iets en iemand zijn om dit op te lossen zonder complete set, en zeker het proberen waard gezien de kosten. En dan maar hopen dat het werkt en dicht is en blijft, en dat de oorzaak niet is ontstaan doordat er ergens in een scharnierpunt een leiding afklemt!

    De hydraulische vloeistof is te verkrijgen bij de dealer = VERPLICHT : Gebruik een vloeistof van het type ARAL VITAMOL ZMH.

  • bbv8 @ 20/04/2010, 20:03

    nou ik ben er inmiddels al ff mee bezig, geprobeerd om het lek te verhelpen door een oring er tussen te klemmen helaas niet de oplossing, toen alles supervetvrij gemaakt en dichtgeschroefd en met special locktite dichtgemaakt, helaas ook geen oplossing.
    toen een compleet gebruikte set van een demontagebedrijf gekocht (wel voor maar 100 euro, was erg droog voor montage) eerst even de oude leiding erop en die lekt nog meer dan eerst, hebben twee leidingen meegekregen maar net de verkeerde :(
    dus hopelijk als ie die morgen op wil sturen dan proberen we het nog een keer, dan hebben we in ieder geval een setje wat compleet bij elkaar hoort en niet lekte, ik ben benieuwd.
    als het niet anders is dan koop ik gewoon een nieuwe set bij de dealer en dan zelf monteren, ik heb er inmiddels al aardig kijk op maar om nu voor 500 euro materiaal te kopen die er in een uurtje in kan zitten.....

  • ruilinjector
  • OBDpartners