Peugeot 306 2004: Airco schakelt steeds aan/uit/aan/uit etc.

  • LuckyMe @ 25/06/2010, 06:07

    Peugeot 306
    bouwjaar: 2004
    brandstof: Diesel
    motorcode: 1.6 HDIF

    De airco van mijn 307 Sw 1.6HDiF schakelt na 1min. vanzelf af. De kachelventilator stopt en er komt geen koude lucht meer. Na ongeveer 1min. gaat gaat 'ie weer aan om het 1min later weer voor gezien te houden. Even later spring 'ie weer aan. Dit gaat zo maar door. De tijd dat 'ie aan is is de lucht goed koud. Maar in totaal is de koelwerking bij lange na niet voldoende.

    Het betreft overigens de automatische airco. Het maakt uit of 'ie of automatisch of handbediening staat. Koelmiddeltemperatuur is ca. 80 graden.

    Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?


  • Guest @ 25/06/2010, 08:24

    te weinig koelmiddel erin even naar aircoboer

  • LuckyMe @ 25/06/2010, 21:31

    Bedankt, ik zat er ook al aan te denken.

    Het viel me trouwens op dat ie wel goed koelt, als de buitentemperatuur niet te hoog is (<25gr). Daarboven zoals de afgelopen dagen gaat het alleen met afwisselend inschakelen en uitvallen. Is dit logisch te verklaren door weinig koelmiddel?

  • harry4203 @ 25/06/2010, 22:46

    heeft niets met de hoeveelheid koudemiddel te maken, het probleem is exact andersom dan zoals jij het omschrijft. de kachelmotor valt uit, en dan stopt vanzelf de airco er ook mee. negen van de tien keer is dit op te lossen door het vervangen van de kachelmotor. wel goed de bedrading contr, wil wel eens een stekkerverbinding verbranden.

  • LuckyMe @ 26/06/2010, 00:03

    Harry, is het dan toeval dat ie het bij erg warm weer meer last van heeft? 's Ochtends kan ik de ventilator bijvoorbeeld zonder probleem aan een stuk laten draaien.

  • TheoStek @ 26/06/2010, 08:51

    Vulgraad heeft er wel mee te maken, de druk in het systeem wordt bepaald aan de vulgraad en omgevingstemperatuur. (druk en temperatuur zijn aan elkaar gerelateerd.)

    Je kunt dus bij hogere temperaturen er meer last van hebben dan bij lage temperaturen, je kan te maken hebben met twee dingen vulgraad te laag of een te hoge druk (verstopping of door andere oorzaken)

  • harry4203 @ 26/06/2010, 09:44

    daar ben ik het wel mee eens, maar dan valt niet je kachelmotor uit. het is bekent dat die kachelmotoren bij warm weer wel eens problemen veroorzaken, en dit soort klachten met zich mee brengen.

  • UNIVERSEEL11698 @ 26/06/2010, 12:03

    Bij dit automerk kan je vaak in de computer bij parameters zien waarom de airco uitschakeld.
    Oa: Door te hoge druk, te lage druk, door de motor gevraagd, te hoge of te lage temperatuur.

    Ik denk dat je dan meteen ziet waarom je airco zo reageert.

    Oiram

  • LuckyMe @ 26/06/2010, 20:50

    Dank voor al jullie bijdragen. Ik zal er de dealer naar laten kijken.

    Ik had laatst in trouwens een ander topic al het eigenaardige gedrag van de koelvin beschreven (bij niet al te warm weer lang op hoge snelheid draaien). Op dit forum werd toen naast regeneratie van het roetfilter ook problemen met de temperatuurregeling als mogelijke oorzaak geopperd.

    Zou het ook kunnen zijn dat door een gebrekkige temperatuurregeling zowel koelvin, airco en kachelmotor van slag zijn?

  • LuckyMe @ 03/07/2010, 00:19

    Ben naar de dealer geweest en het lijkt opgelost. Vandaag (de warmste dag van het jaar, 34graden!) deed de airco het prima. Ze hebben ergens aan een paar stekkers gewerkt. Ik geloof iets van de temperatuurregeling....

    Ik heb trouwens het vermoeden, dat het probleem niet zozeer met de hoge buitentemperatuur maar met een hoge binnentemperatuur (na bijv. uren in de zon) te maken had..

    Helaas heb ik niet goed kunnen horen, wat ze nou precies gedaan hebben, omdat ik nogal haast had om op tijd voor de wedstrijd Ned.-Brazilie thuis te zijn (en dat was het meer dan waard...).

    Nogmaals dank voor alle tips.